המצב הכלכלי כעת, והפיטורים הנרחבים שמלווים אותו יוצרים מצב חדש עבור הרבה אנשים אשר נדרשים להסתגל.
האינטרנט מתגלה כערוץ עסקי-מסחרי אשר מאפשר להרבה אנשים להתפרנס דרכו. האינטרנט פותחת יכולות שפשוט לא היו קיימות לפני 10 שנים ומאפשרת פעילות עסקית/שיווקית/מקצועית ללא תקדים. התכונות של האינטרנט הינן:
א. הורדת מחסומי הכניסה. עלויות הפרסום והשיווק באינטרנט הינן נמוכות יחסית לערוצים מסורתיים ומאפשרות לאנשים לנסות רעיון עסקי לפי שיטת "מצליח" מבלי לשבור את הראש.
ב. עלות תפעול נמוכה. עלות בסיסית של אתר אינטרנט היא כ 90$ לשנה. (כולל אכסון ושם מתחם). אין ארנונה, שכ"ד, שכר טרחה וכיו"ב.
ג. ניתן לבצע הפקות חומר שיווקי החל מהפקה עצמית ("ללא עלות") ועד עבודת משרדי פרסום. ללא הזדקקות לבית דפוס.
ד. האינטרנט מהווה "ארץ לא נודעת" אשר מאפשרת ליזמים מוצלחים להתרומם במהירות ולהתפרנס היטב, כאשר הם מזהים "צורך סמוי".
ה. ניתן לפעול מהבית.
טוב, אז איך מתפרנסים באינטרנט? לצערי אני לא איש בשורות כאן. באינטרנט מתפרנסים כמו בעולם האמיתי: "בזיעת אפיך". בסופו של יום, העסקאות נגמרות בין אנשים, וצריכות להיות עסקאות win-win בכדי שהעסק יפעל ויתפרנס לאורך זמן.
לכן, גם באינטרנט היזם צריך להגדיר מהו הערך המוסף שהוא מספק, מיהו הלקוח הפוטנציאלי, כיצד מגיעים אליו ומהי העסקה. אני ממליץ לכל אדם אשר מעוניין לפעול באינטרנט לחדד ולהגדיר היטב מהו הצורך של הלקוח, מה המקצוע שלו עצמו, לאפיין גומחה (שוק "נישה") ועוד.
כעיקרון, הגולשים באינטרנט נחלקים לשני סוגים: ספקים ולקוחות.
ספקים:
הספקים קיימים בכל העולם. כאשר אנו רוכשים חומרי הפקה שיווקיים (עיצוב, סרטי פירסום, ועוד) או אחסון עומדים לרשותנו ספקים מהודו ועד כוש. יש סיכון מסויים בהפעלת ספק מרוחק שאנו לא מכירים. יחד עם זאת עלות שעת עבודה שם היא נמוכה מאוד ומאפשרת ליזם לנסות (ולשלם) למספר ספקים עד שהוא מקבל את התוצאה הרצויה. במכירה לשוק המקומי רצוי להעסיק ספקים מקומיים הדוברים את השפה והתרבות.
לקוחות:
הלקוחות באינטרנט מתחלקים לשני סוגים: לקוחות טובים ולקוחות רעים. איך יודעים לזהות ביניהם? בוא נסכם שלקוחות טובים הם הלקוחות שלנו. כל היתר – רעים.
בעלי עסקים מוצלחים הם אלה אשר יודעים לאתר לקוחות, לנהל איתם יחסי עבודה ארוכי טווח, לטפח אותם, לספק את צרכיהם ולקבל בתמורה שכר. כלומר גם באינטרנט היחסים בין ספקים ללקוחות נשארים כמו בעולם הממשי. היתרון של האינטרנט היא שהנגישות וקצב התקשורת הם הרבה יותר מהירים וזולים.
איך מגיעים ללקוחות?
א. דרך מנועי חיפוש.
אנשים מחפשים דברים שונים באינטרנט ואם באתר שלנו קיים מידע רלוונטי הוא יכול להיות מוצג ללקוח הפוטנציאלי. לפיכך מאמרים (טקסטים שניתנים לקריאה על ידי מנועי חיפוש) הם נקודת הכניסה היעילה והזולה ביותר. מקצוע מיוחד בשם "כתיבה שיווקית" עוסק באמנות של כתיבת תכנים כך שידברו אל הגולש. מקצוע נוסף SEO עוסק בשיפורים במאמרים בכדי "לשכנע" את מנוע החיפוש להציג את האתר בראש רשימת התוצאות. (הופעה במקומות 1-3 מבטיחה כי אנשים יכנסו לאתר מתוצאות החיפוש. הופעה ב 4-20 תביא למספר קטן יותר של כניסות. הופעה ב 21 – דרומה תביא לאתר שלך אנשים שרוצים למכור לך.
ב. פרסום במנועי חיפוש:
תמורת תשלום עבור כניסת לקוח לאתר, אתה יכול לפרסם במנועי חיפוש פרסום ממוקד, כאשר אתה יכול לבחור את מילות החיפוש שעבורן תופיע המודעה. פרסום בגוגל הפך למקצוע חדש, אשר העוסקים בו עושים אופטימיזציה וניטור של האתר בכדי למקסם את המכירות מהאתר תוך הורדת עלויות הפרסום. פרסום חכם יכול להניב עסקאות יפות בעלות נמוכה.
ג. השתתפות בפורומים כמנחה או בעל מקצוע באופן קבוע חושפת אותך ללקוחות פוטנציאליים.
ד. השתתפות ברשתות חברתיות.
רשתות חברתיות מאפשרות לך להיחשף למספר ענק של אנשים, ולתקשר איתם. היתרון של רשתות חברתיות טמון בעובדה שהאנשים חשים כי הם מכירים אחד את השני על סמך החומר המפורסם, ומקלה על טווית קשרים ועסקאות. הצגה נכונה של תחום המומחיות והיתרון היחסי שלך תאפשר לך לגייס לקוחות ועסקאות.
כל התקשורת בסופו של דבר מתנקזת לאתר אינטרנט אשר מהווה את החנות ומרכז העסק.
האתר צריך:
א. לתת תמורה נאותה לגולש עבור השקעת זמנו בביקור באתר. לספק סביבה נעימה לגולש כך שיישאר בו זמן מספיק לביצוע עסקה.
ב. להסביר במהירות רבה את מהות העסקה המוצעת.
ג. לאפשר תקשורת עם הגולש.
ד. להקטין את חששות הגולש מפני עסקה לא טובה אתנו.
ה. לאפשר לגולש לבצע רכישה בקלות.
ו. (לספק את התמורה ללקוח לשביעות רצונו).
כיצד מתחילים?
א. רושמים שם מתחם. עלות מתחם היא כ 10$ לשנה במתחם בינלאומי.
ב. רוכשים שירותי אחסון מספק אכסון. עלות של כ 10$ לחודש.
ג. בונים אתר ומעלים אותו לאינטרנט. ניתן לעשות דרך חברה לבניית אתרים או לבנות עצמאית לאחר הכשרה מקצועית מסוימת.
ד. מכניסים קוד ניטור בכדי לראות את ביצועי האתר.
ה. רושמים אותו במנועי חיפוש.
ו. כותבים תוכנית עסקית לפרסום ותפעול של האתר.
ז. מנטרים את האתר ומבצעים אופטימיזציה שלו באופן רציף.
ח. בודקים האם "יש עסק" ומפיקים לקחים.
טעויות נפוצות
א. "אם ניבנה – הם יבואו". לצערנו לרוב זה לא קורה. בכדי להצליח צריכים לתקשר עם הלקוח ולהתאים את האתר לצרכיו. לאחר כל התאמה צריכים לבדוק האם השינוי "עובד" מבחינת הלקוח אם לאו. רצוי לכן להקים את העסק צעד אחרי צעד, לבדוק מה "עובד" ומה לא, להפיק לקחים ולשנות.
ב. הגדרה נכונה של "מה יוצא לי מזה" מנקודת ראותו של הלקוח. אם האתר לא נותן לגולש תמורה נאותה עבור זמנו, הוא ילחץ על העכבר ויעבור למקום אחר.
ג. שימוש בפירוטכניקה. קל לעצבן את הגולש עם דברים קופצים, זזים, או מוזיקה שהוא לא ציפה לה. בתגובה קל לגולש ללחוץ על העכבר וללכת למקום אחר.
ד. הקמת אתר קונפקציה. ישנם כלים רבים ליצירת אתר בתוך דקות ספורות. התוצאה המתקבלת הינה לא מקצועית ומורגשת על ידי הגולשים. אתרים חובבניים מורגשים על ידי הגולשים והם נמנעים מלהפוך ללקוחות.
ה. חוסר יכולת לעדכון עצמי. בעלי עסקים חייבים לשמור לעצמם את היכולת לבצע עדכונים שוטפים באתר בכדי שהאתר יהיה חי וחיוני. רצוי גם להשתמש במערכות ניהול תכנים לתחזוקה יעילה.
ו. הכנסת "טופס תשלום" לא מאובטח, או ציפייה כי קיום טופס כזה יניב הכנסות. אנשים משלמים רק בתום תהליך מסוים בו חששותיהם מופגים, והם מרגישים בטוחים מספיק לבצע רכישה.
ז. הרבה בעלי עסקים ועוסקים עצמאיים לא פועלים (עדיין) דרך האינטרנט ומפסידים הרבה עסקאות.
עסקים ועסקאות באינטרנט:
כיום ניתן לקבל מגוגל כ – 3 דולר עבור פרסומות מוכנסות באתר לכל 10,000 צפיות. אנשים אשר יודעים ליצור תכנים אשר מעניינים הרבה מאוד אנשים אחרים יכולים להתפרנס יפה מהקמת בלוג פופולרי. ישנם אנשים בפועלים כעיתונאים ברשת, ואשר לאתר שלהם נכנסים אלפי אנשים ביום. בכדי לפעול בצורה זו באופן בלעדי היזם צריך ליצור כל הזמן תכנים חדשים ומעניינים לאתר שלו. (אגב: ישנם אתרים שפועלים בצורה לא הוגנת – משיגים כניסות לאתר של אנשים שטעו בהקשת הכתובת, מכניסים תכנים לא להם בכדי לקבל תעבורה מלאכותית ועוד. כותב שורות אלו לא ממליץ על שיטה זו.)
אומנים ויצרנים של תשמישי קדושה או מוצרים אקזוטיים אחרים יכולים למכור את תוצרתם באתר EBAY. אתר זה גובה עמלה גבוהה ודורש התמקצעות בכדי לפעול בו. אנשים ממולחים יכולים להיפטר מכל הבוידעם של הסבתא באתר זה.
עצמאיים משתמשים באינטרנט כמדיה שיווק פרסום ומכירות יעילה אשר מאפשרת להם להגיע ללקוחות נישה ולבצע עסקאות. אתרים כמו XPLACE מאפשרים לנהל שוק וירטואלי בו קבלנים וצרכנים נפגשים ומבצעים עסקאות. אתרLIVEPERSON מאפשר ליועצים בתחומים שונים להירשם ולמכור שירותי ייעוץ שונים. (לכותב שורות אלו יצא להכין שיעורי בית לסטודנטית דרך האתר).
פעילות נוספת של יצירת סרטי וידאו ואומנות נעשית כיום באופן רצוף ללא תשלום על ידי גולשים. לפעילות זאת אין מודל עסקי קיים, ולרוב היצרנים/האומנים לא מקבלים תמורה לעמלם.
אנשי מכירות: יצרנים וסוחרים שונים מחפשים אנשי מכירות באינטרנט. איש מכירות אינטרנטי לא חייב להחזיק מלאי או להשקיע בציוד. איש המכירות מקבל הזמנות ומעביר אותם לספק תמורת עמלה. מבחינת הספק מדובר בעסקה משתלמת מכיוון שאיש מכירות "אמיתי" עולה שכר יסוד ועלויות נוספות, שעה שאיש מכירות אינטרנטי מתוגמל רק עבור עסקאות מוצלחות. מודל זה טוב עבור מוצרים מורכבים יחסית שאינם מוצרי צריכה, ודורשים הסבר והתאמה של איש מכירות. איש המכירות צריך להתמקצע בתחום בו הוא עוסק ולתת ערך מוסף לגולשים, כמו גם יחס אישי מסוים.
ישנו מודל נוסף שנקרא Affiliate”" בו אנשים מתוגמלים עבור המלצה והפנייה של גולשים לאתרים מסחריים מסוימים. בעסקה כזו, כל גולש שביצע קנייה מזוהה ועמלה משולמת לגורם המפנה. בכדי להתפרנס בצורה כזו, אדם צריך שתהיה לו אתר אטרקטיבי בעל תנועה גדולה, ולבצע המלצה על מוצרים איכותיים "ובטוב טעם".
לסיכום:
הקמת עסק אינטרנטי מאפשרת לאנשים להתפרנס ולהתפרנס יפה מרשת האינטרנט. אנשים שלא מצליחים להתפרנס מהעסק האינטרנטי יכולים לסגור את העסק בקלות יחסית ומבלי לפשוט רגל. האינטרנט בהחלט יכולה להוות מקור פרנסה לאנשים אשר נאלצים לעזוב את מקום עבודתם. יחד עם זאת, אותם אנשים נדרשים ללמוד, להתמקצע, ולנטר את ביצועי העסק והאתר באופן קבוע. כן, גם מול המקלדת והמסך מזיעים בכדי לאכול לחם.
*הכותב עוסק בהקמת עסקים מבוססי אינטרנט, והרצאות בתחום. בנוסף, מלמד קורס בשם "וובדילר" אשר מלמד הקמה ותפעול עסקים מבוססי אינטרנט.