קשה לכם בעסק? VUCA!

כל בעל עסק, מחנות קטנה ועד מפעל גדול יודע עד כמה המציאות העסקית קשה ולעיתים מבלבלת. היערכותם של ארגונים עסקיים להתמודדות עם אתגרי ההווה – איננה פשוטה כלל ועיקר, ולהתמודדות עם העתיד – על אחת כמה וכמה. רבות ההנהלות העומדות משותקות עקב היעדר הידיעה לאן לפנות וכיצד להתפתח עסקית, ורבות אף יותר ההנהלות אשר אינן קוראות את הכתובת שעל הקיר ("חישוב מסלול מחדש") וממשיכות להתנהג כאילו תהליך ניהול העסקים הקלאסי הכולל: מיפוי שוק קיים-ניתוח נתונים מצויים-תכנון חומש-ונגזרת שנתית של תכניות עבודה (חשיבה לינארית), הוא התהליך הנכון אשר אין בלתו. וזו כמובן – טעות. אולם יש מה לעשות, צריך רק לחשוב אחרת.



בראשית שנות האלפיים הוטבע המונח VUCA בז'רגון של צבא ארה"ב. המונח הפך למטבע לשון בקרב קצינים בכלל צבאות העולם, בבואם לתאר עד כמה קשה המציאות העכשווית. מציאות בה כללי לוחמה, מודיעין, בריתות ואפילו הגדרות האויב משתנים- ומשנים סדרי עולם. מדובר בראשי תיבות של המילים –Volatility תנודתיות | Uncertainty אי ודאות | Complexity מורכבות | Ambiguityעמימות – המייצגות את האתגרים והתחושות בשדה הקרב. מטרת הביטוי הינה לתאר בקצרה עולם או מצב כאוטי, מבולבל, עמום ולא צפוי, אשר בתוכו מתקשים מנהיגים ומפקדים לאסוף נתונים, לצפות, לנתח, לתכנן או בקיצור – לנהל.


לאחר אירועי ה-11 בספטמבר אימץ גם עולם העסקים את הביטוי, וכיום הוא שכיח בכל שיח ארגוני-עסקי.



הביטוי VUCA נועד לשקף פתרונות מערכתיים לבעיית הניהול הקיים, וגם להציע התנהגות ניהולית חלופית, ראויה להווה המתחדש:Vision חזון | Understandingהבנה | Clarity בהירות | Agility"זמישות" (אג'ילי – זמין וגמיש(. למי שמכיר תהליכי פיקוד ושליטה צבאיים – המתודה כאמור לא תהיה זרה לו.



חזון: אופק וייעוד שיניעו אנשים להזדהות ולפעולה. מטרת העל – כאשר היא מוגדרת נכון ומתוקשרת באופן בו יבינו חברי הארגון את מהות תרומתם לחברה האנושית, תתרום למחוברות ולנאמנות הארגונית(Engagement) , יותר מכל הבטחה לתמורה כלכלית. הטבע האנושי עדיין ממריץ אותנו למצוא סיבות טובות יותר מאשר רק פרנסה כדי לקום בבוקר ולהיות משמעותיים. תופעה אנושית עתיקה זו מתעצמת אף יותר בקרב הדור הצעיר המודרני.



הבנה: ידיעת, הבנת והפנמת הסיבה בגללה הארגון הוקם וקיים, כיצד הוא מתפקד ומשתנה – ומה תפקידו של כל אחד ואחת בתמונה הכוללת – יפחיתו עמימות ובלבול, ויעצימו במידה רבה את רמות היעילות והאפקטיביות בה מתפקדות מכונות משומנות, מרובות מרכיבים.



בהירות: תמונה כוללת של הקשיים והאתגרים, תפחית את תחושת הכאוס – ותסייע להעלות את תחושת המסוגלות של העובדים, לטובת השגיות ותוצאות יעילות יותר.



זמינות: תגובות מהירות, אלתורים ופתרונות מחוץ לקופסה לשינויים סביבתיים, רגולטוריים, טכנולוגיים, או כל שינוי נדרש אחר או השפעה אסטרטגית.



כיוון נוסף ל"תרגום" הינו המערך הבא: Vision חזון | United עבודת צוות | Customer ארגון מכוון לקוח | Adaptive הסתגלות.



עבודת צוות – United: עבודה טובה בממשקים, קבלת שונות – והכלתה בתוך צוותי עבודה, היכולת לעבוד עם מגוון גדול יותר של אנשים. זהו אולי האתגר הגדול ביותר הקיים היום, בין מגדרים, בין דורות שונים, בין תרבויות עסקיות וארגוניות.



ארגון מכוון לקוח :Customer – ריבוי ערוצים וממשקים לשירות הלקוח. מעבר ממוטה תפעול, ייצור ומלאי למוטה ביקוש, צורך ותועלת. האופן בו מתקשרים עם הלקוחות וקשובים להם. כיצד משנים את כלל המערכת על סמך הנחות יסוד חדשות לגמרי – זהו אתגר לא פשוט לרוב הארגונים הקיימים, מכיוון שלא משנה כמה מהר הם ישתנו וינועו, זה כנראה לא יהיה מספיק מהר...



הסתגלות –:Adaptive על מנת להתאים ארגון/מנהל/תפישה לעתיד (שכבר כאן) – יש צורך בהשתנות מהירה ובנטילת סיכונים מחושבים. צריך אומץ כדי לנסות דברים חדשים, ותעוזה כדי לדעת ליפול (ולקום מהר), לטעות וללמוד מטעויות (ואם צריך אפילו להתנצל). חובה להפנים שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. זהו אגב, גם אחד מיסודות הפיתוח העסקי כי ללא אומץ, טעויות, תהליכי למידה והטמעה מהירים – לא תהיה צמיחה. איך כתב דרווין: "לא החזק שורד, אלא הזן המשתנה" (מתוך תורת המינים).



לסיכום, כלל המרכיבים הללו מהווים את אבני היסוד של תורות הניהול החדשות.


הארגונים שיצליחו בעשורים הקרובים, יהיו אלו שישכילו לשלם במודע את מחירי ההשתנות ולהפוך את התיאוריה הזו הלכה למעשה. אלו הם ה-"ווקה פיפל"…



ערן רותם, מומחה אסטרטגיה וניהול, מנכ"ל משותף השורה התחתונה


אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח