חברת סיילספורס, המובילה העולמית בתחום ה-CRM ושירותי הענן, פרסמה היום את המהדורה השישית של דו"ח "מצב השיווק" שלה. סיילספורס אספה נתונים מכמעט 7,000 מנהלי שיווק ברחבי העולם, והתפרשה על פני שש יבשות, בדיוק כשהחל משבר הקורונה. לאחר ניתוח קפדני של תוצאות הסקר, המחקר של סיילספורס מעריך כי תובנות הדו"ח מהוות מדריך רלוונטי מתמיד ומועיל במיוחד למשווקים, ומספק נתונים בעלי ערך בזמנים של חוסר וודאות כמו היום. מדינת ישראל בלטה מבין שאר מדינות העולם באסטרטגיית השיווק לצרכנים.
המגמות שנחשפו בדו"ח "מצב השיווק" נאספו ממובילי שיווק מחברות B2B, B2C ו-B2B2C ברחבי 30 מדינות, בהן 150 משיבים מישראל, שהראו את הממצאים הבאים:
1. מדינת ישראל במקום הראשון בעולם בשימוש במקורות דאטה לצרכי שיווק – השימוש בישראל במקורות דאטה כגון תוצאות חיפוש, קופות רושמות, מועדוני לקוחות, דיוור ישיר, רשתות חברתיות וכדומה לצרכי שיווק גבוה במיוחד. ישראל מובילה עם שימוש ב-26 מקורות דאטה בשנת 2020 לעומת ממוצע עולמי של שימוש ב-10 מקורות דאטה בלבד לשנה זו. כמו כן, מנהלי שיווק בישראל צופים כי מספר מקורות הדאטה יגדל לשימוש ב-32 מקורות דאטה בשנת 2021, לעומת ממוצע עולמי הצופה שימוש ב-12 מקורות דאטה בלבד. המדינות עם המספר הנמוך ביותר של מקורות דאטה בהם משתמשים הן אוסטרליה וניו זילנד, פיליפינים, קנדה ודרום אפריקה – עם שימוש ב-5 מקורות בלבד. לעומתן, המדינות עם מספר מקורות המידע הגבוה ביותר אחרי ישראל הן יפן (במקום השני – עם שימוש ב-25 מקורות), שוויץ והודו (שתיהן במקום השלישי – עם שימוש ב-20 מקורות). הגידול הגדול ביותר במספר המקורות הצפוי בשנה הבאה הוא בבלגיה ובברזיל, שם מספר המקורות צפוי לגדול ב-7 מקורות דאטה נוספים. במקום השני ישראל עם 6 מקורות דאטה נוספים, לעומת הממוצע העולמי של גידול ב-2 מקורות דאטה. כל מנהלי השיווק בעולם שהשתתפו במחקר העידו כי ריבוי מקורות מקשה עליהם לתכנן ולהעריך את קמפיין השיווק, והם שואפים לאיחוד המקורות ככל הניתן במערכת אחת מקיפה.
2. בישראל משקיעים יותר תקציב במחקר, תוכן וטכנולוגיה מתקדמת, מאשר בפרסום מסורתי – מנהלי השיווק בישראל העידו כי הם משקיעים את רוב תקציב השיווק השנתי מסוג B2C בשלושה תחומים עיקריים: במקום הראשון, מחקר (22%) ובמקום השני תוכן (21%) וחדשנות טכנולוגית (21%). זאת, לעומת רוב מנהלי השיווק בעולם (13 מדינות מתוך 30 שנשאלו), שמשקיעים את החלק הגדול ביותר של התקציב בפרסום מסורתי (כאשר הממוצע העולמי עומד על השקעה של 23% מהתקציב). במקום השני, (11 מדינות מתוך 30 שנשאלו) מנהלי השיווק בוחרים להשקיע בחדשנות טכנולוגית (ממוצע עולמי של 21% – כמו הממוצע בישראל), ובמקום השלישי בתוכן (ממוצע עולמי של 18% – פחות מהממוצע בישראל). בנוסף, ישראל נמצאת במקום השני בעולם מבחינת ההשקעה במחקר, אחרי פולין, שם ממוצע ההשקעה במחקר עומד על 25% (לעומת 22% בישראל וממוצע עולמי של 16% בלבד). מנהלי השיווק בישראל העידו כי האמון בפרסום מסורתי ירד בקרב הצרכנים הישראלים וכעת על המשווקים למצוא דרכים חדשות ומתקדמות יותר לפנות ללקוחות.
3. הטרנדים שיובילו לשינויים הגדולים בעולם השיווק בעשור הקרוב – מנהלי השיווק נשאלו מה לדעתם צפוי להביא לשינוי הגדול ביותר בעולם השיווק בעשור הקרוב. בישראל מאמינים כי שלושת השינויים הגדולים ביותר יהיו בתחומים הבאים: במקום הראשון, הרחבת הקהלים הקיימים והצטרפות קהלים חדשים לזירה הדיגיטלית, לרבות דור ה-Z והדור שיבוא אחריו, עם שינוי הרגלים ושפה דיגיטלית חדשה שחברות יצטרכו ללמוד ולאמץ. מנהלי השיווק מאמינים כי בעשור הקרוב מאמצי שיווק רבים יותר מאלו הקיימים היום, יופנו לזירות הדיגיטליות לאור גידול האוכלוסיה המשתמשת באינטרנט. במקום השני, מנהלי השיווק צופים כי שינויים רגולטורים וחקיקתיים בעולמות התוכן הממומן וערוצי השיווק השונים יכנסו לתוקף, לרבות תקנות פרטיות. ובמקום השלישי, מנהלי השיווק בישראל מאמינים כי טכנולוגיית VR (מציאות מדומה) צפויה להכניס כלים חדשים לעולם השיווק ולפתוח אפשרויות נוספות. מנהלי השיווק בשאר העולם חושבים דומה אך מוסיפים תחום נוסף שלדעתם צפוי להיות בעל השפעה גדולה – רשת דור 5 בתקשורת, שצפויה גם היא לאפשר טכנולוגיות שיווק חדשות.
4. שיווק בערוצים דיגיטליים – עוד מצא הדו"ח כי בשנתיים האחרונות חלה עליה של 28.5% בהשקעה בשיווק בערוצים דיגיטליים בכל השווקים שהשתתפו במחקר. העליה הגדולה ביותר – 40% נרשמה בשיווק במנועי חיפוש (SEM). במקום השני, חלה עליה בשת"פים עם קהילות רשת כגון קבוצות פייסבוק או ווצאפ, פורומים נישתיים באתרי תוכן ועוד (35%), ובמקום השלישי נרשם גידול בשיווק באפליקציות מובייל. הגידול הקטן ביותר (7% בלבד) חל בהוצאות השיווק דרך אתר הבית של החברה או המותג, אך למרות זאת, מנהלי השיווק העידו כי אתר החברה הוא ערוץ התקשורת העיקרי עם הלקוח.
"משבר הקורונה מכריח את המשווקים בישראל לחשוב מחדש על כל היבט בעסק שלהם – החל מסדרי עדיפויות אסטרטגיים ואתגרים, וכלה במיומנויות הטכנולוגיות והצוותיות הדרושות להם – כשהם מנווטים חזרה לעבודה בזמן משבר עולמי, ולאחר מכן גם להמשיך למצב את חווית הלקוח במקום הטוב ביותר להצלחה בשנים הבאות", אמר אוליבייה אלבז, ראש מערך המכירות, סיילספורס ישראל וסגן נשיא בכיר לאזור EMEA. "התובנות בדו"ח "מצב השיווק" השנה הן מדריך רלוונטי ומועיל למשווקים כאשר הם ממשיכים להתאושש ולבצע שינוי בעסקיהם."