אחד ממתחמי ההתחדשות העירונית הגדולים אי פעם בחולון יוצא לדרך – מתחם קוגל

אחד מהפרויקטים הגדולים ביותר בהתחדשות עירונית, יוצא לדרך בימים אלה בחולון – פרויקט מתחם קוגל.

בפברואר השנה זכה הפרויקט לאישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, ולאחרונה הוחתמו רבים מהדיירים על הסכמתם להרס הבניינים בהם הם מתגוררים. בניינים אלה עתידים להיהרס מן היסוד, ועל המגרשים הגדולים שיתפנו תחתם, יוקמו מגדלי מגורים בני 8 עד 20 קומות. 

עו"ד עמנואל יוזוק, ממשרד עורכי הדין יוזוק מלכין, מייצג דיירים בשלושה בניינים צמודים במתחם, הבניינים ברחוב קפלן 8,10 ו-12. לדבריו, למרות שמדובר בשלושה בניינים קטנים יחסית, בני שמונה דירות בכל בניין, הקרקע שעליה בנויים הבניינים עולה בשטחה על שלושה דונם, והדבר משביח מאד את העסקה, ומאפשר לדיירים לדרוש מהיזם, ולקבל, תמורה מאד יפה עבור הסכמתם. 

לדברי עו"ד יוזוק שטח שלושת הבניינים הוא הגדול ביותר במתחם מבחינת עתודות קרקע. לאחר מו"מ קדחתני מול מספר רב של יזמים, נבחר היזם להקמת הבניינים החדשים על הקרקע שתתפנה – חברת אורון נדל"ן. 

לדברי עו"ד יוזוק, מדובר בעסקה משתלמת במיוחד. במקום דירה צרה ברחוב קפלן, שעל פי רוב ממדיה לא עולים על 50 מ"ר, יקבלו דיירי הבניינים לידם דירה חדשה ורחבת ידיים, בעלת שטח של לפחות 90 מ"ר. רק הרחבה זו, טוען עו"ד יוזוק, משקפת עליית ערך משמעותית המתבטאת, ברוב המקרים, ביותר ממיליון שקלים למשפחה. לדבריו, דירה חדשה במתחם עשויה להימכר ביותר מ-3 מיליון שקלים.

לדברי עו"ד יוזוק, תכנית ההשבחה שנחתמה מול חברת אורון נדל"ן, כוללת תוספת של 40 מ"ר בממוצע לדירות הקיימות, ולכך מצטרפת גם חניה מוסדרת לכל דירה, מחסן, ומרפסת בשטח 12 מ"ר. 

גם אורון נדל"ן עתידה ליהנות מרווחים גדולים, בשל ממדי הקרקע, וזכויות הבנייה האדירות שמשקף הפרויקט, אם כי טרם נקבע סופית היחס בין המרחב הבנוי לבין המרחבים הציבוריים בפרויקט. 

לדברי עו"ד יוזוק, היות והעירייה שמה דגש על פיתוח האזור, ותוכנית השכונה כבר אושרה על ידי הוועדה המקומית, הוא לא צופה עיכוב בביצוע העבודות, הצפויות לדבריו להתחיל בעוד כשנתיים עד שלוש שנים. 

לדברי עו"ד יוזוק, תהליך בחירת החברה היזמית היה ארוך ומפורט, כשהמטרה הייתה להבטיח לדיירים את מיטב התנאים, תוך ניסוח מנגנונים מפצים במקרה של שינויים לא מתוכננים. 

לדבריו, בסופו של התהליך, נבחרה ההצעה הטובה ביותר, המבטיחה פיצויים לדיירים במקרה שמלוא התמורה שהתחייבו להם לא תתקבל. 

"יש הרבה יזמים שמתחייבים לתת תוספת מטרים מאד משמעותית, והדיירים מתלהבים. אבל בין השורות רשום: "בכפוף לקבלת היתר בנייה". ואז אותם יזמים, אחרי שהם זכו במכרז, באים ואומרים לדיירים, 'תשמעו, רציתי לתת לכם 30 מטרים תוספת, אבל קיבלתי רק 10 מטר. זה מה שנתנו'. 

"אנחנו התעקשנו מול החברות שהשתתפו במכרז, לעמוד מאחורי המילים הגבוהות" אומר עו"ד יוזוק. "כל פגיעה במה שמובטח לדיירים, תכוסה על ידי הטבה שוות ערך מבחינה כספית".

"הכוונה היא שלמשל, אם היזם לא יצליח לספק את תוספת ה-40 מטרים לדירה, כפי שהתחייב בהסכם, הדיירים יקבלו פיצוי בצורה של שדרוג המפרט הטכני, פיצוי כספי, או במאפיינים אחרים המשקפים הטבה הדומה בערכה לפגיעה בהם" אמר יוזוק. "זאת התחייבות שלא רואים בכל פרויקט, וזה הערך המוסף שהבאנו לדיירים".

על פי ההסכם, היזם (אורון נדל"ן) יישא בכל עלויות ביצוע הפרויקט, כולל תשלום דמי שכירות למשך כל תקופת ביצוע העבודות, עלויות הובלת תכולת הדירות לדירות החלופיות ובחזרה, ותשלום שכר טרחה לאנשי מקצוע מטעם בעלי הדירות. 

ההסכם גם מאפשר לדיירים לזכות בדירות גדולות יותר, או קטנות יותר, העתידות להיבנות בפרויקט, והם יוכלו לרכוש אותן תמורת הדירה המגיעה להם, או בנוסף אליה. 

במקרה של שדרוג הדירה, יידרש הדייר לשלם תוספת תמורה בשווי ההפרש בין מחיר הדירה החדשה למחיר הדירה המבוקשת, והיזם יעניק הנחה בשיעור 10% מההפרש. לדברי עו"ד יוזוק, במקרה של שנמוך הדירה, הדייר יהיה זכאי לקבל את ההפרש בתמורה כספית מאת היזם. 

במסגרת ההסכם שנחתם מול אורון נדל"ן, הדיירים גם יהיו זכאים לייעוץ אדריכלי לצורך תכנון והגדרת שינויים בעיצוב הפנים בהיקף של 8 שעות, ללא תוספת תשלום.

לדברי עו"ד יוזוק, במסגרת ההסכם מול היזם, הוחלט כי ערך הדירות ייקבע על ידי שמאי מטעם הדיירים, וללא כל מעורבות היזם. על פי שמאות הדירות הקיימות, ייקבע סדר בחירת הדירות החדשות. לדברי עו"ד יוזוק, במקרים שבהם ייקבע ניקוד זהה לשתי דירות בעלות מאפיינים דומים, תיערך ביניהן הגרלה. הדיירים יקבלו אפשרות לבחור את הבניין שבו יגורו, בכפוף לאילוצי תכנון.

ההסכם כולל אבני דרך מוסכמות, במהלכן יוחתמו בתחילה לפחות 66% מבעלי הדירות על ההסכם מול היזם. בנוסף, הוועדה המקומית אמורה להכריז על המתחם כמתחם פינוי בינוי הזכאי לפטור במס. בתוך כשנתיים אמורים כל הדיירים לחתום על ההסכם, או לחלופין, לסיים את ההליכים המשפטיים נגד הסרבנים. לדברי עו"ד יוזוק, במסגרת החוק לפינוי בינוי, מספיקה הסכמתם של 66% מהדיירים, על מנת להגיש תביעות נגד הסרבנים, ולהכריח אותם להסכים לפרויקט, או לחלופין, לשאת בקנסות כבדים מאד. 

במסגרת ההסכם גם ניתנה תשומת לב רבה לקשישים המתגוררים בבניינים שנהרסים. לדברי עו"ד יוזוק, 

לדברי עו"ד יוזוק, קשישים המתגוררים במתחם יהיו זכאים לבחור בין מספר חלופות בהתאם לחוק פינוי-בינוי, כולל מעבר לדיור מוגן, רכישת דירה חלופית או קבלת סכום כסף לשם רכישת דירה חלופית. הקשישים יוכלו גם לבחור בשתי דירות קטנות ששווין דומה לדירה החדשה או בדירה קטנה יותר מהדירה שהיו אמורים לקבל בסיום הפרויקט.

בימים אלה הוציא לירן אדרי, ראש המינהלת להתחדשות עירונית חולון, אגרת מידע בנוגע להתקדמות תכנית ההתחדשות העירונית במתחם שדרות קוגל. באגרת נמסר תכנית הפרויקט אושרה על ידי הוועדה המחוזית ונחתמה על ידי ראש עיריית חולון, וניתן לעיין בפרטיה באתר מנהל התכנון. 

לדבריו, התכנית שאושרה מספקת תמריץ בזכויות בניה והקלה בתקן החניה למתחמים שיגישו בקשה להיתר בניה עד 5 שנים מיום פרסום התב"ע.

עו"ד עמנואל יוזוק ועו"ד רון מלכין ממשרד עורכי הדין יוזוק-מלכין ושות' https://oym.co.il  מתמחים בעסקאות מקרקעין, התחדשות עירונית וייצוג חברות ובודדים בסוגיות משפטיות מתחום הנדל"ן. המשרד נמנה בשנים האחרונות עם משרדי עורכי הדין המובילים את תחום ההתחדשות העירונית בישראל על פי דירוג Dun's 100 של חברת 'דן אנד ברדסטריט'. הניסיון הרב של המשרד בפרויקטים ובהליכים משפטיים, הן בייצוג יזמים והן בייצוג דיירים, מאפשר לו להעניק שירות מקצועי ויעיל ולקדם פרויקטים במסלול המהיר והבטוח ביותר עבור הדיירים.

אולי יעניין אותך

אריה דובדבני - צלם אהרון כהן
ליטל אנקורי_ קרדיט צלם - בוב ברלין

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

סיסיליה סיוון - מנכלית ובעלים משרד ליעוץ שיווקי__צלמת - מירי ביטון
mao-43-oo-pm-making-ai-a-key-part-content-tab-2-virtual-twin-712x402
יואב בר-נוה, אורי שמואלי, אמיר גלעד ותובל בר יוחאי