משווק אפליקציה? אתה חשוף לתביעות

סטארט-אפ לאפליקציה מעוניין, מובן מאליו, לגרום למקסימום התקנות (Install) מחנויות האפליקציה המקוונות כמו חנות Play של Google, חנות App Store של Apple, חנות Microsoft Store של Microsoft, ועוד, מבלי שהאפליקציות תמחקנה ע"י המשתמש (Uninstall) 5 שניות לאחר התקנתן.


בכך לא מסתיים האתגר השיווקי, שכן כדי שהמודל העסקי של הסטארט-אפ יתממש, על האפליקציה לענות באופן שימושי על צורך יציב, או להיות מספיק אטרקטיבית, כדי שהמשתמש ירצה להשתמש בה בפועל לאורך זמן. המימוש של המודל השיווקי יהיה בכך שהמשתמש יקנה את הגרסה המסחרית של האפליקציה, או ישלם דמי שימוש עיתיים כל עוד הוא משתמש בה (בדרך כלל דמי שימוש שנתיים), או ירכוש מוצרים או שירותים שהאפליקציה מציעה מטעם אחרים (כגון Groupon) או מטעם האפליקציה עצמה (כגון Candy Crush), יצפה בפרסומות, ועוד.


כדי שכל אלו יקרו, על המשתמשים גם להיות חשופים לעצם קיומה של האפליקציה ולאטרקטיביות שלה.


החשיפה המשפטית של הסטארט-אפ לפעולות שיווק ומכירה של אפליקציה


פעולות השיווק והמכירה של האפליקציה חושפים את הסטארט-אפ לסיכונים משפטיים במספר מישורים:



  1. צמצום סיכונים משפטיים מול משתמשי האפליקציה:

האפליקציה אמורה לתת למשתמש לא פחות ממה שהובטח בפרסומים, אולם גם להבהיר מה היא לא תאפשר, לאבטח מידע פיננסי כמו פרטי כרטיסי אשראי, ועוד. לצורך זה על הסטארט-אפ לצמצם את סיכוניו אלו ע"י קביעת הוראות מתאימות בחוזה הפיתוח ובהסכמים מול צדדים שלישיים שאמורים לספק שירות או מוצר למשתמשים, רכישת פוליסת ביטוח, ותקנון שימוש באפליקציה.



  1. צמצום סיכונים משפטיים מול ספקי שירות למשתמשים:

כאשר האפליקציה אמורה לאפשר קבלת שירות מצדדים שלישיים, יש להיערך לכך משפטית בשני מישורים: המישור הטכנולוגי, והמישור ההסכמי. את המישור הטכנולוגי כגון התממשקות של אפליקציית יומן לאפליקציית ניווט כמו Waze, או אפליקציית מכירות לאפליקציית תשלום כמו PayPal יש להסדיר בתקנון שימוש. את המישור ההסכמי כגון רכישת כרטיסים להצגת "הבימה" באמצעות האפליקציה יש להסדיר גם באמצעות הסכם בין הסטארט-אפ לנותן השירות.



  1. צמצום סיכונים משפטיים מול מפתחי, מעצבי ומשווקי האפליקציה:

פוטנציאל השיווק והמכירה של האפליקציה תלוי באופן שיווקה והפצתה (בחנויות המקוונות, באמצעי שיווק אינטרנטיים ורשתות חברתיות, ובאמצעי פרסום ויחסי ציבור מסורתיים כגון בטלוויזיה ובעיתונות), אך גם בעיצובה הגראפי, חווית המשתמש (UI/UX), תכנותה, ואף איפיונה המשפטי, העיצובי, והטכנולוגי. ביצוע כל אלו הינו תולדה של מערכת היחסים המקצועית והמשפטית בין הסטארט-אפ לבעלי המקצוע שעימם הוא בא במגע הסכמי ישיר: המעצבים, המפתחים, והמשווקים של האפליקציה. יתכן שכל אחד מהם הינו נותן שירות נפרד ובהתאם לכך יש לערוך הסכם עיצוב, פיתוח ושיווק עם גורמים שונים, אך יתכן שחברות לפיתוח אפליקציות יספקו שירות ליווי מלא של האפליקציה, ואולי גם מימון כספי של האפליקציה, ואז תוסדר כל מערכת היחסים באותו הסכם.


הגישה המשפטית לסטארט-אפ


כפי שראינו, החשיפה המשפטית של סטארט-אפ לפעולות השיווק והמכירה באה לידי ביטוי ברבדים שונים, החל משלב האפיון וכלה בהסכם מול צד שלישי שמספק שירות באמצעות האפליקציה, ובהתאם לכך הפתרונות המשפטיים באים לידי ביטוי החל מהסכם הפיתוח וכלה בהסכם מול הצד השלישי.


אולם החשיפה להיבטים השיווקיים אינה החשיפה היחידה של הסטארט-אפ אל מול חברות הפיתוח, המשתמשים וצדדים שלישיים. לפיכך הכלים המשפטיים הנ"ל מורחבים לכסות חשיפה של כלל היבטי הפעילות של הסטארט-אפ. על אלו נוספים כלים משפטיים כגון פורמט זכויות יוצרים בינלאומי להגנת הקניין הרוחני, הקמת החברה בה פועל הסטארט-אפ ושלל כלים חוזיים נוספים כהסכם מייסדים, הסכם משקיעים ועוד.


לדידנו, לפיכך, יש ללוות את הסטארט-אפ משלב הרעיון כדי להתחמש במירב הכלים להגנת האינטרסים של הסטארט-אפ, המקצועיים כמו גם המסחריים.


המאמר נכתב ע"י עו"ד יריב קדם, בעל משרד עורכי דין בתל אביב העוסק בענייני טכנולוגיה, אפליקציות וקניין רוחני www.kedem-law.co.il.


אולי יעניין אותך

keyboard1
seo4
lian1
tesla25
tomerchen1
OMER1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח