סיילספורס, המובילה העולמית בתחום שירותי הענן וה-CRM משיקה את המהדורה השלישית של דו"ח Connected Shoppers, החוקר ומנתח טרנדים של צרכנים המושפעים משלושה סוגי מכירה: קמעונאים, מותגים ושווקים מקוונים (Marketplaces). מהדו"ח עולה כי ישראל מובילה עולמית בתרבות הקניות הדיגיטליות, כאשר לכל צרכן ישראלי יש בממוצע ארבע אפליקציות לקניות בטלפון הנייד האישי שלו, בהשוואה לממוצע העולמי העומד על שלוש אפליקציות לצרכן. המחקר מצא כי 13 אחוזים מהרכישות המקוונות בישראל מתבצעות דרך ערוצים דיגיטליים (כמו Instagram), זאת לעומת 9 אחוזים בממוצע בשאר העולם, ו-27 אחוזים מהרכישות מתבצעות באמצעות אפליקציות "ארנק דיגיטלי".
כיום, יותר ויותר צרכנים מסתמכים על ערוצים דיגטליים לביצוע רכישות. בישראל, רכישות דרך אתרי אינטרנט ואפליקציות של קמעונאים (כמו Walmart, Carrefour, Woolworths) מהווים 24 אחוזים מכלל הרכישות המקוונות, בעוד שהממוצע העולמי עומד על 26 אחוזים. מודלים עסקיים ישירים לצרכן (D2C) ממשיכים לצמוח – אתרי אינטרנט או אפליקציות של מותגים (כמו Tory Burch, Columbia, Shiseido) מהווים 21 אחוזים מהרכישות המקוונות בישראל ו-18 אחוזים מכלל הרכישות המקוונות; בישראל, הקניות בשווקים מקוונים (כמו Amazon, eBay, Alibaba) מהוות 42 אחוזים מהקניות ברשת, לעומת 47 אחוזים בממוצע העולמי; ובתקופה שבה כפתורי "קנה עכשיו" נמצאים בכל מקום ברחבי הרשת, לא ניתן להתעלם מערוצים דיגיטליים אחרים כמו WeChat, Instagram, Pinterest דרכם מתבצעות 13 אחוזים מהרכישות המקוונות בישראל ו-9 אחוזים מכלל הרכישות המקוונות.
לקמעונאים, קיים אתגר להבדיל את עצמם בחוויות שהם מציעים כאשר עולם הקניות מתפתח והופך ליותר ויותר דיגיטלי. 61 אחוזים מהצרכנים בדור ה-Z העידו כי יותר סביר שיקנו ממותגים וקמעונים שמציעים חוויות קנייה ייחודית. המחקר ביקש לבדוק מהן התכונות החשובות לצרכן במותגים שהוא מגדיר כאהובים עליו. לפי הממצאים, לצרכן הישראלי הכי חשוב שהמותג יהיה מותאם לייחודיות שלו. גורמים נוספים שיגרמו לו להעדיף מותג אחד על פני אחר הוא האם המותג מעורר עניין במקומות שהצרכן מעדיף והאם המותג מציע חוויות קניה והטבות ייחודיות. 64 אחוזים מהצרכנים הישראלים אמרו כי הם נוטים לקנות כשהם יודעים מראש איזה מותג הם רוצים.
בישראל נמצא כי 27 אחוזים מהרכישות מתבצעות באמצעות אפליקציות "ארנק דיגיטלי" (כמו Apple Pay, Android Pay, Venmo). 20 אחוזים מהרכישות באמצעות מדיה חברתית ו-18 אחוזים מהרכישות מתבצעות באמצעות פלטפורמות להעברת הודעות. בנוסף, המחקר מצא כי בממוצע לכל צרכן יש שלוש אפליקציות לקניות בטלפון האישי, בעוד בישראל המחקר מצא כי הממוצע עומד על ארבע אפליקציות.
אפילו בנוף הקמעונאי, בו המסחר האלקטרוני הוא כוכב עולה, המציאות של חנויות פיזיות עדיין נותרות קריטיות. במקום לתפקד אך ורק כנקודות מכירה, לחנויות כיום יש תפקידים רבים המגשרים בין העולמות המקוונים והלא מקוונים. 62 אחוזים מהצרכנים הישראלים רכשו מוצר באינטרנט כדי לאסוף אותו בחנות, ו-55 אחוזים מהצרכנים בחרו במשלוח למוצר שלא קיים בחנות. המחקר בדק מהן סיבות הצרכנים להעדיף קנייה בחנות, ונמצא שבישראל, קונים יעדיפו ללכת לחנויות כדי שיוכלו לגעת ולהרגיש את המוצר, לקבל אותו באופן מיידי ולחוות את חווית הקנייה הכוללת.
ובנוגע לעונת החגים? בישראל 61 אחוזים מהצרכנים העידו כי הם מתכננים לקנות יותר משווקים מקוונים ו-67 אחוזים מהצרכנים עתידיים לבצע רכישות באמצעות אפליקציות. ומה יגרום להם להחליט אם לבצע רכישות מהאינטרנט? – מה זמין בחנויות, האם יש אפשרות למשלוח חינם או משלוח מהיר והאם יש סיילים או קופון הנחה.
במחקר, נבדקו מעל 10,000 צרכנים ברחבי העולם, כולל בישראל, מארבעה דורות שונים: דור הבייביבומרס – Baby Boomers (בין השנים 1920-1964), דור ה-X (בין השנים 1965-1980), דור ה-Y – Millennials (בין השנים 1981-1996) ודור ה-Z (בין השנים 1997-2001).