רפאלי פינת עשראווי: כיצד לשנות את התדמית של ישראל? קצת תרבות!

לא הגיע הזמן להתהדר במה שיש לנו ולא במה שאין לנו? אלעד שניאור, מנכ"ל ומנהל קראייטיב של סוכנות המיתוג C102 רוצה לייצא תרבות ויצירה במקום סרטוני תגובה של צה"ל שמגיעים תמיד מאוחר מידי ליו-טיוב


לפני שבוע ישב אצלנו בבית חבר, אמן פלסטי מוכר ומצליח. הוא הביא איתו את הדייט השבועי – מארק. בחור, בן 36 מציריך. המפגש עורר את סקרנותי: מה בדיוק הוא עושה בארץ, למה הגיע לכאן, אם הוא יהודי, למה עכשיו – בקיצור נהייתי אימא שלי לשעה.


אז זה הסיפור. חודש לפני שהגיע לארץ, התחשק למארק לראות סרט ובמקרה הוא הזדמן ליד בית הקולנוע בציריך שהקרין את הסרט הישראלי "ללכת על המים". הסרט כל כך דיבר אליו וריגש אותו, שחודש אח"כ הוא כבר היה בת"א לחופשה, למרות הרמות גבה מצד חבריו בציריך. לבד מן העובדה שלדעתי האישית הסרט הזה רחוק מלהיות טוב, ושברור שמארק לא משקף חתך רוחבי של אירופאי ממוצע, אני כן חושב שיש משהו פה. יותר ממשהו בעצם.


כל איש שיווק מתחיל וזב חוטם יודע לדקלם את המנטרה הבאה ללקוחותיו: "אם השוק מוצף במתחרים, עדיף לכם למצוא נישה לא מנוצלת ובה להתמקם וכך תקבלו בידול". חוסר בידול, הוא בדיוק החטא שישראל חוטאת בו, מבחינה הסברתית. לנסות ולהתעמת עם דוברים פלסטינאים באל ג'זירה, CNN ו-SKY זוהי מלחמה אבודה מראש. עם מנוצל ונכבש, תמיד יצא עם ידו על העליונה בעימות תקשורתי. לא מעניין כמה "מוצדקת והרואית" המלחמה שלנו.


אז בואו ניקח את התובנה מקורס מבוא לשיווק ונחיל אותה גם על מחלקת ההסברה של משרד החוץ ואם תרצו, על שולחן הממשלה ממש. כי בכדי לשנות את התדמית של ישראל, הגיע הזמן להלחם בזירה אחרת לחלוטין. אבל הפעם, בזירה התרבותית. הערש התרבותי של מדינת ישראל רק הולך ומתפתח עם השנים. הוא ייחודי, יצירתי ומאוד מתקדם. ישראלים רבים מוכרים כיום בזכות כישרונם בתחומי תרבות מגוונים, אליטיסטים יותר או פחות – מדוגמנות וספורט ועד אומנות פלסטית ובימוי. מעצבי דעת הקהל בעולם, בגילאי 50-20 צורכים תרבות באופן יום יומי במדינותיהם. בעולם שבו המדיה היא המסר, זה ממש אבסורד שישראל לא משתמשת בכישרונות המעולים שיש לה בתחום התרבות, בכדי לשנות פרדיגמות תדמיתיות בעולם. הרי התרומה של הופעה טלוויזיונית אחת של בר רפאלי, עדי נס או עומרי כספי לתדמיתה של ישראל, יכולה לאזן עד מאוד את סך כל הרושם התדמיתי שנוצר, לאור נזק מתבקש שמייצר עימות טלוויזיוני בין דובר ישראלי ודובר פלסטיני.


כל השמות שהזכרתי הצליחו ב-10 אצבעות. אולי עם קצת תמיכה ממסדית, אבל מדובר בטיפה שמכסה, אולי, מצפון מבויש. ישראל יודעת טוב מאוד להעמיד קרנות ממשלתיות לעידוד היי-טק, כמו שגופים מוסדיים בארץ מעודדים פיתוחים בתחום הביוטכנולוגיה והרפואה.


ומה עם תרבות? הכי רחוק שנעשה זה למנות קונסול תרבות בחלק מהמדינות שישראל מחזיקה בהן שגרירויות ולהעניק להם משהו שמשתווה לאפס תקציב לפעילות. מתי יקום שר בממשלה ויבין שלדברר היום זה לא כמו לדברר פעם וכי מה שעשו בעבר עם ההיי-טק הישראלי ניתן לעשות גם עם התרבות הישראלית.


להקים גוף מתוקצב מהמדינה, שכל ייעודו הוא לייצא תרבות ישראלית. לא בבחינת סיוע לאמנים ונפש יפה, כי אם בבחינת סיוע תדמיתי למדינה. כל שקל שנשקיע בפיתוח וייצוא תרבות, יחזור אלינו עשרות מונים בתיירות, בסחר מוגבר עם ישראל, בייצוא והכי חשוב – בשינוי מהותי של התדמית שלנו בעולם.


הטענה שאנו מוסיפים לטעון בפני כל מי שמוכן לשמוע, שאנחנו ציבור מוסרי, נאור ומתקדם, נופלת יותר מדי על אוזניים ערלות. להראות לעולם יצירה ישראלית, ישיג את אותה מטרה, בלי דיבורים מיותרים.


מיתוג זו אומנות של אריזה תוך שימוש במטאפורה לקידום המוצר. מיתוג לא יפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני, אבל הוא יאיר אותנו באור מאוזן יותר. כי הלוא בסופו של דבר, הכול בחיים זה עניין של איזון נכון.


*הכותב הינו מנכ"ל חברת הפרסום והמיתוג הבינלאומית concept102

אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח