תוכניות שותפים: כיצד למתוח את גבולות השוק?

תפיסת השיווק המודרנית קובעת כי הצלחת הארגון טמונה בהבנה מעמיקה של הלקוחות וביכולת של הארגון לתת מענה לצרכיו. על פי גישה זו התאמת המוצר ללקוח הנכון היא זו שתביא לארגון הצלחה עסקית לאורך זמן. ההתאמה כוללת תדמית, מאפיינים פיזיים, מחיר, שירות, וגם ערוצי שיווק.


יחד עם התפתחות האינטרנט וחדירתו לחיי היומיום, מתפתחים כל הזמן מודלים שיווקיים חדשים, שמשרתים את שני הצדדים – הקונה והמוכר. אחד מהם הוא המודל של תכנית שותפים (affiliates program) לשיווק אינטרנטי.


שותפים ממלאים כיום תפקיד משמעותי באסטרטגיות שיווק של חברות. לפי מודל זה העסק מתגמל את השותף עבור כל לקוח שביצע רכישה הודות למאמצי השיווק של השותף.



לתעשייה זו יש 4 שחקנים עיקריים: המשווק (הפירמה או המותג), הרשת (כל אמצעי אינטרנטי), המפיץ (שותף) והצרכן (הקונה). המורכבות של השוק הרווחי הזה הולכת ומתרחבת וכוללת רמה נוספת של שחקנים, כולל סוכנויות לניהול שותפים, שותפי-על, ומוכרים צד ג'. כל ישות עסקית בתעשייה הזו מפעילה תכנית שותפים על פי דרכה ובהיקף המתאים לה, אבל נראה שהמוטו המשותף לכולם הוא: "בואו נמתח את גבולות השוק", והשמיים הם הגבול.



להלן כמה סוגים של תכניות שותפים:


1) אתרים שמציעים מגוון מוצרים למכירה ומייצגים למעשה פירמות שונות. דוגמה לכך היא אמזון, החלוצה הידועה של המסחר המקוון. כבר ב – 1996 , שנה אחרי שעלתה לאוויר, אמזון השיקה את תכנית השותפים שלה. השותפים של אמזון הובילו את הגולשים, על ידי באנרים או קישורי טקסט, מהאתרים שלהם הישר לספר מסוים, או לעמוד הבית של אמזון. כאשר גולשים ביצעו רכישה – השותף קיבל עמלה. אמזון לא הייתה הראשונה שהציעה תכנית שותפים, אבל התכנית שלה הייתה הראשונה שהפכה לנפוצה כל כך והיא שימשה כמודל להרבה תכניות אחרות שבאו אחריה. עבור אמזון מודל שיווקי זה הוא סיפור הצלחה. 40% מההכנסות שלה כיום, נובעות משיווק עם רשת שנקראת Amazon Associates, שכוללת מעל 900,000 חברים ברחבי העולם. חברות רבות משדרגות את תכנית השותפים שלהן ללא הרף. גם אמזון לקחה את המודל עוד צעד קדימה כאשר הציעה לשותפיה מוצר חדש – aStore. זה מאפשר לאותם שותפים להקצות חלק מהאתר שלהם לטובת חנות מקוונת שבה הם יכולים להציע למכירה את מוצרי אמזון.



2) תכנית שותפים של משווק (פירמה מסוימת) היא אמצעי נהדר לגיוס ערוצי שיווק ומכירה רבים. התכנית מאפשרת חשיפה עצומה למותג ומגבירה את התנועה לאתר החברה ולמוצריה. זהו כוח שיווקי עצום שיכול להיות רק למאסות של ערוצי שיווק, כאשר כל שותף מקדם את המוצר בטקטיקה משלו: SEO, רשתות חברתיות, פרסום ממומן, קשרים אישיים, רשימות תפוצה של תחומים משיקים ועוד. רשתות שיווק וחברות ענק כמו HP, גוגל, בבילון ועוד רבות אחרות, מוכנות לחלוק את רווחיהן עם שותפים מתוך הבנה שזה רווחי לכולם. כך לדוגמה נוהגת גם מיקרוסופט עם רשת שותפים בכל רחבי העולם, שמפיצה ומשווקת את מוצרי התוכנה של החברה. כנס השותפים האחרון של החברה, שהתקיים ביולי האחרון בוושינגטון, משך מספר שיא של משתתפים — קרוב ל-13,000 איש, 30% יותר מהצפי וגידול של למעלה מ-100% לעומת האירוע הקודם של 2009. הכנס השנתי מפגיש בין השותפים לבין מנהלי מיקרוסופט בכל הדרגים כולל המנהלים הבכירים ביותר כמו סטיב באלמר (מנכ"ל מיקרוסופט) וג'ון רולקינס (סמנכ"ל שותפים גלובלי) – זה משקף כמובן את החשיבות העצומה שמייחסת החברה למודל שיווקי זה. רחלי נטע מנכ"לית "פרומו", חברה לשיווק: "כאשר כל אחד הוא מפיץ פוטנציאלי, זה נותן דחיפה אדירה לשיווק. אין שום שיטה אחרת שיכולה להתחרות בזה. לאחרונה השקנו את GetID , אתר המציע בנייה ועיצוב אתרים כשירות, בדמי מנוי חודשיים. שקלנו מספר דרכים לשווק את המוצר החדש ולבסוף החלטנו לאמץ את המודל של רשת שותפים. אין לי ספק שכך נוכל לקבל בצורה המהירה ביותר החזר על ההשקעה (ROI)".



3) סיפור בולט נוסף הוא הסיפור של ClickBankרשת תוכניות השותפים העולמית. בשונה מאמזון או מפירמות אחרות, החברה הפכה את המודל ל"מוצר". כלומר הסחורה של החברה היא מגוון עצום של תכניות שותפים ותיווך בין הפירמות לבין מפיצים-שותפים. קליק-בנק היא אחת מרשתות השותפים הגדולות והפופולאריות ביותר. מה שמייחד אותה הוא שהיא משווקת אך ורק מוצרים דיגיטאליים, בעיקרeBooks ומוצרי תוכנה. שיטת העמלות בקליק-בנק היא לפי מכירות (PPS) וההצטרפות לרשת היא מהירה, פתוחה לכל, וללא תנאי קבלה מיוחדים. לחברה יש גם גימיק ייחודי – בעמוד הבית שלה היא נוהגת לפרסם את הסכום הכולל ששילמה לשותפים. המספר מתעדכן כל הזמן, בזמן אמיתי, מה שיוצר את הרושם שמדובר במכונת כסף.


רחלי נטע מסכמת: "תכנית שותפים היא דרך נהדרת לעשות כסף ברשת מבלי להשקיע בתשתיות, ושיטה שבה כולם מרוויחים. עבור המשווק, תכנית שותפים מאפשרת חשיפה מקסימאלית, ובדרך כלל התשלום הוא עבור תוצאות בלבד (לידים או מכירות). כאשר זה מנוהל היטב אפשר להגיע לשליטה על נתח שוק עצום. האם זה לא החלום של כל עסק?"



*ענת פרסמן – אשת יחסי ציבור ב"פרומו", חברה לניהול פרויקטים שיווקיים, מקבוצת קומליין

אולי יעניין אותך

שיווק דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
מכונה גלידה נינג'ה צילום יחצ
לירון ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח