רגע לפני שהקיץ נגמר החליטו ברשת הגלידריות הגדולה בישראל אלדו לבדוק באמצעות חברת Como, שמפתחת פתרון למועדוני לקוחות חכמים, איך הישראלים אוהבים את הגלידה שלהם. הישראלי הממוצע צורך כ-8 ליטר גלידה בשנה ונהנה ממבחן מגוון במיוחד בגלידריות, אבל הבדיקה של אלדו ו-Como העלתה שדווקא טעם השוקולד הקלאסי זוכה בתהילה.
סקר שערכה Como בקרב אלפי חברי המועדון של רשת אלדו, מצא כי כשבוחנים את עשרת הטעמים המועדפים, 20% מהישראלים בחרו בשוקולד כאהוב ביותר. צמוד אליו נמצא וניל עוגיות (17%), במקום השלישי נמצא פררו רושה (13%), נושף בעורפו טעם הווניל הקלאסי (12%) ובמקום החמישי ניצב טעם קינדר בואנו (11%). פיסטוק, שהוכתר פעם כטעם האהוב על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ניצב במקום השישי (9%), אחריו לוטוס (6%), ריבת חלב (5%), תות (4%) וטעם עוגת גבינה שסוגר את הרשימה (3%).
שני כדורים בגביע, בבקשה
ומה לגבי הכמות? רוב הישראלים מעדיפים ללכת על הממוצע, כש-39% רוכשים מנת גלידה של 2 כדורים. רק 11% מהישראלים משקיעים ובוחרים בשלושה כדורים, בעוד 26% בוחרים כדור אחד והיתר (24%) בוחרים במנת חצי-חצי. גברים מעדיפים ללכת על גדול כש-15% מתוכם מזמינים פי 2 יותר מנות של 3 כדורי גלידה מאשר נשים (8%). בחיתוך לפי גיל, אפשר לראות שלצעירים מתחת לגיל 18 אין העדפה מסוימת לגודל המנה, אך בני 50 ומעלה נמנעים מלקחת מנה גדולה של 3 כדורים וכמחצית מבני 18-34 מזמינים מנה של 2 כדורים.
גם האופן שבו הישראלים בוחרים לאכול את הגלידה שלהם הוא פרמטר חשוב. מהסקר עלה כי 72% מהישראלים מעדיפים את הגלידה שלהם בגביע וופל לעומת 28% שבחרו בכוס. בנוסף, הישראלים באופן גורף (89%) מעדיפים לאכול את הגלידה שלהם בגלידריה מאשר מעטים (11%) שמעדיפים לקחת אותה הביתה בקרטון.
בצפון אוכלים יותר
בדיקה מעמיקה של Como בקרב גלידריות נוספות בישראל מגלה כי סל הקנייה הממוצע לביקור בגלידריה עומד על כ-30 שקל, אך כשמסתכלים על החלוקה הגיאוגרפית ברחבי הארץ נרשם הבדל מהותי בין הפריפריה לשאר חלקי הארץ. הצפון מוביל עם סל קנייה ממוצע הגבוה ב-45% לעומת סל הקנייה הממוצע בירושלים. כשמאחדים את הצפון והדרום מקבלים סל קנייה ממוצע הגבוה ב-33% לעומת סל הקנייה הממוצע במרכז ובירושלים יחד.
גלידה אוכלים כשחם בחוץ או כשקר?
מזג האוויר החם גורם לישראלים לקנות יותר גלידה? תלוי את מי שואלים. על-פי נתוני Como, אפשר לראות שחברי מועדון נשארים נאמנים במשך כל ימות השנה ומגיעים לקנות ללא קשר לטמפטורה בחוץ, בעוד לקוחות מזדמנים מגיעים יותר ככל שחם יותר בחוץ. ולמרות זאת, גם אם באים יותר אנשים בקיץ, סל הקנייה הממוצע דומה לעונות הקרות יותר. כך, החום אמנם מביא יותר אנשים לגלידריות אך לא בהכרח מפתה אותם להוציא יותר כסף מאשר אם היו מגיעים בחורף.
טרודי צ׳רנוב, מנהלת פיתוח עסקי של רשת הגלידריות אלדו, אמרה על הבחירה בטעם הגלידה האהוב בישראל כי "אין מה לומר, קלאסיקה תמיד מנצחת. לא הופתענו מהבחירה בשוקולד כטעם האהוב ביותר – גם אנחנו ממש אוהבים אותו. עם זאת, כן מפתיע לראות איך מזג האוויר משפיע על הקנייה בשונה מהציפיה האינטואיטיבית".
אמיר כהנא, מנהל אזור ישראל בחברת Como, הוסיף כי "סל הקנייה הממוצע, הטעם המועדף או השפעת מזג האוויר על אופי הרכישה – כל אלה מדגישים את עומק המידע שאלדו ורשתות אחרות שמנהלות את מועדון הלקוחות שלהן על בסיס הפלטפורמה שלנו נהנות ממנו. ביג דאטה הוא תחום שהולך ומתחזק ואין סיבה שרשתות של מסעדות, חנויות אופנה, תחנות דלק ואחרות יישארו מאחור. כשעסק חשוף ליותר נתונים על הלקוחות שלו ועל השוק בכלל, הוא יכול רק לחזק את עצמו ולהגדיל את המכירות שלו בהתאם".