אז איך בוחרים פרזנטור?


סוגיית בחירת הפרזנטור בקמפיינים פרסומיים נבחנה לאחרונה ע"י אגוד חברות הפרסום.


מפרסמים ופרסומאים רבים עושים בפרסומות שימוש ניכר בפזנטורים. בנק דיסקונט עושה שימוש במודי בראון, קלגון מביא את המלצת מתקן מכונות הכביסה, ואקטיביה מציג את הצרכניות שהשתמשו במוצר.


האם הבחירה בסוג הפרזנטור היא מקרית, או שיש בה הגיון מסוים? איזה סוג פרזנטור מתאים לאיזה סוג מוצר? איזה פרזנטור מייצר אהדה ואיזה אמינות?



מתוך מגוון הפרסומות בהן מופיע פרזנטור ניתן להגדיר שלושה סוגים:


הפרזנטור המומחה: אוטוריטה מקצועית המעניקה למוצר לגיטימציה רציונאלית


הפרזנטור הצרכן: שממליץ על המוצר בעקבות התנסות


הפרזנטור הידוען/סלבריטי המקרין מההילה שלו על המוצר



עד כה בחינה כמותית ומעמיקה של אפקטיביות פרסומות והשוואת ההשפעה של פרזנטור כזה או אחר בקטגוריה כזו או אחרת הייתה משימה כמעט בלתי אפשרית. ניתן היה לערוך בחינה שכזו בשתי שיטות שלכל אחת מהם חסרונות משלו. הראשונה, הצגת פרסומות בפני קבוצות מיקוד, מתודולוגיה אשר לא נתנה תשובות כמותיות מובהקות לסוגיות והשנייה באמצעות הצגת פרסומות בפני עוברים ושווים במרכזי קניות, מתודולוגיה שלא אפשרה להגיע למדגם כלל ארצי מייצג.


כיום, באמצעות הפאנל האינטרנטי של חברת פאנלס, ניתן לראשונה לבחון סוגיות הנוגעות לפרסומות על פני מדגם ארצי מייצג.



בסקר שערך מכון המחקר פאנלס, עבור אגוד חברות הפרסום והבצפר של חברות הפרסום, הוצגו בפני כ- 451 נשאלים מגוון פרסומות מ- 5 קטגוריות כאשר כל פרסומת כוללת סוג שונה של פרזנטור: סלב, מומחה או צרכן (סה"כ 15 פרסומות).


על כל פרסומת נשאלו מספר שאלות בנוגע ל: האהדה לפרסומת, תפיסת האמינות שלה, העניין והסקרנות שהיא יצרה לגבי המוצר/השירות המפורסם, התרומה של הפרסומת להעדפת המוצר/השירות המפורסם.



הנקודות המרכזיות שעלו מן הסקר:



מומחה בבריאות וצרכן בחינוך


קיים הבדל משמעותי בין השפעת הפרזנטורים השונים בתוך כל קטגוריה. בקטגוריית הבריאות, פרזנטור מומחה המוביל את הפרסום, גורר את השיעורים הגבוהים ביותר של העדפה למותג המפורסם (43% למול 38% העדפה שגורר אחריו הפרזנטור הצרכן ו- 29% הסלב).


לעומת זאת, בקטגוריית הלימודים דווקא פרזנטור צרכן מייצר את השיעור הגבוה ביותר של העדפה למוסד המפורסם (40% לעומת 28% סלב ו- 11% מומחה).


תמונה דומה מצטיירת בקטגוריית מוצרי הניקיון בה הצרכן המעיד על שביעות רצונו מהמוצר המפורסם מביא איתו את שיעורי ההעדפה הגבוהים ביותר (42% לעומת 30% סלב ו- 27% מומחה).



נראה כי בקטגוריה המחייבת התמחות ומומחיות כמו רפואה, הפרזנטור המומחה מביא את הערך המוסף הגבוה ביותר למותג. לעומת זו בקטגוריות בהן הצרכן יכול לדווח על תוצאות השימוש במוצר/השירות הציבור נוטה לסמוך על המלצה זו בבואו לבחון את העדפתו.



אמינות לא בהכרח יוצרת העדפה


בקטגוריית האסטטיקה הפרזנטור המומחה מקרין את השיעורים הגבוהים ביותר של אמינות (39% לעומת 30% סלב ו- 21% צרכן). לעומת זאת האמינות שלו לא גוררת אחריה את העדפת המוצר ובקטגוריה זו לאף סוג של פרזנטור אין יתרון ביצירת העדפה למוצר.



לא בהכרח מי שמשעשע, משכנע


יהיו שיטענו שתפקיד הפרזנטור הוא קודם כל למשוך את הצרכן לפרסומת ולעניין אותו במוצר ורק אחר כך לשכנע.


זה מה שקורה בפועל בקטגוריות הלימודים והניקיון. בשתי הקטגוריות גם הפרזנטור הצרכן וגם הפרזנטור הסלב יוצרים אהדה רבה לפרסומת. אולם בשתיהן רק הפרזנטור הצרכן מייצר את שיעורי ההעדפה הגבוהים ביותר למותג המפורסם (49% ו- 44%).


באופן גורף, מלבד קטגוריית הבריאות, בכל הקטגוריות מוביל המומחה הסלב בשיעורי האהדה לפרסומת שהוא גורף. באף אחת מהן הוא אינו יוצר העדפה, או אמינות.



חשוב להגדיר מה מטרת הפרזנטור. יש פרזנטורים שמייצרים העדפה למותג שהם מפרסמים ויש כאלה שיוצרים משיכה ועניין בפרסומת עצמה.



מה הצרכן חושב ומה הוא חושב שהוא חושב


חשיבות המחקר היא באפשרות לבחון את השפעת הפרזנטורים השונים, לא רק באופן הצהרתי-כללי, אלא בהתייחס לפרסומות אמיתיות, מייד אחרי החשיפה אליהן.


ברמה הצהרתית-ישירה, רוב הנשאלים (47%) הצהירו כי הפרזנטור המשפיע והמשכנע ביותר הוא המומחה.


ברור כי תשובה זו מוטה מהרצייה החברתית שגורמת למרואיין לרצות להיראות רציונאלי וככזה שמושפע רק מנימוקים מקצועיים של מומחה.


הבעת עמדות כלפי הפרזנטורים במגוון פרסומות, מנטרלת את הרצייה ומציגה תמונה שונה: דווקא פרזנטור צרכן מתגלה כמייצר העדפה ומעורר עניין במוצר ביותר קטגוריות, והסלב מעורר אהדה ביותר קטגוריות.



* אביטל גוטמן, מנכ"ל מכון המחקר "פאנלס"

אולי יעניין אותך

 אור אזולאי
resized_pexels-photo-3811082
 שיווק
Naor
press
sodastream(4)

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח