מ"חוכמת ההמונים" ל"קבוצה החכמה"

בהיבטים של קבלת החלטות ופתרון בעיות, קבוצה של אנשים בעלי ידע רלוונטי הינה "חכמה" יותר מהמומחה הגדול ביותר שנכלל בה. רעיון זה, שנודע בשם "חוכמת ההמונים", תופס תאוצה בשנים האחרונות, ועתיד להיות מיושם בהקשרים עסקיים וחברתיים רבים.



התפשטות רשת האינטרנט, והגלישה ברוחב פס הולך וגדל, תרמו לחיזוק רעיון "חוכמת ההמונים", היות שהרשת אפשרה היווצרות של קהילות מסוגים שונים. שלושה שלבים בהתפתחות הקהילות המקוונות סללו את הדרך ליישומים העסקיים והחברתיים של "חוכמת ההמונים", בצורתה כיום.




שלב ראשון: הפצת תוכן


תחילה נוצרו ברשת קהילות של גולשים, שהפיצו בינם לבין עצמם תכנים, על בסיס עניין משותף. אחת הדוגמאות לכך הנה אתרים להעברת קבצי וידאו, שהמפורסם ביניהם הנו האתר יו-טיוב. ההתקשרות בין חברי הקהילה לא יצרה בשלב זה תובנות משותפות כלשהן. חברי הקהילה היוו ערוץ להעברת אינפורמציה, היות שרובם לא ייצרו אלא רק הפיצו תוכן, ולכל היותר דרגו את איכותו. אולם, עצם היווצרות המושג "קהילה" באינטרנט היווה נקודת ציון משמעותית.




שלב שני: שיתוף ידע


עם התפתחות הקהילות ברשת נוצרו קבוצות שכל אחד מחבריהן ייצר תוכן או סיפק אינפורמציה ותשובות בתחום מסוים. ה"בלוגים" הנם דוגמא לפעילות של שיתוף ידע המאפיינת שלב זה. חברי הקהילה ייצרו תוכן על בסיס ידע או ניסיון שרכשו. הידע והניסיון היוו את הבסיס לקיומה ולהתפתחותה של הקהילה.




שלב שלישי: תוכן שיתופי


בהמשך הדרך החלו חברי הקהילה לייצר תכנים באופן משותף. אחת הדוגמאות הבולטות לכך הנה הקהילה שנוצרה סביב בנייתה של האנציקלופדיה האינטרנטית 'ויקיפדיה'. להבדיל משלבים אחרים בהתפתחות הקהילה המקוונת, בהם תוכן וידע הועברו מיד ליד בקהילה, לראשונה החלה הקהילה לייצר תוכן שיתופי. התכנים המשותפים נוצרו באופן הדרגתי, ואיכותם השתפרה בצורה מתמדת, הודות לידע וליצירתיות שתרם כל חבר בקהילה. דוגמא נוספת לכך הן קהילות ה'קוד הפתוח', כאשר הבולטות ביותר הן אלה שפיתחו את שרת האינטרנט 'אפאצי' ואת מערכת ההפעלה 'לינוקס'.



שלושת שלבי ההתפתחות של הקהילות ברשת היוו, כאמור, בסיס להיווצרות יישומים של "חוכמת ההמונים". תהליך הביזור, המתרחש בתעשיית המדיה הכתובה והמקוונת הנו דוגמא חברתית ליישום "חכמת ההמונים". חברות המדיה אינן יכולות להתעלם כיום מתכני הקהל, המתפרסמים למשל בבלוגים ובטוקבקים. בנוסף לכך, מתפתחים כיום, במקביל למדיה המסורתית, עיתונים וכתבי עת המבוססים לגמרי על תוכן שיוצרים הגולשים.



"חוכמת ההמונים" מייצרת תכני אקטואליה, בנושאי פוליטיקה, כלכלה, חברה ועוד. בנושאים אלו הציבור שמייצר תוכן הינו בעל ידע רלוונטי, וכמו כן, בעל מאפיינים שונים. הידע והשוני הנם שני תנאים הכרחיים להתפתחות קבוצה "חכמה" יותר, לעומת מומחה יחיד. בהעדר ידע, כל תחזית או החלטה שהקבוצה תייצר תהיה אקראית ובהכרח לא תואמת למציאות. בהעדר שוני, לא תתרחש אינטראקציה בין זוויות ראיה שונות ופיסות אינפורמציה משלימות, וכתוצאה מכך התחזית או ההחלטה שהקבוצה תייצר תהיה פחות איכותית.



המהפכה: תכני "הקבוצה החכמה"


גבולות ארגוני המדיה מיטשטשים, וההמונים הופכים בהדרגה לכותבים חיצוניים, הפועלים לצד צוות הכותבים המסורתי. העתקת מגמה זו לסקטורים עסקיים אחרים עתידה לחולל מהפיכה. אולם כאמור, התנאי לכך הנו קיומם של ידע ושוני בקרב קבוצה חיצונית לארגון. בעוד שתכני המדיה "מדברים" אל כולנו, תחומי העיסוק של ארגונים הינם צרים יותר, ועל כן תנאי הידע והשוני הופכים למאתגרים יותר. לכן, בהקשר הארגוני נדרש יישום אחר ל"חכמת ההמונים".



היישום המהפכני הנו בנייה ושימור של "קבוצות חכמות". "הקבוצה החכמה" הנה חיצונית לארגון, אך בעלת ידע רלוונטי על הסביבה שבה הארגון פועל. "קבוצה חכמה" יכולה, למשל, לכלול לקוחות או ספקים של ארגון. הרכב הקבוצה מאנשים חיצוניים לארגון מבטיח גם כי תנאי השוני יתקיים בה.



ניתן להרכיב "קבוצות חכמות" כתת-קבוצות של "ההמונים". בחירת חברי "הקבוצה החכמה" מבוססת על הפגנת ידע בעולם התוכן הרלוונטי לארגון. אחת השיטות לזיהוי חברים פוטנציאליים בעלי ידע רלוונטי הנה באמצעות "שווקי חיזוי ומידע". בשיטה זו "סוחרים" בעמדות, ממש כמו שסוחרים במניות. העמדה הקבוצתית, ולמעשה כל הידע של חברי הקבוצה, משתקף ברמות המחירים המתקבלות במסחר, ובתחזיות הנגזרת מהן. רמות המחירים יכולות להשתנות בעקבות ידע חדש המצוי בידי חלק מחברי הקבוצה.



במהלך המסחר מדורגים חברי הקבוצה, על פי היכולת שהפגינו בזירת המסחר. "הקבוצה החכמה" הנה קבוצת בעלי הדירוג הגבוה, בעולם התוכן הרלוונטי לארגון. קבוצה זו עשויה להשתתף בזירות מסחר מובחרות, שתוצאותיהן ישמשו בתהליכי קבלת ההחלטות של הארגון. כך יוכלו הארגונים המובילים של המחר לממש את הידע והתובנות, שמגיעים מחוץ לארגון, היום.


אלעד אמיר, B.Sc, MBA, מנכ"ל "נימניקס", המתמחה בפתרונות החלטה עסקיים מבוססי שווקי חיזוי ורעיון 'הקבוצה החכמה', www.nimanix.com info@nimanix.com .

אולי יעניין אותך

שיווק דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
מכונה גלידה נינג'ה צילום יחצ
לירון ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח