הרעיון מאחורי יח"צ הוא לייצר אייטם שיעניין את המדיה לפרסם, מבלי לגבות מכם כסף. אבל כמה באמת מעניין שהשקתם קו חדש לתחתוני ילדים ללא תפר? מאמר זה מלמד כיצד לייצר אייטם כמעט מכלום.
קיימות שתי אפשרויות לייצר אייטם מכלום:
1. ליזום אירוע או פעילות אשר תהיה מעניינת.
2. לזהות משהו בחברה כיום "ולהוציא ממנו את המיץ" שיעניין את התקשורת
תחת הכותרת הראשונה נופלות האפשרויות הבאות:
הפקת סקר או דוח – יצרו סקר בין הלקוחות או הספקים שלכם ואשר עשוי לעניין את התקשורת. סקר שנעשה עם מכון סקרים מוביל, יקבל יותר אמינות בעיני התקשורת. בסקר מעבר לשאלה "מי החברה הטובה ביותר" שבה אתם תופיעו בתקווה ראשונים, שאלו על העדפות הצרכן לפני הקנייה, מספר המוצרים שיש לו בבית וכדומה. סקרים כאלו מוצאים דרכם לרוב למדורי הכלכלה, אך ניתן להגיע גם למדורים אחרים אם הנושאים מעניינים מספיק וקולעים לתקופה רלוונטית (סקר "מתי הכי טוב להביא ילדים לעולם" (מטרנה, האם מישהו מנוי על ניוזטלר זה?) למשל או דוח על התאונות הנפוצות בחורף וכיצד להימנע מהן (משרד התחבורה? אין מצב. אולי מישהו מעמותת "אור ירוק" מקשיב.
הפקת אירוע – זה יכול להיות אירוע השקה אליו מוזמנים סלברטיס (הופך לנדוש יותר ויותר) או קהל הלקוחות אם הקהל רחב מספיק ורלוונטי לעיתון (הזמינו את הכתבים הרלוונטים כמובן). גבינות תנובה הגדילו לפני מספר שנים ושכרו מפגינים שתבעו ברחובות הערים גבינה צהובה יותר, או משהו דומה. וכך הפכו לאירוע חדשותי של ממש.
תחת הכותרת השנייה נופלות האפשרויות הבאות:
זהו תאריך רלוונטי וצרו סביבו סיפור – למשל 100 שנים ליד שרה (מצריך שיהיו 100 שנים לארגון, אבל פעמים רבות לשיקולכם ניתן לבחור מספר תאריכים ממתי לספור). וכעת שתפו תמונות נוסטלגיות וכדומה. גם מאה שנים לשוקולד פרה של עלית זה סיפור שיעניין צרכנים רבים במיוחד אם יורדים לארכיון ומוצאים סיפורים על הפרה שהייתה הדוגמנית לעטיפה הראשונה, שהייתה ידועה בקיבוץ כפרה המניבה ביותר (המצאה שלנו כמובן). אז מה אתם יכולים לחגוג בקרוב?
שתפו את העיתונאים עם נתונים – המדורים הכלכליים אוהבים לדעת מה ההכנסות שלכם ושל השוק כולו. מהם הסגמנטים של הלקוחות בשוק, מי צומח ומי לא וכו'. מדורים אחרים גם יתעניינו לנתונים פיקנטיים שונים: הלקוח הכי מוזר שהיה לכם, הפנייה הכי מרגשת שקיבלתם, השיא ששברתם באפייה לתוך הלילה וכו'. גם כאן, נסו להתאים זאת תקופה (שיא אפיית המצות לפני פסח, הסטטיסטיקה על משתתפי קורס הפסיכומטרי שמתחתנים, לקראת טו באב וכדומה).
כעת לאחר שזיהיתם את האייטם, עליכם לוודא שהוא כתוב היטב ומוגש לכתבים הרלוונטים. בין אם אתם כותבים קומוניקט בעצמכם או עוברים על קומוניקט (הודעה לעיתונות) של חברת יחסי ציבור.
*הכותב הינו מנהל אתר אסטרטגיה שיווקית המהווה אנציקלופדיה בעברית לתחומי האסטרטגיה והשיווק