איך לנווט את העסק במים הסוערים של הקורונה

בעל עסק ?
מנהל חברה ?

איך אמרו לנו
אחרי הטירונות – קשה בעסקים, קל בקרב ?

במיוחד בתקופה
כזו, כשמגיפה פוגעת בעסקים, צריך לעיתים להתמודד על כל לקוח…

קל לומר
"הכל משמיים"…אין לנו השפעה על השלכות מגיפה שנפלה עלינו, כמו
"כח עליון". אך יחד עם אותה מציאות נתונה, תפקיד המנהל לא לתת לעסק להתנהל,
אלא לנהל לנווט את הספינה העסקית תוך שימוש בכישוריו גם ובמיוחד כשהים
סוער.

מנהל אחראי
ישאל את עצמו, היכן ירצה למצוא את עסקיו בתום התקופה הקשה – האם לפעול במגמת
הישרדות, להישאר פאסיבי ולחסוך בהוצאות, או שמא ניתן להתאמץ קצת ולהפוך את הקורונה
להזדמנות ?

כמה נקודות
לבדיקה, ששוות כסף:

1. השנה חלו שינויים גם
בהוראות חוקיות, אישור לפתיחת/סגירת עסקים, טעמי הלקוחות, אנשים בבית. בדוק מחדש
את שוקי היעד שלך, השינויים האחרונים במאפייניהם, זה הזמן להתאמת האסטרטגיה
השיווקית לרגולציה הנוכחית, שינוי טעמי הלקוחות, היעלמות מתחרה או ירידה בכח
הקניה. יש מקרים בהם זה הזמן לעדכן את נוסחת התיגמול של אנשי המכירות ו/או להפנותם
לשוק/מוצר נוסף בו טרם טיפלו. כשאנשים בזום, מתי נערכת להרחבת חשיפה ברשת ?

2. עובדים נאמנים ויצירתיים
לא רק עולים כסף, אלא תורמים ערך מוסף. שתף את העובדים, קבל מהם הצעות, ראה בהם
חלק מהפתרון, כשותפים לדאגה, ולא חלק מהבעיה. עובד מרוצה יכול להביא לקוחות
ומיזמים חדשים.

3. ראיתי לא פעם ולא פעמיים
במו עיני – הסכנה לעסק תבוא מהתחום הפיננסי. קרה כבר שחברות קרסו, גם עם רווח
בדו"חות הכספיים, לצד גירעון מתמשך בתזרים המזומנים. זה הזמן להדק בקרת-גביה,
לאתר כספים בדו"ח לקוחות-חייבים. הצלחנו למצוא כספים בעסקים, כשהבעלים עצמם
לא היו מודעים להם…

4. חשוב לשמור על קשר טוב עם
הלקוחות, גם כשקשה והלקוח מצפה להנחה או לאספקת המוצר ישירות לכתובתו, עם זאת מותר
לבדוק יכולת תשלום (גם בחברות מידע עסקי, גם באתר בנק ישראל) כדי שלא נעבוד לחינם
ולהעדיף משלמי מזומן.

5. בחן כל בוקר ועדכן את
תזרים המזומנים, במגמה לשמור על יתרה חיובית, לפעמים מתחזק הצורך
"להנזיל" את החברה, להמיר רכוש קבוע לא-חיוני לרכוש שוטף.

6. יש לך שעה פנויה בין
לקוחות ? עזוב את הטלפון הנייד, לך למחסן- בדוק מלאי ללא תנועה, בטרם יפוג תוקפו
הפוך את הניתן למזומן. עדיף מבצע חיסול מלאי מחיסול כל העסק…

7. הוצאות קבועות שאינן
תורמות – קצץ, או הפוך להוצאות מישתנות. בעת לחץ, גם אם זה לא כלכלי לאורך זמן,
אפשר למשל להמיר רכב חברה למזומן, יחד עם רכב שכור לשימוש יומי כשצריך, עד שתבוא
תקופה טובה (הכרתי בעל חברה שהיה חייב שתי מכוניות בחניה כל יום. ספרנו כמה ימים
הרכב בשימוש, ולצורך החמישה –עשרה ימים בחודש שכרנו רכב ליום). למשל – חלק מהוצאות
שכירת נכס אפשר לחסוך, להמיר לפעילות ברשת.

8. כל אותם מוצרים שמכרת
"כי הלקוח צריך" ולא כי תרמו לריווחיות – העבר למתחרה (עדיף תמורת
תשלום), עדכן תמחיר לפי העלויות החדשות (מעט מדי חברות נהגו כך).

9. התאם מסגרות אשראי, קבל
אשראי כשניתן ומחירו זול, לא כשאתה לחוץ והבנק מוסיף פרמיית סיכון גבוהה לריבית
(תרצה שיקראו לך פראייר ?).

10. הבנק שלך חושב שהוא היחיד
בארץ ? אינך חייב להאמין לו, גם כעת הזמן טוב ל"שופינג" בנקים ו/או
למכשירי מימון חוץ-בנקאיים.

לסיכום – אין
כאן נוסחת פלא אחידה, יש צורך לבדוק כל ענף ומאפייניו, אך לפחות חלק מהנ"ל
ודאי יסייעו לך בתקופה קשה, עד שיבוא לציון גואל…

לשאלות – bus1dept@gmail.com

©כל הזכויות
שמורות…

אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח