להערכת דן אנד ברדסטריט ענף מוצרי הספורט, גלגל בשנת 2018 פדיון מצרפי של כ-2 מיליארד ₪. עלייה של כ-3% בהשוואה לשנת 2017. רמת הסיכון בענף אופנת הספורט עלתה בשנה האחרונה בכ-6% בהשוואה לשנה הקודמת.
שנת 2018 הייתה שנה מאתגרת בענף האופנה בישראל בכללותו, מגמה שנמשכה לתוך 2019, במהלכן נקלעו לכשל פיננסי מספר רשתות אופנה, בהן 'זברה', 'דיסקרט', 'הוניגמן', 'cellio' ועוד. הסביבה העסקית והמאפיינים הענפיים, בעיקרם התגברות רכישות אונליין, רפורמת השמיים הפתוחים שיצרה טיולי שופינג, שכר הדירה הגבוה בקניונים והעלאת שכר המינימום, מאתגרים גם את תחום אופנת הספורט.
כ-75% מהפדיון מקורו ממכירות בחנויות ספורט מקצועיות (כ-1.5 מיליארד ₪), לצד מכירות מוצרי ספורט (בעיקר נעליים) בהיקף של כ-25% מהפדיון המתבצעות בבתי כלבו ובחנויות אופנה רגילות (כ-500 מיליון ₪).
להערכת דן אנד ברדסטריט, לאור העדר הפריסה הרחבה בשלב זה, דקטלון עדיין אינה מהווה שחקן מהותי בענף אופנת הספורט בישראל וחולשת על אחוזים בודדים מהשוק. הענף נשלט על ידי 3 קבוצות אשר חולשות יחדיו על למעלה מ-50% מהענף באופן מצרפי, קבוצת מגה ספורט, קבוצת FOX ואדידס ישראל. אולם גם הן חשופות לעליה בסיכון הענפי על רקע המגמות הענפיות, בעיקרן התגברות התחרות והעליה בקניות באמצעות האינטרנט.
אפרת שגב, סמנכ"ל כלכלה, מידע ומחקר, דן אנד ברדסטריט ומחברת הדו"ח ציינה: "הענף מאופיין בשנים האחרונות ברמת תחרות גבוהה, בעיקר בין הרשתות המובילות, לאחר שאלו, בעזרת המיצוב ואווירת הספורט בחנויותיהן, דחקו את החנויות העצמאיות. יחד עם זאת, חוסר הייחודיות והבידול בקרב רוב המוצרים הנמכרים ברשתות ובחנויות מגבילים את צמיחת הענף (להבדיל מענף האופנה, המושפע מטרנדים אופנתיים וממגוון גדול של פרטי לבוש, אופנת הספורט מאופיינת בחדגוניות יחסית, כאשר עיקר המוצרים המוצעים בחנויות הינם דומים. היעדר הבידול מונע צמיחת רשת מסוימת על פני אחרת ומקשה על העלאת מחירי המוצרים. לפיכך לרווחיות בשורה התחתונה תלות גבוהה יותר ברמת היעילות של הרשת). לפיכך צמיחת הענף תלויה בגידול באוכלוסייה המקומית ובשיעור עושי הספורט בקרב האוכלוסייה".
כך, בתחום אופנת הספורט רשת 'ספורט ורטהיימר' נסגרה ב-10/2018 לאחר שבעליה החדשים לא הצליחו לשקם את הרשת שנקלעה לקשיים עוד קודם לכן תחת מבנה הבעלות הקודם (בשנת פעילותה האחרונה הפעילה הרשת כ-30 חנויות וגלגלה מחזור מכירות שנתי של כ-100 מיליון ₪).
להערכת דן אנד ברדסטריט הענף גלגל בשנת 2018 פדיון מצרפי של כ-2 מיליארד ₪ [1] , עליה קלה (בשיעור של 3%-2%) בהשוואה לשנת 2017. כ-75% מהפדיון מקורו ממכירות בחנויות ספורט מקצועיות (כ-1.5 מיליארד ₪), לצד מכירות מוצרי ספורט (בעיקר נעליים) בהיקף של כ-25% מהפדיון המתבצעות בבתי כלבו ובחנויות אופנה רגילות (כ-500 מיליון ₪). להערכת דן אנד ברדסטריט הביקושים היציבים מצד הצרכנים משמרים את היקף הפעילות בענף הספורט (קמעונאות) גם בשנת 2019, זאת תוך המשך התגברות כוחן של הרשתות על חשבון החנויות העצמאיות.
הרוב המוחלט של מוצרי הספורט הנמכרים בישראל, קרוב ל-100% מהמכירות, מקורם ביבוא. זאת על רקע דעיכתה של תעשיית הטקסטיל המקומית אשר אינה ניחנת ביתרון יחסי לעומת המזרח הרחוק (בפרט סין), אזור המאופיין בעלויות נמוכות משמעותית וזמינות גבוהה של חומרי גלם וכוח עבודה.
רמת הסיכון בענף אופנת הספורט
על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, רמת הסיכון בענף אופנת הספורט עלתה בשנה האחרונה בכ-6% בהשוואה לשנה הקודמת. מבנה השוק הריכוזי יחסית (3 קבוצות – מגה ספורט, FOX ואדידס – חולשות על כ-50% מהשוק באופן מצרפי) דווקא תורם לאיתנותו. לפיכך, עיקר העלייה ברמת הסיכון בענף מקורה בפעילות חנויות הספורט העצמאיות, שאינן חלק מרשת, ומפעילות חנויות אופנה המוכרות גם מוצרי ספורט. נציין כי בקרב הרשתות הגדולות, רשת ספורט ורטהיימר נקלעה לקשיים בסוף שנת 2018 (הרשת מנתה כ-30 חנויות בפריסה ארצית וגלגלה מחזור מכירות של מעל 100 מיליון ₪), לאחר שבעליה האחרונים לא הצליחו לשקם את הרשת.
הענף נשלט על ידי 3 קבוצות אשר חולשות יחדיו על למעלה מ-50% מהענף באופן מצרפי, קבוצת מגה ספורט, קבוצת FOX ואדידס ישראל (בנטרול מכירות המתבצעות בבתי כלבו ובחנויות אופנה רגילות, שאינן ממוצבות כחנויות ספורט מקצועיות, קבוצות אלה אף חולשות באופן מצרפי על כ 70-75% משוק הספורט המקצועי), אולם גם הן חשופות לעליה בסיכון הענפי על רקע המגמות הענפיות, בעיקרן התגברות התחרות והעליה בקניות באמצעות האינטרנט.
דקטלון ישראל
בסוף שנת 2017 נכנסה רשת דקטלון (רשת עולמית מצרפת) לישראל, עת פתחה את החנות הראשונה בראשון לציון. בימים אלה (08/2019) נערכת הרשת לפתיחת סניף רביעי בישראל (בנתניה). להערכתנו, לאור היעדר הפריסה הרחבה בשלב זה, הרשת עדיין אינה מהווה שחקן מהותי בענף אופנת הספורט בישראל וחולשת על אחוזים בודדים מהשוק. להבדיל מחנויות ספורט אחרות, הרשת מציעה גם מוצרי טיולים וטרקים (מתחרה בקטגוריה זו ברשתות דוגמת ריקושט ולמטייל) וכן פעילה גם בתחום ציוד כושר והליכונים. הרשת נכנסה לישראל בתקופה מאתגרת מבחינת הסביבה העסקית בענף האופנה, כאמור, על כן התרחבות הרשת ופתיחת סניפים חדשים נעשית בהדרגה ובאופן מושכל.