נתוני מחקר חדש של PayPal בשיתוף עם חברת מחקרי השוק Ipsos*, מצביעים על כך שהיקף המסחר במובייל (סמארטפון או טאבלט) צומח בקצב של קרוב לפי שלושה, מכלל המסחר המקוון. קצב הצמיחה השנתי של קניות במובייל במספר רב של מדינות, בין השנים 2013 ל-2016 , צפוי להגיע בממוצע ל-42% לעומת 13% של סך כל הקניות המקוונות.
המחקר, אשר בחן את הרגלי הקנייה במובייל בקרב מעל ל-17,500 צרכנים ב-22 מדינות, חושף גם תובנות לגבי דפוסי ההתנהגות במובייל, החסמים והקטגוריות הצומחות.
"אנו ניצבים על סף פריצת דרך בעידן הנייד," אמר אפי דהן, מנהל אזורי ישראל ואפריקה ב-PayPal "אנו עדים לצמיחה של קניות במובייל מרמה של פחות מ-1% מנפח התשלומים שלנו בשנת 2010 ליותר מ-20% בשנת 2014."
עתיד מבטיח למסחר במובייל
על פי ממצאי המחקר היקף הרכישות במובייל אולי קטן כרגע (9% מכלל ההוצאות העולמיות המקוונת נעשה באמצעות הסמארטפון ו–5% מההוצאה המקוונת נעשה באמצעות הטאבלט) , אך התחזיות צופות גידול משמעותי בשנים הבאות. 33% מהנסקרים דיווחו שביצעו רכישה מהסמארטפון בשנה החולפת ו-20% אמרו שביצעו רכישה מהטאבלט. העלייה ברכישות במובייל היא תוצאה של הרגלי השימוש של מבוגרים וצעירים. כ-59% מהקונים באמצעות הסמארטפון הינם בני 18-34 לעומת 44% מכלל הקונים המקוונים.
על פי נתוני הסקר PayPal הינו אמצעי התשלום המועדף ברכישות במובייל בקרב 14 מתוך 22 המדינות הנסקרות. 81% מהאיטלקים, 75% מהאנגלים, 74% מהספרים ו-70% מהדנים, מעדיפים לשלם ב- PayPal לעומת אמצעי התשלום המתחרים. ישראל נמצאת בדיוק באמצע, במקום השביעי, ובו PayPal הינו אמצעי התשלום המועדף בקרב 66% מהישראלים. בין המדינות שמעדיפות אמצעי תשלום אחרים, על פני PayPal, ניתן למצוא את סין (%13), הולנד (28%), צ'כיה (33%), רוסיה (34%), צרפת (52%) ונוספות.
מגמות רכישה מהמובייל בישראל
המסחר באמצעות המובייל בישראל בשנת 2013, הסתכם ב-181 מיליון דולר. נתון זה צפוי לגדול ב–168% עד שנת 2016. בשנה החולפת 37% מהצרכנים הישראלים, ערכו קניות באמצעות הסמארטפון ו-15% ערכו קניות באמצעות טאבלט, מתוכם 51% הם בגילאי 18-30.
דפוסי התנהגות קיימים של הקונים
שימושים עיקריים בסמארטפון בקרב ישראלים:
· חיפוש מידע אודות מוצרים (54%).
· איתור מידע אודות חנות או עסק (53%).
· השוואת מחירים תוך כדי עריכת קניות בחנות (37%).
· קריאת ביקורות של לקוחות או משתמשים (29%).
· הורדת אפליקציה מעסקים בהם היו רוצים לערוך קניות (27%).
עתיד הקניות מהסמארטפון
הצרכנים הישראלים הביעו רצונם לבצע בעיקר את הפעילויות הבאות מהסמארטפון:
· להזמין מראש (למשל, קפה או אוכל) באמצעות אפליקציה או דפדפן (24%).
· לשלם בקופה באמצעות מגע בין הסמארטפון לקופה (NFC) (19%).
· להשתמש באפליקציה בכדי לקנות או לשלם בחנות (17%).
· להשוות מחירים תוך עריכת קניות בחנות (15%).
· רכישה מהסמארטפון בזמן שהם בבית או בעבודה (14%).
אפליקציות לעומת דפדפנים
36% מכלל הקונים הישראלים באמצעות הסמארטפון או הטאבלט מעדיפים לבצע קנייתם באמצעות אפליקציה ייעודית לעומת הדפדפן.
גם ברחבי העולם, האפליקציות הן בדרך כלל האפשרות המועדפת (47%). בעיקר מטעמי נוחות (35%) ולאחר מכן מטעמי מהירות (30%). הישראלים מעדיפים אפליקציות משום שהן דרך נוחה לשלם (38%), אין צורך לשאת ארנק פיזי כאשר הנתונים מאוחסנים באפליקציה (35%) ולבסוף הן מאפשרות תשלום מהיר יותר (33%).
ומה קורה בעולם? סין, טורקיה ואיחוד האמירויות הערביות שולטות במסחר מהסמארטפון
הצרכנים מאיחוד האמירויות מובילים בהיקף ההוצאה על קניות באמצעות הסמארטפון ( כ-24% מסך כל הקניות המקוונות שלהם). הסיניים מדורגים במקום השני עם 21% ובמקום השלישי נמצאים הטורקים עם 19%.
מידע על מוצרים כיום ותכונות חדשות בעתיד
כיום, הפעילות הצרכנית השכיחה ביותר בקרב משתמשי הסמארטפונים היא חיפוש מידע על מוצרים (36%), איתור חנות או עסק, (27%) קריאת ביקורות של לקוחות ומשתמשים (25%). מבחינת פעולות שהצרכנים היו רוצים לבצע בסמארטפון שלהם: 16% מהנסקרים היו רוצים לשלם בהנפה או הקשה (NFC) ו-15% היו רוצים להזמין מראש (קפה או אוכל) באמצעות אפליקציה או דפדפן ישירות מהסמארטפון".
מחסומים למסחר מהמובייל
39% מהנסקרים השיבו כי הם מעדיפים לרכוש באופן מקוון ממכשירים אחרים (לפטופ או מחשב שולחני), 34% השיבו שהצג הסמארטפון קטן להם מדי.