איפה האחראי על האינטרנט?

לא מעט רעיונות מעניינים ובעלי חשיבות הופיעו במאמרו של מרטין בוקסדורף שפורסם באתר Allmarketing בשבוע שעבר. למשל על הצורך להסדיר את מקצועות האינטרנט, לנהל רישום של העוסקים במלאכות השונות ולקבוע סטנדרטים של איכות וכמות לעסקאות ולחוזים בתחום. חלק מהרעיונות נשמעים הגיוניים, אחרים ייתכן שיהיו קשים ליישום, אבל דבר אחד משותף לכולם: הם אינם מופנים לכתובת הנכונה. בוקסדורף שואל "היכן איגוד האינטרנט הישראלי?” אולם אסדרת המקצועיות של בעלי מקצוע המשתמשים בפלטפורמת האינטרנט אינה ממטרותיו של האיגוד ולא נמצאים תחת אחריותו.


הטלת סנקציות על נותני שירות שאינם עומדים בהבטחותיהם, אינה ממטרות האיגוד, וגם לא תהיה. מכיוון שהאינטרנט הוא שבועה למידע חופשי, האיגוד מאמין שמרכיב חשוב בהיעלמותן של תופעות שליליות כאלה – בשוק האינטרנט וגם מחוצה לו – טמון בשימוש ברשת. למשל, אם נותן שירות גובה סכום גבוה מדי, מעניק תמורה לא ראויה, או אינו עומד בהבטחותיו – פרסום באינטרנט יכול להיות הנשק היעיל ביותר כנגדו.


לצד זאת, יש בישראל חקיקה ענפה בתחום החוזים והשירותים. האינטראקציה והטרנזקציה העסקית לא נולדו עם האינטרנט, אלא הרבה לפני כן, והחוק, יחד עם משרדי הממשלה הרלוונטיים אחראים על ניהול חיי מסחר תקינים במדינת ישראל.


האיגוד, לעומת זאת, הוא עמותה המנוהלת על ידי ועד מנהל מתנדב. טענותיו של בוקסדורף כלפי האיגוד שקולות לדרישה מעמותת "אור ירוק", הפועלת לקידום הבטיחות בדרכים, שתטיל קנסות ועונשים על נהגים מסוכנים, או תקבע כללים לבדיקת כלי רכב. אולם בישראל יש חלוקת תפקידים: תפקידם של גופי המגזר השלישי לקדם מטרות חברתיות, ואילו את הרגולציה עושה המדינה. אין בכוונתנו להפריט ולקחת לידנו את תפקידן של הרשויות הממלכתיות.


כבר זמן מה שמתרוצצת הבדיחה על החיפושים אחרי "האחראי על האינטרנט". ואכן, רבים מרגישים שיש צורך במישהו ש"יעשה סדר" במרחב הפתוח והגמיש הזה, שבו כל אחד יכול לפרסם להמונים, ונראה שגם כל אחד יכול לשווק את עצמו איך שהוא רוצה, ללא כל פיקוח – מלבד אימת ההמון. אך, האמנם נדרש מינוי אחראי על הרשת? האינטרנט באופיו הפתוח מאפשר שיוויון הזדמנויות מקצועי, מהווה פלטפורמה חופשית לפיתוחים טכנולוגיים ומאפשר שיתוף דעות והגיגים. האם נרצה לצנזר זאת? בהתאם לסטנדרטים של מי? איגוד האינטרנט מסכים לכך שיש לו אחריות בהקשר הזה: אחריותו היא לשמור על האינטרנט כמרחב פתוח וגמיש.


מעבר לאחריותו של האיגוד בנושא תשתיות אינטרנט ומרשם שמות המתחם (דומיינים) בישראל, לאיגוד אג'נדה חברתית רחבה, שנועדה לקדם את השימוש באינטרנט בכל שדרות הציבור. האיגוד פועל בחזית הרגולטורית ומסיר מסדר היום הצעות הפוגעות באופי הרשת או מקדם כאלה שנועדו לחסום ניצול לרעה של המרחב הדיגיטלי. האיגוד מקדם פיתוח טכנולוגי ושימוש בקוד פתוח, מפעיל מרכז לאינטרנט בטוח במסגרתו מסירים תכנים פוגעניים באמצעות קשרים שמוסדו עם פייסבוק, גוגל, משטרת ישראל וארגונים נוספים, ומספק ידע מקצועי חינם לציבור הרחב במסגרת אקדמיית האינטרנט ועוד. ­


האיגוד יכול כמובן להעלות את המודעות לאותן סוגיות, כחלק מהפעילות החברתית-מקצועית שלו, למשל, במסגרת "אקדמיית האינטרנט" של האיגוד, שם מתקיימות הרצאות והשתלמויות מקצועיות (הן בתחומי הפיתוח והן בתחומי השיווק ואף הרגולציה) – אך לא ניתן לדרוש או לצפות ממנו שייקח אותן תחת אחריותו הבלעדית. כתמיד, איגוד האינטרנט פתוח להצעות של הציבור הרחב למען אינטרנט חופשי ובטוח ואנו מזמינים את כל מי שיש לו רעיון טוב ויצירתי לפנות אלינו ישירות וליזום שיתופי פעולה, למען האינטרנט הישראלי החופשי.


אסתאר בר היא מנהלת השיווק של איגוד האינטרנט הישראלי


אולי יעניין אותך

שיווק דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

לוגו חדש
מתחם LAGO חתונה מעוצבת על ידי קארין אוסמו- צילום מרווין (3)
los arango blancoלוס אראנגו טקילה בלאנקו מחיר 159