בשבוע שעבר השיקו אינסטגרם אפליקציית וידאו חדשה בשם Hyperlapse.
האפליקציה לוקחת סרטון וידאו שצילמתם, כולל כל הרעידות שבו והופכת אותו למיצג חזותי מרהיב, ללא שום אמצעי טכנולוגי נראה לעין. איך האפליקציה פועלת: מצלמים סרטון, מעלים את הסרטון לאפליקציה, לוחצים על כפתור ומקבלים סרטון הייפרלאפס מרהיב ביופיו.
לפני שאסביר מדוע לדעתי אינסטגרם שיחררו את האפליקציה, בואו רגע נבין מה זה בכלל הייפרלאפס:
על פי ויקיפדיה – "הייפרלאפס זו טכניקת חשיפה בצילום כאשר מיקום המצלמה משתנה מחשיפה לחשיפה (מצילום לצילום) על מנת ליצור צילום עוקב במרווחי זמן." (תרגמתי את המקור, אין ערך בעברית).
על פי מגזין וויירד (Wired): הייפרלאפס "זה כמו ציוד צילום בשווי 15,000 דולר בכף היד שלכם". לא מדובר בעוד אפליקציה שנעשתה לשם השעשוע ו/או שעמום של אחד מחברי הצוות של אינסטגרם. מדובר בכלי רציני שנותן תוצאה ויזואלית מרשימה.
בכתבה במגזין וויירד מסביר אחד מהוגי האפליקציה, אלכס קרפנקו, שאת הרעיון לאפליקציה קיבל כבר בשנת 2010, כשעבד על תזת הדוקטורט שלו בסטנפורד. באותו הזמן יצא האייפון 4 לשוק (איך שהזמן טס) עם יכולת צילום וידאו ב HD. בזמנו יכולת צילום ב HD אמנם נשמעה מעולה, אך בפועל התוצאה הייתה סבירה מינוס. הסיבה לתוצאות הלא סבירות לדעתו של קרפנקו, הייתה נעוצה בבני האדם ולא בטכנולוגיה: "הסרטונים יצאו כולם מעפנים" לדברי קרפנקו. הסיבה העיקרית לאיכות הייתה נעוצה ברעידת הידיים הבלתי נמנעת בעת הצילום.
רצה הגורל והחברה הראשונה של קרפנקו, לומה (Luma), הייתה החברה הראשונה בעולם לייצר טכנולוגית ייצוב תמונה לצילומי וידאו בסמארטפונים ונרכשה על ידי אינסטגרם ב 2013 יחד עם קרפנקו. בשורה התחתונה, קרפנקו והטכנולוגיה שלו אחראים כך או אחרת לאפליקציית ההייפרלאפס (מציע לקרוא את המאמר הנרחב בוויירד כדי להבין בדיוק איך הגיעו לאפליקציה).
אז אוקיי, הבנו שאינסטגרם השקיעו משאבים בפיתוח אפליקציה שנותנת תוצאה מרשימה מאוד. נשאלת השאלה, מדוע אינסטגרם (או אולי בכלל פייסבוק) שיחררו את האפליקציה? האם זה כי אינסטגרם פשוט יכולים? וזה לא בדיוק תואם לאסטרטגיה של מרק צוקרברג, הרוצה לחבר את כל העולם לאינטרנט (הסיבה העיקרית לכמה מהרכישות והפיתוחים האחרונים שפייסבוק ביצעו). אז למה לאינסטגרם להשקיע משאבים בייצור אפליקציה שעושה דבר כל כך מדהים אבל לתת אותה בחינם ומחוץ לאפליקצית אינסטגרם עצמה?
התשובה לכך נעוצה באחד הפיצ'רים הידועים לשמצה של אינסטגרם, ולאחרונה גם בפייסבוק: הפעלה אוטומטית של סרטונים. פייסבוק סופגים לא מעט ביקורת על הפיצ'ר (למרות שניתן לבטל אותו בלחיצת כפתור) ולדעתי, רוב הביקורת נובעת ממה שקרפנקו ראה כבר ב 2010: הסרטונים שמופעלים אוטומטית, ברובם פשוט לא איכותיים. ומה קורה בעולם בו אנשים רבים מעלים יותר ויותר סרטוני וידאו המופעלים אוטומטית אבל לא נראים טוב? נפגמת חווית המשתמש.
ברגע שחוויית השימוש בפייסבוק ואינסטגרם נפגמת, אחוזי השימוש בפלטפורמה (אינסטגרם או פייסבוק) יורדים. מה עושים? מוציאים כלי שהופך בשניות את הסרטון הרעוע שלכם לסרטון מקצועי שנראה כאילו עמלתם עליו כמה ימים. כך יותר אנשים ישתמשו באפליקציה, יותר סרטוני הייפרלאפס יעלו לאינסטגרם ופייסבוק, חוויית ההפעלה האוטומטית של הסרטונים משתפרת – המשתמשים מרוצים.
בשורה התחתונה אינסטגרם יעשו לוידאו את מה שאינסטגרם עשו לתמונות – הנגשה של איכות ללא כלים סבוכים.
מותגים לא מחכים לדעתי או לדעתם של המשתמשים ורבים מהם כבר השתמשו באפליקציה כדי לייצר סרטונים (חלקם מגניבים, חלקם קצת פחות):
https://digiday.com/brands/early-brand-adopters-instagrams-hyperlapse/
הכותב: יאן (יאנקו) קוטליארסקי, מנהל מחלקת המדיה החברתית ב- moblin, חברת השיווק והפרסום הסלולרי המובילה בישראל.