איך לשדרג את המסר בעסק קטן?

עסקים קטנים לעיתים קרובות אינם משקיעים מחשבה במסר שהם משדרים לשוק. בדרך כלל הם מציגים רשימת מכולת של המוצרים והשירותים שלהם,בדומה למודעה בדפי זהב,אך אינם חושבים על איך המסר הזה יגרום ללקוח לפנות אליהם. כל בעל עסק הרוצה למשוך יותר לקוחות חייב לשאול את עצמו למה שלקוח יבחר בו על פני כל שאר המתחרים באותה קטגוריה? אנשי שיווק אוהבים לקרוא לזה USPUnique Selling Proposition. ישנן 4 דרכים להציג את המסר של עסק וכך לבדל אותו משאר השוק:




  1. המוצר – עסקים קטנים נופלים כאן משום שהם בדרך כלל מתארים את המוצר שלהם כ"הכי טוב" או השירות "הכי מקצועי". הבעיה כאן היא שעד שלקוח לא קיבל את המוצר או השירות הוא לא ידע באמת אם הוא הכי טוב או מקצועי. רק אם למוצר יש באמת תכונה ייחודית המבדילה אותו מכל שאר המוצרים באותה קטגוריה, אז באמת ניתן להשתמש בו,לדוגמא אם מדובר ביהלום או אבן זרקון. האייפון הוא גם דוגמא למוצר שהצליח להמציא מחדש את המושג טלפון. המסקנה היא שהמוצר צריך להיות בעל שוני שיהיה מאוד בולט וברור ללקוח לפני המכירה. אבל אם אין לך שירות שונה או ייחודי אל דאגה עבור לסעיפים הבאים.



  1. השירות – בראשית שנות השבעים טום מונהגן קנה פיצרייה כושלת בעיירת קולג' קטנה במישגן. מונהגן חיפש דרך להעביר את העסק המדמם לרווחיות. התוצאה הייתה מהפכה בענף המזון המהיר כשבשנת 1973 הוא הבטיח לראשונה משלוח פיצה לביתך תוך 30 דקות או שהפיצה בחינם. שימו לב שהוא לא התייחס כלל לאיכות הפיצה או למתכונה. מונהגן נתן מענה לבעיה שהיית נפוצה בשוק, אנשים רעבים ופיצה שלא מגיעה. אגב, הפיצרייה הקטנה הפכה לימים לרשת דומינוס הבינלאומית. האם יש משהו מיוחד בתהליך בעסק שלך? האם ישנה אחריות מסוימת או יתרון שלקוח יקבל שכיום אינו מודגש? דוגמא לכך היא לקוח שלי שמכר תוכנה למפעלים. הוא נתן תמיכה מסביב לשעון רק שהוא לא ציין את זה במסרים שלו ללקוחות חדשים. ברגע שהוא התחיל להבליט את זה הוא קיבל יותר פניות מלקוחות חדשים.



  1. אישיות – יכול להיות שיש לך עוד אלפי מתחרים בתחום שלך אבל בעולם יש רק אותך. לכן שיווק אישי עשוי להיות אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לקידום העסק שלך. הנה דוגמאות לשני אנשים שמשווקים מוצרים נפוצים בהצלחה יתרה: פנינה רוזנבלום ואלון גל. פנינה רוזנבלום הצליחה לבנות אימפריה בתחום מוצרי הקוסמטיקה. האם ישנו הבדל באיכות בין השמפו שלה לאחרים על המדפים? גם אלון גל הצליח למצב עצמו כמאמן של המדינה באמצעות הגישה הישירה שהוא מציג בתוכנית 'משפחה חורגת'. היופי הוא שכיום לא צריך להיות מלכת יופי לשעבר או תוכנית בערוץ 2 כדי להיות סלב בשוק שלך. באמצעות האינטרנט: בלוג, אי מיילים, פייסבוק, ווידאו תוכל לתקשר באופן בלתי אמצעי עם הלקוחות שלך ולהפוך אותם למעריצים שלך. הרבה עסקים קטנים נופלים כאן כי הם מנסים לשדר מסר של תאגידים. המציאות היא שאנשים מעדיפים לעשות עסקים עם אנשים אחרים.



  1. שיטת השיווק – האם יש הבדל בין סלקום, פלאפון או אורנג' במוצרים שהם משווקים או בשירות שהם נותנים? התשובה היא לא. ההבדל היחיד בין החברות האלה הוא הפרסומות שלהם. יתכן שלעסקים קטנים אין את התקציב הדרוש על-מנת להציף את הטלוויזיה בפרסומות, אך עסקים קטנים כן יכולים למצוא דרכים לא שגרתיות לשווק עצמם. לדוגמא לתת מתנה חינם לכל לקוח שמתעניין בשירות שלנו. מן הסתם המתנה צריכה לעלות לעסק גרושים ולהיתפס על ידי הלקוח כשווה.שיטה שמשרתת אותי כבר שנים היא לשלוח מכתב ללקוח פוטנציאלי ולצרף לו דולר, כשבמכתב מופיע הכיתוב "הדולר מייצג את ההכנסות שתשיג אם תשכור את שירותי". מן הסתם כאן צריך לתת דרור ליצירתיות או לשאול דוגמאות מוצלחות מענפים מקבילים.



  1. חווית לקוח – למה שבן אדם ישלם על סטייק במסעדת 'מחנה יהודה' פי 5 ממחירו במסעדת הפיל? בכלל לא בטוח שהסטייק שהוא יקבל יהיה יותר טוב. הוא לא משלם על הסטייק,הוא משלם על החוויה של הביקור במסעדה. במסעדת 'מחנה יהודה' הביאו את חווית הלקוח לרמה של אומנות. השפים מתופפים על הסירים, שקי ירקות מפוזרים במסעדה כך שהלקוחות צריכים לעזור לטבחים להכין את המנות. דוגמא נוספת לכך היא שומרי משקל שהפכו את הדיאטה לאירוע חברתי. האם הלקוח יקבל חוויה מיוחדת במגע איתך? כיצד תוכל לשלב זאת במסר שלך?


לסיכום, כדי שלקוחות יגיעו אלינו אנחנו צריכים להעביר להם מסר משכנע. גם אם יש לנו את השירות או המוצר הכי טוב הם לא ידעו זאת עד שיקנו. ניתן להשתמש באחד או יותר מהעקרונות המוצגים כאן כדי למצוא את מסר הייחודי לנו. מסר שיבדיל אותנו מההמונים.



*הכותב הוא מנכ"ל המכון לשיווק עסקים קטנים www.avinoams.co.il

אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח