שיווק וחברה – חד הם

עם פרוץ האינטרנט לחיינו והקדמה הטכנולוגית, אי שם בסוף שנות התשעים, נדמה היה כי כדי להעצים מותג ולהגיע אל קהל היעד יש צורך בלחיצת כפתור בלבד. הנחה זו שגויה מיסודה ואנשי השיווק שלא הפנימו זאת בעבר, למדו על בשרם כי כדי להגיע אל העם יש לרדת אליו. שום כפתור ושום מהלך דיגיטאלי מרשים ככל שיהיה לא יצליח באמת לנתח את הקהילות והקבוצות המרכיבות את האוכלוסייה ובוודאי שלא יצליח גם למכור מותג בצורה אפקטיבית.


מלאכת השיווק כוללת בין היתר פעולות טכניות של יצירת מאגר סטטיסטי וניתוחו, חישובי עלות מול תועלת, חישוב מרווחי הרווח בשרשרת האספקה ועוד. יחד עם זאת, מלאכת השיווק דורשת מבעל המקצוע להיות גם אדם חברתי שמכיר ואולי אפילו מחובר לקהל אליו הוא מנסה להגיע. איש שיווק לא יכול לשבת במגדלי השן ולנתח מגמות ע"י כתבות בעיתון או בטלוויזיה, עליו להיטמע פיסית בתוך האוכלוסייה וללמוד את מצוקותיה וצרכיה. בדיוק כמו מסתערב שמכיר את קהל היעד שלו בשפתם, בתרבותם ובאישיותם, כך גם איש שיווק נבון אמור להכיר את הקהל אליו הוא פונה.


לעיתים נדמה כי השיווק נשחט מות קדושים על מזבח המכירות וחוסר ההתאמה בין קהל היעד למוצר עצמו יכול להוביל לאסון, כדוגמת: "הזקנה והכלב". הזקנה שזה עתה קברה את היקר לה מכל – כלבה – שנותר לה אחרי מות בעלה, קיבלה בתחתית החשבונית בסופר הנחה של 50% על מוצרי המזון לכלבים. דוגמא זו ממחישה, אומנם באופן קיצוני, עד כמה עדיף לדייק עם כדור בודד בין העיניים ולחסוך את עוגמת הנפש מהזקנה שנפגעה מהירי האוטומטי – כי לכל הקונים הופיעה הנחה זהה בחשבונית הקניה.


מנהלי קהילות התוכן, סיפורי הרחוב, התארגנויות האנשים באירועים השונים, הם אלו שצריכים להיות בראש מעיינם של אנשי השיווק. עליהם להבין כי שיווק זו אסטרטגיה רחבה ועל כן פרסום, קניית מדיה דגיטאלית ומכירות – יכולים להיות חלק מהאסטרטגיה אבל לגמרי לא התחליף שלה.


דף הפייסבוק של "אבא פגום" הצליח להקים קהילה של למעלה ממאה אלף איש אקטיביים שעושים פעילויות יחד, עוזרים זה לזה, ממליצים על דברים שונים ומבלים בטיולי אופניים משותפים. כל אחד מוצא בקבוצה הזאת הזדהות: גברים שמתקשים לפרנס, גרושים שמתקשים לעמוד בתשלומי המזונות, בעלי עסקים קטנים ובינוניים הנאבקים ברגולציה ומתקשים לגמור את החודש וכדומה. לקהילה כזו, לדוגמא, ניתן להציע בהתאם תכנים ואירועים מחזקי מותג ונאמנות, שמזדהים עם המצוקה של חברי הקבוצה ומציעים אלטרנטיבות להתמודדות עם הבעיה או מביאים אל פתרונה. זה אפקטיבי הרבה יותר מלזרוק לחלל המדיה: "אל תפספס את האופנוע שחלמת עליו" ולהגיע לאדם בלי רישיון מתאים, או גרוע מכך – לאדם שנדרס בעבר ע"י אופנוע.


חברת קוקה קולה חיברה בתבונה רבה את המותג זירו לעולם ה"גרפיטי" כאשר ראתה כי צרכני המשקה האורבניים, הם מלאי אנרגיה וחובבי אקסטרים. בעקבות התובנה הזו יצרה החברה תחרויות בעולם ושילבה תכני גרפיטי נועזים בפרסומות וכך דאגה לשייך את הקהל למוצר עצמו. דוגמא זו, כמו רבות אחרות, ממחישה עד כמה יש חשיבות בהכרת נפשו של האדם ולא "לשלוח את הלחם", סתם כך, על פני המים.


הכותב הוא מומחה לשיווק קמעונאי, מנכ"ל בי סמרט בקבוצת בוכוולטר.

אולי יעניין אותך

 משרד
efrat1
tzela1
keyboard-gbbd767c8c_12801
business-people-g135b6d4b3_12801

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח