בשנה האחרונה שרוי המשק במיתון קשה, מיתון אשר הנפגעים הראשונים ממנו הם העסקים הקטנים והבינוניים בכל המגזרים. לאור זאת, המצב הנוכחי מחייב את העסקים לבצע פעולות הישרדות ו/או התייעלות כאלה או אחרות, אולם למרבית העסקים הקטנים והבינוניים אין את הידע, הכלים והאמצעים להתמודד מול הסיטואציה החדשה שנחתה עליהם לפתע פתאום.
התופעות המיידיות שפוגעות בעסקים הקטנים והבינוניים הן:
* ירידה בהיקף המכירות
* רווח גולמי נמוך מן הרצוי
* עמידה גבולית בהחזרי הלוואות / מסגרות בנקאיות
* בלבול וחוסר ודאות להמשך פעילות, וסדר עדיפויות נכון
* תפקוד כושל של עובדים
* נטישה בקרב חלק מן העובדים
ההרגשה הכללית של העובדים הינה סחרור גדול וכניסה ל"משפך הצרות". כיועץ וחונך מזה שנים רבות, בפרט בעסקים קטנים ובינוניים, נאלצתי להתמודד עם מצבים אלו. ולשמחתי, הסתבר שעסקים שנעזרו בשירותי ייעוץ, הצליחו להתייצב ולהתמודד עם המצב החדש.
הטיפים להתמודדות בזמן מיתון:
1. פנייה לגורם מקצועי אשר יסייע לבחון באופן נכון את רווחיות העסק, וכן ניסיון למצוא את מוקדי "צוואר הבקבוק" בעסק.
2. בדיקת תפקוד המחלקות או עובדי החברה: "האם הם אכן מתפקדים בהתאם למצב החדש.
3. צמצום הוצאות מיותרות, ובדיקת הוצאות התפעול הקבועות והמשתנות בצורה מעמיקה, כגון: תקשורת (טלפונים ניידים), ביטוחים, דלקים, משכורות, קופה קטנה, ועוד.
4. פתיחת הסכמי רכש עם ספקים ובדיקה מעמיקה של המחירים והבונוסים המוענקים לעסק.
5. הכנת תכנית עבודה מחודשת הכוללת פעולות שיווק.
6. קידום מכירה ושימור לקוחות קיימים, תוך איתור לקוחות חדשים.
7. הכנת תזרים מזומנים מפורט ופנייה לבנק כדי לגייס הלוואה נוחה, או פנייה לאחת הקרנות שקיימות במרכז מט"י.
תהליך הפנייה חייב להיות ברור ומובנה, וזאת כדי שהגורמים הפיננסיים שמעניקים את הכספים יאמינו בתהליך, ויבינו את תהליך ההתייעלות של העסק / חברה.
לסיכום, בתקופת מיתון מומלץ לעסוק ביתר שאת בפעולות קידום מכירות מגוונות ובמבצעים שונים, וזאת במטרה לשמור על יציבות העסק, ולא להיפך, כלומר: התקפלות וביטול פעילות השיווק וקידום המכירות, ישאירו את העסק במצב מאוזן ויתכן אף שמספר עסקים בתחומים שונים יתקדמו ויתפתחו. בתום רוע הגזירה, רבים הסיכויים שהעסקים אשר פעלו בהתאם למתכונת הנ"ל יזנקו קדימה.
* ירון אילון הוא יועץ עסקי ומנכ"ל חברת א.י הכוונים. a_y_or@netvision.net.il