אמיר כהני, יועץ ומרצה עסקי בינלאומי, מנהל ושותף בסניף הישראלי
של פירמת הייעוץ הבינ"ל AUREN INTERNATIONAL
נדמה
שמדי יום חברה מסחרית כזו או אחרת עוזבת את רוסיה. אמזון, מקדונלד'ס ואחרות הודיעו
על עזיבת המדינה ואיתם עוד שלל חברות ענק. חברות אלה נקטו בצעד עסקי ומוסרי
מבחינתן. מולן, עומדות החברות שנשארות (בשלב זה, לפחות) ברוסיה כמו רשת הילטון, בורגר
קינג, יוניקלו, טושיבה ועוד.
אין ספק שמבחינה עסקית טהורה – עדיף להישאר ברוסיה. עבור רשת כמו הילטון, סגירת
בתי המלון, היא מכה כלכלית קשה. כשהיא תרצה לפתוח שוב היא תיאלץ לשכור מחדש את
העובדים, לרהט ולאבזר את החדרים וכמובן, לצאת בקמפיין פרסומי רחב. דבר שיביא להוצאות
עצומות.
ומצד שני, נשאלת השאלה – מה חשוב לאותן לאותן חברות? ומה הן, במעמדן כמותגי על בין
לאומיים, משדרות לעולם?
בשנים האחרונות אנו רואים את עליית קרנו של הקפיטליזם הקשוב. זה שרואה את טובת העולם
במרכז, את האדם ולא רק את שורת הרווח. לכן, מוסרית, יש חברות שהחליטו לספוג את
העלויות ולצאת מרוסיה שמובילה מלחמה עקובת דם כלפי מדינה אחרת ואין ספק שעבור אותן
חברות מדובר בהפסדים כספיים עצומים בשלב זה ולכשהמצב יירגע – בעלויות הקמה מחדש.
מצב הלוחמה הנוכחי עולה מדי ערב על מסכי הישראלים כמו גם על מסכי תושבי העולם.
בעולם שמשתמש וצורך, כמעט, את אותם הדברים, אוכל ומזמין מאותן רשתות. לכן, מצופה
ממותגים בסדר גודל כזה להביע עמדה מוסרית והעמדה הזו כבר לא יכולה להיות רק השורה
התחתונה. התפיסה העסקית הקיימת שמתמקדת רק בצד הכספי מבטלת את האחריות הדו צדדית
בין האקו-סיסטם העסקי לבין האקו-סיסטם של החברה האנושית. חברות ועסקים אלו כבר
אינם רק מותגים אלא מייצגים את העולם הדמוקרטי, עולם שדוגל בחירות ובחופש לחיות. עצם היותם גדולים וגלובליים מתבקש שהם יתייחסו
לעולם כמקום שיש לשמור עליו ועל תושביו ואזרחיו, למעשה לקוחותיהם ככאלה שצריכים
להיות במרכז. מוקדם לשפוט כיצד יתייחסו למותגים שהחליטו להישאר ברוסיה. כרגע זו לא
העת לחרמות ולשיימינג שלילי כלפיהם. אך האם אנו, הצרכנים בכל העולם, נסלח להם או
לא? רק ימים יגידו.