אמון הציבור: "המהפכה מתחילה – עד היום תעודות האחריות היו צ'ק בלי כיסוי"

הארגון מקיים מהלכים של הדרכה ועדכון בעסקים המחויבים וכן תעודת אחריות לדוגמא לקראת כניסת התקנות החדשות שעומדות להיכנס לתוקף ב–17 בספטמבר.



אמון הציבור פועל להטמעת המהפכה בתחום האחריות במוצרי חשמל ברשתות השיווק המחויבות לאמון הציבור, ע"י סדרת צעדים של יידוע, הדרכה ומתן אמצעים להטמעת השינוי המהותי בתחום, וזאת לשיפור השרות לציבור הצרכנים וכדי לאפשר לעסקים המחויבים לאמון הציבור להטמיע את השינוי באופן המיטבי.



ב-17 בספטמבר ייכנסו לתוקף התקנות החדשות להגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה), התשס"ו-2006, שנחקקו מכח סעיף 18א. לחוק הגנת הצרכן, במטרה להסדיר בדין את התחומים של תיקון ליקויים ופגמים והחלפת מוצרים, מתן שרות, דרכים ומועדים לביצוע שרות, קיום תחנות שירות ומתן תעודות אחריות ותוכנן. התקנות קובעות סטנדרט חדש בדבר אחריות וחיובי המוכר והיצרן/יבואן לאחר מכירה, ככל הנוגע למוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז שמחירם לצרכן גבוה מ-150 ש"ח, ובין היתר: אחריות היצרן/יבואן לביצוע תיקונים, מתן אישור בכתב בדבר מהות התקלה, אספקת חלקי חילוף, קיום תחנות שרות ונקודות מכירה, מועדים לביצוע תיקונים, זמן המתנה לטכנאי של עד שעתיים, חובת צירוף תעודת אחריות ותוכנה, החובות המוטלות על מוכר במקרים שבהם אין אפשרות לאתר את היצרן/יבואן.



"אמון הציבור רואה במהלך זה מהפכה צרכנית שמסדירה את אחד התחומים הרגישים והבעייתיים ביותר בתחום הצרכני – האחריות כלפי המוצרים, כשעד היום היו תעודות האחריות צ'ק בלי כיסוי". באמון הציבור מצביעים על שורת בעיות ונזקים לצרכנים, שנבעו ממתן אחריות לוקה או מטעה ע"י חלק מהעסקים, של מתן תעודות אחריות חלקיות, מותנות או סתמיות, כשלעיתים אף כרוך התיקון בתשלום, באופן שהפך לעיתים את התעודות לחסרות משמעות.



בין אלפי תלונות הצרכנים שהתקבלו לאחרונה במוקד התלונות של אמון הציבור יש תלונות רבות הנוגעות לתעודות אחריות בעייתיות, המראות הפרה של כללי אמון הציבור בעניין אחריות למוצרים. כך, למשל, קובעים כללי אמון הציבור כי עסק יכול לספק אחריות מופחתת רק אם הוא מיידע מראש את הצרכן בעניין, שאם לא כן מוטעה הצרכן, כשבאמון הציבור התקבלו תלונות מהן עולות בעיות שונות, ובינהן: תעודות אחריות שאין בהן ממש, כשבעת קלקול מתברר שהפטורים ליצרן מרובים על הכיסוי לצרכן או שהצרכן נדרש לתשלומים שונים, אי קיום חלקי חילוף, תיקון בתקופת האחריות ע"י חלפים משומשים, החלפת מוצר חדש שהתקלקל במוצר מחודש שלא ברורה תקינותו, המנעות מתיקון המוצר שבאחריות תוך זמן סביר והשהית התיקון לשבועו רבים ואף חודשים, ולעיתים משלוח המוצר המקולקל לתיקון בחו"ל, איחורים בלתי סבירים בהגעת טכנאי לבית הצרכן ועוד.



אמון הציבור פנה לכל העסקים שהתחייבו לפעול בהתאם לכללי הארגון כדי לעדכנם בדבר השינויים וכדי לסייע להם להיערך לקראת כניסת התקנות החדשות לתוקף. הארגון יקיים קו חם לטובת העסקים המחויבים כדי להדריכם בנושא וכן יקיים הדרכות ייעודיות כדי להבטיח לציבור כי עסקים אלו יובילו ברמת ההגינות והפעולות לטובת הצרכנים. כמו כן יפעל אמון הציבור להגברת המודעות הציבורית לתקנות החדשות, בין השאר באמצעות פירסומן באתר אמון הציבור ובכלי התקשורת.



שורה ארוכה של עסקים מתחומים אלו כבר התחייבו לכללים ונמצאים בבקרת אמון הציבור – מדובר בין היתר על – הום סנטר, טרקלין חשמל, ישפאר, ברימאג, דיגיטל סרוויס, אמפא מוצרי צריכה, בסט ביי, ביג בוקס, מחסני חשמל, סופרפארם ושורה ארוכה של אתרי מכר באינטרנט הרשימה המלאה באתר אמון הציבור –



מאמון הציבור נמסר כי הפעולה נועדה להבטיח כי העסקים שהתחייבו לרמת צרכנות גבוהה ימשיכו להוביל כעסקים הגונים שמקפידים על זכויות הצרכנים. מדובר בעסקים שלוקחים על עצמם מדי יום מחויבות גבוהה יותר ביחסם לצרכנים מתוך הבנה כי דרך זו נכונה לקידום עסקיהם ומערכת היחסים שלהם עם הצרכנים.


בהמשך לנקיטת האמצעים ע"י הארגון יערוך אמון הציבור בעוד 3 חודשים יפרסם דוח על הטמעת התקנות בעסקים ועל הבעיות המאפיינות את נושא תעודות האחריות.


אולי יעניין אותך

תחרות מצויינות בשירות- קרדיט המיל

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

מייסדות סמייל (1)
לוגו חדש
מתחם LAGO חתונה מעוצבת על ידי קארין אוסמו- צילום מרווין (3)