לפלח או לפלח – האם זאת השאלה?

מדי שנה, טובי המוחות של עולם השיווק והפרסום בארה"ב מתכנסים בבירת ה"קול" החדשה של ארה"ב – אוסטין, לכנס הפרסום "Transformation", שמתרחש זו השנה ה-4. בכנס דנים בטרנדים החדשים ובאתגרים הניצבים מול תעשיית הפרסום והשיווק הדינמית, תוך התבוננות בתעשייה עצמה כמכלול.


בכנס של שנה זו, "4A’S TRANSFORMATION 2015", עלתה בעיית מיליוני הדולרים. המתח שבין הרצון של סוכנויות פרסום להשיג קהל מדויק ורלוונטי ככל האפשר (מה שנקרא בתעשייה "היפר סגמנטציה" או (Hyper Targeting לקמפיינים שלהם לצורך של הסוכנויות לצבור כמות גדולה יותר של צפיות. למעשה השאלה היא וריאציה על המתח התמידי בין כמות לאיכות, או במילים פשוטות יותר – איך תצליח גם להגיע לקהל המדויק שאתה רוצה, הקהל שיש את הסיכוי הרב ביותר שיבצע רכישה, ובמקביל להגיע לכמות גדולה מספיק של אנשים כדי ליצור כמות מכירות מספקת.


למרות הרלוונטיות והחשיבות של הנושא, בכנס הזה לא הוצג פתרון חד משמעי לסוגיה הזו והדיון עסק בעיקר במה יותר חשוב – טירגוט או כמות.



לצורך הבהרת הבעיה והצעת פתרון, נתחיל בסקירה קצרה של איך פרסומאים קונים פרסומות און ליין.



שיטת הפרסום המסורתית ביותר היא עבודה עם אתרים מובילים. בעבר האתרים המובילים בכל מדינה לא הרבו לחשוף נתוני משתמשים. המעבר הצפוי של אתרים רבים לתחום ה"פרוגרמטי", שיטת מכירת מדיה דרך בורסות פרסום הכולל מגוון רב של מידע על המשתמשים, יכול לסמן התקדמות בכיוון הטירגוטי, אבל עדיין מותיר אותנו עם השאלות הקבועות – האם אתרים אלו יספקו כמויות מספקות של צפיות כדי לאפשר טירגוט וכמות? וכמובן האם האתרים ישלחו את מרבית המלאי שלהם לבורסות הפרסום או רק את שאריות המדיה שיש להם? כידוע, הגישה כיום של אתרים מובילים היא לשים בבורסות רק את שאריות המדיה שלהם ובכך כמות המדיה מוגבלת. ובהתאם, בגישה זו נוכל לקבל מידע איכותי על משתמשים אבל לא את הכמויות שהמפרסמים רוצים.



פתרון חליפי לסוגיה של טרגוט מול כמות מגיע בגישת הרשת. גישת הרשת – Network Approach. טוענת ש"משתמשים הם משתמשים הם משתמשים" ולא משנה באיזה אתר הם נמצאים. לטענת הגישה, כל זמן שמדובר באותו משתמש ובאתר חוקי, תוצאות הפרסום תהיינה זהות ולכן אין צורך לבחור רק באתרים יוקרתיים, כדאי לרוץ על כלל אתרי הרשת. אין שום קשר בין האתר בו מבקרים או התוכן שבו צופים בעת הצגת הפרסומת לבין יעילות הקמפיין.


לפי הגישה הרשתית אם יצליח המפרסם לבנות רשת מקיפה שכוללת לפחות 10,000 אתרים הפרסומות יוצגו בהכרח לקהל גדול ומגוון מספיק, מה שיבטיח גם כמות של חשיפות וגם איכות של קהל מדויק.


מה שבהכרח מוביל אותנו לטיעון העיקרי כנגד גישת הרשת (ובעד השיטה המסורתית) – גישת הפרימיום שבמרכזה תיאוריית אפקט ההילה. לפי תיאוריה זו מידת המעורבות של הגולש במסר קשורה באופן ישיר לסביבת התוכן שאליו הוא נחשף בזמן הצפייה בפרסומת. כך למשל, פרסומת שקהל היעד שלה הוא גברי תהיה יותר אפקטיבית אם תוצג בתוך סרט איכותי של "הנוקמים", מאשר במסגרת אתר של תכנים פיראטיים. לאור הטיעון הנ"ל בולטת בעיית גישת הרשת – לא כל האתרים נולדו שווים ופרסומות יעבדו טוב יותר באתרים מסוימים מאתרים אחרים ובעולם הוידאו פרסומות מסוימות יעבדו טוב יותר בתכנים מסוימים מאשר באחרים.


כלומר, אם נחזור לדיון בכנס, גישת הרשת פותרת את שאלת כמות או טירגוט אבל מעלה שאלה חדשה של כמות מול איכות.


נראה כי הגישה הרשתית מספקת כמות צפייה גבוה אבל לא יכולה לערוב לאיכות התכנים והתארים בהם הפרסום יופיע, ולעומתה, גישת הפרימיום מאפשרת ביטחון באיכות סביבת התוכן אך משאירה סימני שאלה באשר לכמות הגולשים שייחשפו לקמפיין.


בכנס שאלות נותרו פתוחות אבל במציאות ישנם מספר שחקנים בעולם הפרסום המקוון שהצליחו למצוא פתרון לבעיה באמצעות שילוב של שתי הגישות גם יחד. שחקנים אלו חיברו את גישת הפרסום הפרוגרמטי גם להפצת תוכן. ככור גישת הרשת הרגילה תטען שהדבר החשוב ביותר הוא זהות המשתמש. בגישת ה"הוליסטית פרוגרמטית" שבה גם הפרסום וגם התוכן מוצגים בצורה פרוגרמטית, התוכן עצמו גם מטורגט למשתמש ולא רק הפרסומת. בהתאם, בגישה זו ניתן להתחייב לסוג התוכן בו תוצג הפרסומת.


הגישה ההוליסטית פרוגרמטית מאפשרת קהל רחב, טירגוט מדויק ובטחון באיכות התוכן. גישה זו היא מאד חדשנית ורק לאחרונה נכנסה לזרם המרכזי של התעשייה. הערכות המבוססות על נתוני גוגל וקומסקור טוענות שכ- 20% משוק פרסום הוידאו באינטרנט בארה"ב כבר משתמש בגישה הוליסטית כזו.


לסיכום, השוק מחפש פתרון שיוכל להבטיח גם טרגוט מדויק, גם כמויות וגם סביבת תוכן איכותי. תמיד אלו נראו כדרישות סותרות, איכות לעומת כמות. הגישה הפרוגרמטית הוליסטית מציעה לראשונה פתרון לדילמה.



המאמר מבוסס על פוסט של הירו מדיה (מקור)


אולי יעניין אותך

 דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח