היכונו לביאת ה – E-PR

אנשי יחסי הציבור והתקשורת השיווקית, חייבים להיות בזירה שבה מתרחשים הדברים וכיום, כידוע לכל, הכל קורה באינטרנט. הופעתם של אתרי החדשות ובעיקר כניסתם של גורמי תקשורת מרכזיים בארץ ובעולם לאינטרנט מחזקת את ההנחה כי כבר בעתיד הקרוב אנו צפויים למהפיכה בתחום התקשורת ובאופן בו הציבור יצרוך את המידע. לאור זאת, מאמר זה יציע כמה כלים ודרכים בהם אנשי יחסי ציבור ותקשורת שיווקית יכולים להתמודד עם המציאות החדשה בה האינטרנט תופס מקום מרכזי.

כלי העבודה של איש יחסי הציבור
המרכיב הבסיסי ביותר, קרי, כלי העבודה של היחצ"ן והעברת המסרים שלו לעיתונאים, עוברים מהפקס אל הדואר האלקטרוני. רבים מהעיתונאים עובדים היום באמצעות דואר אלקטרוני ודורשים גם לקבל בדרך זו את ההודעות לעיתונות (אגב, עיתונאים רבים מדווחים על כך שמספר המסרים המועברים להם מגיעה לעיתים למעל מאה ביום ויותר!). אין ספק כי זוהי דרך התקשרות יעילה, מהירה ופשוטה יותר מאשר בעבר.

אתר האינטרנט של החברה
אופן קבלת המידע מצד העיתונאים הופך פעמים רבות להיות עקיף ולא ישירות מאיש יחסי הציבור. עיתונאים רבים אינם ממתינים לקבל את ההודעה לעיתונות ישירות מאיש יחסי הציבור, אלא נכנסים ישירות לאתר האינטרנט של החברה, שם ניתן "להוריד" את הידיעה מ"חדר העיתונות הווירטואלי". אתר זה מכיל חומר חיוני לעיתונאי הכולל גם תמונות של בכירים, מידע על מוצרי החברה, ארכיון הודעות לעיתונות וכן סקירה על החברה, ואף מידע מצבה הפיננסי הכולל דוח"ת כספיים ועידכוני בורסה. זאת ועוד, אתר האינטרנט או האינטרה-נט של החברה מאפשרים לאיש יחסי הציבור להתעדכן על הנעשה בחברה וליזום באופן עצמאי פעילות יחסי ציבור.

מהירות התגובה כגורם קריטי
בעידן שבו המידע הופך להיות "און-ליין" – כלומר ניתן להתעדכן על הנעשה בכל דקה באמצעות האינטרנט – יורדת חשיבותה של ההודעה לעיתונות מחד ועולה חשיבות זמן התגובה מאידך. אם בעידן התקשורת ה"קונבנציונלית" זמן התגובה לאירוע היה יום המחרת (עם הופעת העיתונים היומיים) או בין מהדורת חדשות ברדיו אחת לשנייה, הרי שבעידן האינטרנט התגובה לאירועים החדשותיים עומדת על מספר שעות בלבד. העיתונאים דורשים לקבל את המידע מייד ורצוי גם ראשונים (נושא הבלעדיות אף הוא מאבד מתוקפו). קשר זה הופך את מערכת היחסים של איש יחסי הציבור עם העיתונאי לקרובה ומבוססת על אמון הדדי (וגם מחזירה את הטלפון לשימוש מוגבר). מצב זה מחייב את היחצ"ן להיענות במהירות לדרישות המדיה ולפעול במהירות תוך ניצול הזדמנויות.

הזירה החדשה: צ'טים וקבוצות דיון
בעולם האינטרנט, בו כל אחד יכול להפיץ שמועות בקלות ומהירות ועל ידי כך לפגוע בתדמית החברה ולגרום לה נזק בלתי הפיך, גם עבודת יחסי הציבור חייבת לפעול בזירה זו. חברות ענק, דוגמת מיקרוסופט, מקדונלד'ס ואינטל, כבר הבינו כי האינטרנט עלול להיות מקום רוחש שמועות, רובן מוטעות אודות הפסדים או בעיות במוצר ושמועות כיד הדימיון הטובה מצידם של המעוניינים לפגוע בהם. דוגמא לכך היא חברת הענק פרוטקטור אנד גמבל, שהואשמה ללא שהיה לכך אחיזה במציאות מעל דפי האינטרנט כי לקוחות רבים מתו כתוצאה מצריכת מוצרי הבריאות וההייגינה שלה. האתגר העומד כיום לחברות אלו הוא לאתר את מקורות השמועה ולהגיב מייד לפני שזו שתצבור תנופה, תתפשט ותגרום לאפקט שלילי. לכן חברות יחסי ציבור בעולם הולכות ומתמחות כיום באיתור מידע באינטרנט על הלקוח. לצורך כך אף פותחו מספר תוכנות שמהוות מנוע חיפוש בעל עוצמה העוקב אחר פורומים באינטרנט וצ'טים. לתוכנות אלו שני יתרונות: האחד, ניתן לזהות קבוצות דיון עוינות ולטפל בשמועות הזדוניות מייד עם הופעתן. שנית, חלק מהחברות מפעילות "סוכנים חשאיים" שנכנסות לקבוצות הדיון כדי להלל את החברה ולהתעמת מול חורשי הרעה.


יצירתיות…יצירתיות ושוב יצירתיות
איש יחסי הציבור נדרש כיום לעבודה יצירתית הרבה יותר מאשר בעבר. כפי שהזכרתי קודם, לעיתונאי יש כבר את הכלים להגיע למידע באמצעות האינטרנט, אולם הוא יכול להיעזר באיש יחסי הציבור על מנת שזה יסייע לו בכתיבת כתבות רוחב או ביצירת קשר עם מומחים לתחום אותו מעוניין העיתונאי לסקר. משרדי יחסי ציבור רבים נוטלים יוזמה ומציעים לעיתונאים נושאים שונים לכתבות ו"הערך המוסף" הוא תיאום עם אנשי מקצוע מתאימים. לכתבות אלה ניכר יתרון ברור על פני "ההודעה לעיתונות" הותיקה – הכתבות מעניינות יותר את הקורא, מעניקות יותר מידע ועומק ובנוסף – סיכויי חשיפתן עולים במידה ניכרת. איש יחסי הציבור חייב להכיר היטב את ערוצי התקשורת השונים, צרכי העיתונאי הספציפי ודרישותיו ושטחי הכיסוי שלו. עיתונאים רבים מתלוננים פעמים רבות, ובמידה רבה של צדק, על "הצקות" ונידנודים" מצד אנשי יחסי הציבור שפונים לעיתונאי הלא מתאים. מעט מחשבה ויצירתיות עשויים לחסוך את אי הנעימות (שעלולה אף לפגוע בקשר עם העיתונאי) וגם להשיג את המטרה – חשיפה תקשורתית.

איכות ולא כמות
גם בעבודה מול הלקוחות חייב איש יחסי הציבור לשנות את הרגלי העבודה ולסגל דפוסי פעולה. הדגש בעידן החדש הופך להיות על האיכות ולא הכמות וחשוב להדגיש זאת ללקוחות. "הצפת" התקשורת בקומוניקטים לא עוזרת משום שהיא נשטפת בזרם הכללי ולא מגיעה באופן ברור ומדויק לקהל היעד. לכן, יש להתמקד בידיעות האיכותיות ביותר ולסנן אותם על פי חשיבותן.

ברצוני להודות לרענן רוגל ואמיר בן ארצי מדורן תקשורת שסייעו בהכנת המאמר.

אולי יעניין אותך

דרור-אורפז-קרדיט-משה-נייס
 מסך 2024-09-30 093238
dolphin logo
מחזור
friedman1
man-assembling-circuit-board-laptop07111

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח