בנקים, נושא טעון ביותר שבקלות רבה מביך אנשים וגורם להם לתחושות לא טובות.
פעמים רבות אנשים מרגישים שאנשי הבנקים באים לקחת מהם משהו, להסתיר מהם משהו. ישנם הרבה מרכיבים שאינם מובנים בניהול מול הבנקים ומילים מקצועיות רבות שאינן מובנות לציבור הלקוחות. כל אלה יוצרים חוסר הבנה במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב, אנטגוניזם התמרמרות, ניכור ויחסים שפוגעים בתדמית הבנקים.
התנהלות הבנק נתפסת כמשהו מופשט. מעין טריטוריה אפורה שגובה עמלות מיותרות, מדברת על מדדים, אג"חים, ריביות קבועות ומשתנות ושאר מילים ומושגים בלתי מובנים.
דבר מוזר ואינו מובן במיוחד הוא העובדה שמנהלי הבנקים תמיד מצטיירים כעשירים ואילו לקוחות הבנק פעמים רבות נמקים תחת עול החיים, משעבדים נכסים ומכוניות ואינם מצליחים לשרוד בצורה ראויה. מכאן, נראה כי האנשים העוסקים בתחום הבנקאות והכסף צריכים באופן מיוחד להבין ולדעת כיצד להשתמש בטכניקות של יחסי צבור. זאת כדי להביא לידיעת הציבור את מעשיו ולקנות את אמונו.
מה זה כסף?
כסף = אנרגיה. כסף מייצג דברים, הוא תחליף של אלמנטים או שירותים. הכסף הומצא כדי לייעל את שיטות החליפין שהיו נהוגות בעבר. אם פעם סחר החליפין היה קמח תמורת סוכר ובית תמורת גמל, הרי שהיום הכסף הוא מכנה משותף לאומי שבעזרתו מקבלים ונותנים. זה הכל. כסף הוא רעיון שמקבל גיבוי על ידי בטחון. כלומר, הוא דבר מה שניתן להחליפו בבטחה בתמורה לסחורות או שירותים. זהו סמל שמייצג ערך במונחים של סחורות או שירותים.
בנקים הומצאו כדי לשמור ולהגן על הכסף של הציבור. הם פותחו כדי לעזור לאנשים לנהל את כספם באופן מושכל ונכון יותר.
איך לעשות לבנקים יחסי ציבור טובים?
1.חשוב מאד לבנקים להביא לתודעה הציבורית את מעשיהם בשקיפות מלאה. הם צריכים להימנע מהסתרות ומסתורין כיון שאלו הם תמריצים מפחיתי אמון בדוקים.
2.הבנקים צריכים לבנות קשר רחב וברור עם הלקוחות. עליהם להיות מובנים, לא לטאטא את נושאי הכסף אלה להציגם שוב ושב בפשטות ובשפה ברורה.
3.הבנקים צריכים להעלות את הממשות וההסכמה עם הציבור. ניתן לעשות זאת באמצעות פעולות הסברה פשוטות.
4. הבנקים צריכים להראות את תמיכתם האמיתית בחינוך, בתרבות באמנות. בלי בנקים התומכים בתרבות ובאומנות לא יקום עם, בלי עידוד החינוך לא יהיה מחר צלול. לבנקים יש תפקיד משמעותי בעיצוב פני החברה.
5. עליהם להיות מובילי דרך של ערכים אנושיים, תרבותיים וכלכליים.
על ידי פעולות של יחסי צבור הנובעות מאסטרטגיה של הסברה, שיתוף, שקיפות יוכלו הבנקים לחזק את תדמיתם בקרב הציבור. הציבור נזקק לשרותם של הבנקים אז למה לא לבנות יחסים אחרים ונעימים יותר בין הצדדים?
האמור לעיל תקף, על אחת כמה וכמה בעידן של משבר כלכלי, כאשר יש דיווחים על הפסדים מפליגים בקרב הבנקים. כעת עליהם לבנות ולשמר יחסי אמון בינם להבין הציבור. יחסי גומלין הדדיים, יעזרו לבנקים לעבור את המשבר, הלקוחות יפגינו אמון ויישארו.
*הכותבת הינה מנכ"ל לוטן תדמיות