מכות שיווק מאז ומעולם

פסח. ראש השנה הקדום של העם היהודי, הוא זמן טוב להיפטר מהרגלי שיווק עתיקים שפגעו במנהלי שיווק עוד מימי הפירמידות, ולאמץ את תהליכים נכונים שיתרמו לנו ולארגון. הדברים נכונים למנהלי שיווק, אך גם חשוב למנהלי עסקים, מנהלי דיגיטל ובעצם כל מי שמקבל החלטות שיווקיות על בסיס קבוע.


מכה 1: חוסר עקביות

הדיגיטל מביא רעיון מצוין, אבל העיצוב לא תואם לשפה התקשורתית? אנשי המכירות מגיעים ללקוחות עם מצגת עם מיתוג משנת 2005? אלה דוגמאות לחוסר עקביות ואחידות בשיווק.
יש 1,000 פנים לתורה, וגם לשיווק יש לפחות 500 פנים. לכל מנהל זוטר בארגון יש דעה, וכל אחד יודע בדיוק מה צריך לעשות, ואיך הלוגו צריך להיראות. ואם מנהל השיווק בארגון אינו דומיננטי, מהר מאוד כל מאמץ שיווק יפרם, כשכל גורם יצליח למשוך קצת מכאן וקצת מכאן, עד שלא ייוותר דבר.

לקוחות יודעים מי אתם, אבל לא מה אתם? זה בדיוק הסימפטום של שיווק שהתפזר, כאשר כל אחד מדבר במסרים אחרים (במקרה הטוב שיש מסרים), ואין קו מנחה אחד.

הפתרון המתבקש הוא לבנות תוכנית מהודקת, שתכלול את כל מאמצי השיווק הנדרשים כדי להבטיח מסר אחיד. אם אין אפשרות להקיף את כל המאמצים, עדיף למקד את התוכנית כדי להגיע לתוצאה הנדרשת. התוכנית צריכה לקבל גיבוי מהמנכ"ל או מהגורם הבכיר בחברה שיבין את הערך שבכל פעילות (ראו מכה 3).


מכה 2: להסתמך על הסביבה הקרובה

הרשתות החברתיות הדגישו את המכה הזה. לכל אדם יש ה"פיד" של החיים שלו, שעל בסיסו הוא בונה את תמונת העולם שלו – החל מהתגובות של ההורים שלו בקטנותו, ועד לחברים הקרובים אליו כשהוא בוגר. לא סתם, עוד לפני עידן הרשתות החברתיות, אמרו "אמור לי מי חבריך ואמור לך מי אתה".

הבעיה בשיווק, שלעיתים קרובות אתה והלקוחות שלך, הם לא אותו אדם. יש כאלה שמחשיבים יוקרה, ויש כאלה שמחשיבים רוח. יש כאלה שמעדיפים דיבור ישיר, ויש כאלה שמעדיפים רשמיות. זה טבעי. אבל הבעיה מתחילה כאשר מנהלי שיווק ופרסום מתייחסים לסביבה הקרובה וההומוגונית שלנו כקבוצת ביקורת. הרבה פעמים אנחנו מגלים שהלקוחות שחשבנו שיאהבו את המותג שלנו, לא חושבים כמונו.

המכה הזו נמשכת דווקא בעידן בו יש לנו אפשרויות לבחון ולבדוק את הקהל שלנו מול מסרים שונים. הפתרון כאן הוא לנסות, לנסות ולנסות – עוד ועוד. לפעמים מספיק לראות כיצד שימוש בצבעים שונים יכול להגביר תוצאות של קמפיין ברשת חברתית, כאשר כל קהל מוצא מודעה אחרת מושכת לגביו. שלא לדבר על המסר המרכזי של הקמפיין או מרכיבים שיווקיים אחרים.


מכה 3: חוסר מדידה עסקית

לא מדובר כאן על חוסר מדידה בסיסי: אחוזי הקלקה, לייקים והמרות. מדובר על מדידה אל מול תוצאות עסקיות. לא פעם, פעולות שיווקיות נבחרות ומבוצעות כברירת מחדל, ולא כעמוד תווך עסקי.

יש צורך לבנות הבנה אמיתית של ההחזר מכל פעילות שיווקית – בפילוח לקהלים, לאזור גיאוגרפי ולמוצרים השונים.
השקעה מול תוצאות – גם אם אי אפשר להצמיד אחד לאחד, בדרך כלל ניתן למצוא דרך לייחס השפעה של השיווק על תוצאות עסקיות, גם אם על דרך ההסקה. ניתן לבנות את הקשר הזה במהלכים נקודתיים, כגון באמצעות קופונים או הפניות ישירות שניתן למדוד ולהבין דרכם את ההשפעה הכללית הכללי. כמובן, שכיום, הגביע הקדוש של השיווק הוא לייצר מדידה מעגלית של כל מחזור חיי הלקוח – חיבור של כל הנתונים, מהמודעה ועד ל-
CRM.


מכה 4: החיפוש אחר פתרון הקסם

המכה הרביעית למעשה מאגדת את המכות הקודמות.
כאשר אין תוכנית שיווק מבוססת (ומגובה על ידי הנהלה), כאשר אין ניסוי ותהיה, וכמובן כאשר אין מדידה – הנטיה הטבעית של ארגונים היא לחפש את קליע הזהב שיעשה קסמים בשוק ובמכירות.
שיווק הוא תהליך, ומנהלי שיווק צריכים לדעת להציג זאת להנהלות שלהם. כמו שפיתוח מוצרים כיום עובר לפיתוח אג'ילי – המוצרים נבנים בשלבים כך שניתן לתקן ולשנות תוך כדי תנועה, כך גם השיווק צריך להיבנות בהדרגה על בסיס ידע ונאסף. שני צעדים קדימה, צעד אחורה.



*בחסות Overload

אולי יעניין אותך

 משרד
efrat1
tzela1
keyboard-gbbd767c8c_12801
business-people-g135b6d4b3_12801

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח