תכנון אסטרטגי-עסקי לעצמאי ולעסק הקטן

כל שנה חדשה היא התחלה חדשה, ושנת עסקים חדשה היא למעשה הזדמנות עסקית חדשה.


בעוד שביום-יום "אין זמן" אפילו לחשוב: לאן אני רץ ?, האם אני בכיוון הנכון ?, סגירת שנה ופתיחתה של שנה חדשה הן הזדמנויות פז לעצור ו"לעשות חושבים". לרגל השנה החדשה, ALLMARKETING בסיועו של היועץ האסטרטגי גיל פינטו-אושר מביאה לך העצמאי ולבעל העסק הקטן והבינוני כלי תכנון פשוטים הלקוחים מעולם התאגידים הגדולים.



בעוד שאפילו עקרת הבית לפני הכנת עוגה תשקיע בתכנון ותתארגן כהלכה (מתכון, מצרכים וכ"ד), פעמים רבות אנו נתקלים במנהלים או בעלי עסקים שמשקיעים לקראת חופשה קצרה בחו"ל יותר מאמץ, משאבי תכנון וחשיבה מאומצת, מאשר בחשיבה על העסק שלהם. עצמאים, בעלי מקצועות חופשיים ובעלי עסקים רבים עובדים ומשקיעים שעות רבות בעסק במהלך השנה. זאת ההזדמנות להשקיע בסה"כ שעה אחת על העסק: שעה אחת ממוקדת, עם דף נייר, לשבת ברצינות – ולרשום. שעה אחת מרוכזת – זה כל מה שצריך. חשוב לזכור: אתה הוא המנכ"ל של העסק שלך ! – (גם אם כל השנה רק על תקן של "מנהל תפעול" או "פועל") – אף אחד לא יעשה זאת עבורך, שכן מי שכשל בתכנון – למעשה "מתכנן להיכשל".



שאלת המפתח – מרוצה או לא מרוצה ?


מתוך הזמן שנקדיש לתכנון, נקדיש 1/4 ממנו לשתי שאלות פשוטות: האם אני מרוצה או לא מהעסק? האם העסק עושה עבורי את מה שאני מצפה ממנו שיעשה – כן או לא ? בניגוד לדעה הרווחת בעולם העסקים הגדולים, בעסק קטן ובינוני (או משפחתי לעניין זה), העסק נועד לשרת את בעליו ולא להיפך. טוב לך ? אתה מרוצה ? – העסק משיג את מטרתו עבורך (פרנסה, אדרנלין, מימוש עצמי וכ"ד…) ? אז אם הינך מרוצה – ברכותיי ! סיימת את תהליך התכנון – לא צריך לעשות כלום. וזה בסדר גמור… לכל השאר – מומלץ להמשיך.



אסטרטגיה


בעוד שאסטרטגיה תאגידית היא בד"כ חוברת עבת ערס המונה עשרות ומאות עמודים, לעצמאי ולעסק הקטן היא יכולה להיות קצרה מחצי עמוד וכוללת בסה"כ 3 פסקאות פשוטות, העונות ל 3 שאלות פשוטות: איפה אנחנו היום ? לאן אנו רוצים להגיע ? איך נגיע לשם ? רשום את השאלות, וכתוב בפשטות: איפה העסק שלך היום ?, האם החלטת איפה היית רוצה שיהיה בעתיד ? – אם כן איך ? איזו תמונה ברורה ומוגדרת בטווח הארוך הינך רואה ? – כתוב אותה ! (ידוע בשם "חזון עסקי"), ואיך תגשר על הפער (איך מגיעים מכאן לשם…).



תכנון השנה הקרובה הוא עניין פשוט יותר מתכנון חזון ארוך טווח, אך העקרונות הם אותם עקרונות:


איך הייתה השנה החולפת ? מה ובאיזה תחום היה טוב ?, מה ובאיזה תחום טעון שיפור ? איך היית רוצה שהשנה הקרובה תיראה ? – מה יהיה/ייעשה/צריך להיעשות אחרת השנה מהשנה שהסתיימה ? (שכן אי אפשר להמשיך לעשות היום, את מה שעשינו אתמול ולצפות לתוצאה שונה מחר – זה פשוט לא יקרה !)



שיווק ופרסום:


שיווק הינו הפונקציה החשובה ביותר לשרידותו של העצמאי או העסק הקטן והסיבה היא פשוטה: ללא שיווק – אין מכירות, וללא מכירות – אין עסק. בכדי "לפצח" את "תעלומת" השיווק והפרסום, עלינו להבין תחילה את ההבדל המהותי בין שיווק של חברות גדולות ומגה-תאגידים (חברות סלולר, חברות מזון וכ"ד..), לשיווק של העסק הקטן: בעוד שהשיווק בעולם המגה-תאגידים מדבר על מונחים כמו: "מיתוג", "מיצוב", ,תדמית", "זכירות", "מודעות נעזרת" ומיני מונחים מעין אלו, שיווק בעסק הקטן והבינוני ב 99% מהמקרים מורכב מ 2 מילים: יותר פניות. בין אם המדובר בעסק קמעונאי (חנות נעלים) בו ב"יותר פניות" הכוונה היא ליותר נכנסים לחנות, בין אם עסק B2B (עסק שלקוחותיו הם עסקים) בו "יותר פניות" הכוונה היא "לגרום לטלפון לצלצל".



גם במקרה זה בעוד תכנון שיווקי ותוכנית שיווקית למגה-תאגיד הוא ארוך, מייגע ומורכב, לעצמאי ובעל העסק הקטן יהיה לענות בסה"כ על 3 שאלות פשוטות: איך להביא יותר לקוחות ? (באופן כללי), איך להביא יותר לקוחות "טובים" לעסק ? (אחרי שהגדרנו מיהו לקוח "טוב" בעסק הקטן שלנו), איך לשמור על הלקוחות ה"טובים" בעסק ? כשהתשובה לשאלות חייבת להיות בנויה ע"י שינוי והתאמה יותר טובה של : מוצרים ושירותים (ביחס למה שיש היום מול מה שהלקוחות רוצים/מחפשים), מחירים ותנאי תשלום, דרכי הפצה או מיקום העסק (בעסק קמעונאי), ו"שיווק" יותר טוב (מכירה ישירה, קידום מכירת ומבצעים, יחסי ציבור וקשרי עיתונות, פרסום).



מכיוון שפרסום הוא אחד מהמרכיבים היקרים יותר ב"חבילה" השיווקית (תמהיל): נתעמק בו ונשאל 4 שאלות פשוטות:


מה עבד ? מה לא עבד ? למה עבד או לא עבד ? מה עוד לא ניסינו ?


יש להתייחס לפילוח השוק (סוג הלקוחות של העסק) ובייחוד להיבטים של פילוח ג"ג: האם העסק עובד ברמה ארצית, אזורית, מקומית, או שכונתית ? והעיקר לבדוק שוב ושוב את פילוח השוק (מי באמת הם הלקוחות שלך ?)



כספים:


"אם אין קמח – אין תורה…" ואכן אם בעסקים מקור ההצלחה הוא בשיווק ובפעילות השיווקית, מקור הכישלון (והקריסה העסקית) הוא בד"כ בהתנהגות הפיננסית ומרכיביו העיקריים: ניהול רווחיות ותזרים מזומנים.
דבר ראשון יש לזהות מה הבעיה הפיננסית האמיתית והמהותית בעסק: האם לא נכנס מספיק כסף ? (בעיית מכירות ושיווק), האם יוצא יותר מידיי כסף ? (בעיית "בזבוז" ואי שליטה בהוצאות), או האם פשוט הכסף לא מגיע בזמן או מגיע באיחור ? (בעיית תזרים מזומנים ומימון) ?



זה הזמן לבקר את רו"ח של העסק (ואם אין – כדאי שיהיה כזה!), ולהתבונן בדו"חות הכספיים:


דו"ח כספי לעסק הוא כמו תעודה או גיליון ציונים לתלמיד, ואם התוצאה היא: "בינוני", "טעון שיפור" או "נכשל" – כנראה זה הזמן לחפש מורה פרטי או לקחת שיעורים פרטיים לעסק. חשוב לזכור: מה שעבור התלמיד הוא בסה"כ תעודה או גיליון ציונים (דבר שניתן להשלים גם באקסטרני), עבור העסק הקטן זו פרנסה והישרדות – עניין של להיות או לחדול !



לסיום, עלינו לזכור את עיקרון הברזל בתכנון: כל שעה נכונה בתכנון, תחסוך לנו בין פי 10 לפי 20 בביצוע, גם בטווח הקצר, וגם בטווח הארוך. מנגד עלינו לזכור כי תכנון הוא אמצעי ולא מטרה, על התכנון להיות פשוט וישים.זה הזמן גם להיעזר בגורמי סיוע שונים כגון: ל.ה.ב, מרכזי מט"י האזוריים באזור מגוריך ויועצים ומומחים חיצוניים. אין בושה בבקשת עזרה, שכן "אתה הוא המנכ"ל של העסק שלך…" – יש לקחת אחריות ולא להזניח. שנת עסקים פורייה ומוצלחת!





* הכותב הינו יועץ אסטרטגי ועסקי בכיר לתאגידים ומייסד ומנכ"ל אופק יעוץ עסקי – קבוצת אופק www.OfekGroup.co.il המתמחה בייעוץ עסקי: אסטרטגי,שיווקי ופיננסי לקידום אנשים, עסקים וחברות, וחבר לשכת היועצים העסקיים.

אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח