חברת אנודות ( Anodot) הישראלית המתמחה
בניטור עסקי אוטונומי, מפרסמת את תוצאותיו של סקר צרכנים וקמעונאים בלתי תלוי, שערכה חברת המחקר Researchscape . הסקר
חושף שלאור הציפיות שהוצאות הצרכנים השנה יעלו משמעותית על שיאי המכירות של השנה
שעברה, הקמעונאים נמצאים בלחץ עצום לספק חוויית קניות חלקה. זאת חרף חששות הולכים וגוברים
משיבושים בשרשרת האספקה אשר השפיעו, ועוד צפויים להשפיע על המלאים. למרות הציפיה למכירות
גבוהות השנה, מתוך 85% מהמשיבים הסבורים שהיקפי המכירות השנה יעלו על השנה שעברה,
42% עדיין מודאגים מהשפעת שיבושי שרשרת האספקה על מלאי המוצרים וזמני המשלוחים
ללקוחות.
קרוב למחצית מהמשיבים לסקר
ציינו שהם מוטרדים מבעיות לוגיסטיות, אחרי שצווארי הבקבוק של השנה שעברה
גרמו לצמצום המלאים ולאיחורים באספקה, ועקב כך פגעו בהכנסות המוכרים. חששות אלה
גרמו לקמעונאים להציע את הנחות בלאק פריידי מוקדם מתמיד השנה.
בסביבה של תחרות הולכת וגוברת, קמעונאים נדרשים להציע
חוויית קנייה חלקה כדי שלא יפסידו לקוחות למתחרים. הצרכנים של היום נהנים ממגוון
אפשרויות קנייה, וקמעונאים קטנים ובינוניים שאינם יכולים להעניק חווית קנייה מעולה
לא יזכו להזדמנות שנייה. למעשה, 82% מהצרכנים שהשיבו לסקר אמרו שחוויית קנייה
שלילית באתר מקוון תרתיע אותם מאוד או לחלוטין מקנייה חוזרת באותו עסק, וככל הנראה
תעודד אותם לקנות באמזון המוכרת. בשנה שעברה, אמזון בלעה 51.2% מכל
המכירות המקוונות.
לכן, אין זה מפתיע ש-55% מהצרכנים נקבו באמזון כקמעונאית המועדפת עליהם.
48% מהקמעונאים שנסקרו ציינו שאמזון היא המתחרה הגדולה ביותר שלהם. המלאי של
אמזון, שהינו בלתי נדלה לכאורה, כמו גם אתר האינטרנט שלה המציע חוויית ניווט קלה,
מנוע המלצות ויכולת לבצע את הרכישה בקליק אחד, מאפשרים לאמזון להציב רף גבוה מאוד
לחוויית קניה צרכנית.
"רמת אי-הוודאות בחגי סוף
השנה של 2021 גבוהה במיוחד ומדאיגה קמעונאים וצרכנים, החל
משיבושים בשרשרת האספקה שכבר עכשיו פוגעים במלאי, דרך וריאנטים של נגיף הקורונה
ועד לתחזיות כלכליות לא ברורות" אמר דויד דריי, מנכ"ל ומייסד אנודות.
"עם זאת, לפי התחזיות, צרכנים וסוחרים נרגשים מאוד מחגי סוף השנה. על מנת
לשמור על רמת ההתלהבות ולממש את היתרונות הכלכליים שבה, בתי עסק זקוקים לבינה
מלאכותית שתיצור עבורם חוויית קניה מושלמת. בכל מצב אחר, הצרכנים פשוט יעברו לענקי
הקמעונאות המקוונים וירכשו שם את המתנה המיוחדת שחיפשו או את הצעצוע שמככב בראש
רשימת הלהיטים השנה."
כיצד בינה מלאכותית (AI) יכולה לעזור?
אחד הממצאים העיקריים של הסקר
הוא שקמעונאים מקוונים למדו לתעדף את הבעיות אשר צרכנים מציינים כגורמים קריטיים
בחוויית הקניות שלהם. הסקר מדגיש את העובדה שסוחרים וצרכנים מסכימים לגבי ההיבטים
החשובים ביותר של חוויית הקניה אשר בהם בינה מלאכותית (AI) יכולה
לסייע במידה רבה. ארבעת המרכזיים שבהם:
●
אתר אינטרנט קל לשימוש
○
81% מהקמעונאים המקוונים
○
53% מהצרכנים
●
זמינות המוצר המבוקש במלאי
○
65% מהקמעונאים המקוונים
○
50% מהצרכנים
●
מחיר תחרותי
○
74% מהקמעונאים המקוונים
○
57% מהצרכנים
●
תהליך מהיר של הזמנה ותשלום
○
67%
מהקמעונאים המקוונים
○
46% מהצרכנים
בתי העסק המקוונים המשיכו להשקיע רבות בבינה מלאכותית,
כאשר 81% מהם דיווחו שב-2021 תקציב ה-AI שלהם גדל. מלבד איתור אנומליות עסקיות, סוחרים מקוונים משתמשים ב-AI כדי להגדיל את המכירות ברוטו. קרוב לשליש מהמשיבים אמרו שלדעתם,
בינה מלאכותית יכולה להניב גידול של 40% בהכנסות.
"בתחילת הדרך, עסקים השתמשו בבינה מלאכותית כדי
לאתר אנומליות בתחומים מבודדים (silos) כדי לחשוף בעיות הנסתרות מהעין העלולות
להוביל להפסד הכנסות או חוויית לקוח גרועה," אמר דריי. "אך הסקר מראה
שעסקים המחפשים דרכים להגדיל את ההכנסות בתקופה קריטית ותחרותית כגון חגי סוף
השנה, פונים לכלי בינה מלאכותית גם כדי לצמצם את תחלופת הלקוחות ולנצל הזדמנויות
להגדלת ההכנסות נוספות."
עסקים הרחיבו את השימוש שלהם
ב-AI לניטור עסקי כדי להגדיל את ההכנסות באופן
יזום. במקום לעקוב פסיבית אחר זמינות הרשת, עסקים משתמשים ב-AI לשיפור
חוויית הלקוח והגדלת המכירות עם אנליטיקה משופרת של פעולות השיווק. על פי הסקר,
אלה הם התחומים שעסקים מקצים להם תקציבי AI מוגדלים כדי לשפר את התוצאות בשורה התחתונה:
·
איתור הונאות -81%
·
שיפור שימור הלקוחות – 55%
·
בניית קמפיינים ממוקדים (טרגוט) – 22%
·
יצירת תמחור דינמי – 20%
·
זיהוי השבתות בשרתים – 19%
·
אוטומציה של השיווק (marketing
automation) – 19%
·
יכולת לצפות מגמות מכירות באזורים גיאוגרפיים שונים – . 18%
###
אודות הסקר
חברת המחקר Researchscape ערכה
מחקרים בלתי תלויים בקרב צרכנים וקמעונאים כדי להבין את חששותיהם וציפיותיהם מעונת
החגים של סוף 2021. הסקר הצרכני נערך מה-10 עד ה-13 בספטמבר, 2021. 1,057 משיבים
מארה"ב השיבו לשאלון הסקר המלא. הסקר בקרב הסוחרים המקוונים נערך מה-11 עד
ה-17 בספטמבר, 2021 בקרב 106 משיבים.