ההתפתחות המדהימה שחלה בעולם הצרכנות ובעולם התקשורת והקצב האינטנסיבי והמטורף שבה מתפתחים ומתרבים ערוצי המדיה וכלי השיווק השונים, פשוט הופכים את שיעורי השיווק באוניברסיטה ואת ספרי הניהול הקלאסיים לשיעורים בארכיאולוגיה מתקדמת יותר מאשר ידע מעשי שימושי.
הצרכן של היום הוא מסמס מקצועי, מחליף את העיתון מהשירותים באתרי החדשות, מעדיף בילוי ברשתות חברתיות לא פחות מיציאה לסרט או פאב. משווה מחירים בהקלקת כפתור ומסנן פרסומות בממיר המתקדם מחברת הטלוויזיה שמספקת לו יותר מ-100 ערוצי טלוויזיה, שמהווים רק חלק צנוע מקטעי הוידאו שהוא צופה בהם באינטרנט ובסלולר. הצרכן של היום מצפה שנציג השירות יכיר אותו בשמו וידע מה סוכם עם הנציג האחר איתו דיבר לפני שבוע (מתוך 300 הנציגים במוקד), הוא גם יצפה שיזכירו לו שהמבצע שלו נגמר עוד שבוע ושההטבה שלו תתאים לו בדיוק וגם תשא את שמו הפרטי וכן שכל המידע הזה יגיע אליו ישירות למייל ולסלולר.
ועוד לא התחלנו…
ערוצי המדיה מצידם שמחים להציע למנהל השיווק שלנו לפרסם לפי חשיפה או לפי הקלקה, אולי אם תרצה לפי Call for action. ואם אתה ממש בעניינים מה דעתך על תוכן שיווקי? בטלוויזיה?! לא – אנחנו כבר בסלולר! על שיווק ברינגטונים כבר שמעת?! כמובן שבלוגים ארגוניים זה ממש "אין" עכשיו ומה עם שיווק ויראלי. מועדון לקוחות בסלולר אתה כבר מנהל?
וזה עוד לפני שמנהלינו היקר נדרש לאפיין דוחות ניהוליים למחלקת המחשוב שלו ואת הצרכים השיווקיים שלו למתכנתים שמטמיעים ממש עכשיו מערכת CRM חדשה.
את תוכנת הבילינג של הארגון כדאי שיכיר על בוריה, אחרת אין סיכוי שידע לבנות מבצעים שיצאו לפועל כמו שצריך. ואם הוא לא מבין איך פועלת שיטת הדפוס הדיגיטלי ולקשר אותה נכון לנתונים בדטה בייס השיווקי שהוא צריך לנהל, הלקוחות שלו יהיו ממש מאוכזבים לגלות שהוא מציע להם חיתולים במבצע כשהילד כבר או-טו-טו מסיים אוניברסיטה.
ועכשיו גם ברצינות…
אנשי השיווק של היום חייבים לשלוט במיומנויות ותחומים, מאד רחוקים מהתכנים הנלמדים באוניברסיטה ומעולם הפרסום והשיווק שלפני 5 שנים (אם לא פחות). מיומנויות חדשות אלו מבוססות על ידע וכישורים כמותיים וגישה טכנולוגית, שאינם באים בקלות לכולם.
את ההתמחויות החדשות בעולמם של אנשי השיווק, אפשר בגדול לחלק לשניים:
א. המדיה וכלי השיווק החדשים – בעיקר האינטרנט, על כל גווניו וטרנדיו מיודענו וחברו הטוב הסלולר
ב. הכלים הטכנולוגיים העומדים לרשותו של איש השיווק – בדגש על ניהול בסיסי נתונים והאפלקיציות הארגוניות השונות המשפיעות עליו ומאפשרות לנצל אותו (דטה מייניניג וניתוח נתונים, כלים לשיווק מבסיסי נתונים, מערכות CRM ותוכנות בילינג)
התחום הראשון הופך להיות יותר ויותר לגיטימי ואנשי השיווק הפנימו כבר את הצורך בשליטה במדיות והכלים החדשים. אך למרות הבנה זו, דווקא העובדים הזוטרים במחלקות השיווק מפגינים יותר שליטה וידע, כפי שתמיד הדור הצעיר מתחבר לטכנולוגיות מהר יותר ואלו הדרגים הבכירים לא תמיד מבינים כלים אלו לעומק ומתקשים לשלבם נכון בתמהיל התקשורת השיווקית.
בעוד אנשי השיווק מוכנים לקבל ולהפנים את כלי המדיה החדשים והמגמה מתחזקת, את עולם התוכן השני מייחסים יותר לעולם הטכנולוגי גרידא ומצפים, שלא בצדק, ממחלקת המחשוב שלהם למלא פונקציה זו. התוצאה היא, שארגונים גדולים אינם יודעים למקסם את אוצר המידע שמצטבר על לקוחותיהם, ואת היכולות הטכנולוגיה החדשות בפיתוח מבצעים ושירותים חדשים. חשוב מאד לוודא כי קיימת פונקציה שיווקית בארגון המטפלת גם בנושאי המחשוב ברמה שיווקית ולאו דווקא טכנולוגית או שירותית.
ומה המסקנה?
כנראה שגם עולם השיווק שייך לצעירים, ולנו אנשי השיווק המנוסים (אך הזקנים…), לא נותר אלא לנסות ולישר קו וכמו שאומרת עליזה מארץ הפלאות – "אתה צריך לרוץ הכי מהר שאתה יכול וקצת יותר מזה, כדי להשאר במקום".
*הכותבת הינה מרצה ויועצת לשיווק
פרטים ומאמרים נוספים פרי עטה באתר www.goodmarketing.co.il