המכולות השכונתיות מרימות ראש

בשנים האחרונות קרו מספר שינויים בשוק הקמעונאי המשפיעים על ההתנהגות הצרכנית ונוגסים בסל הקניות הקמעונאי. הדבר נובע מהשינוי בהרגלי הקנייה והתכנון של הצרכן הישראלי שבשנים האחרונות הפסיק לאגור מוצרי מזון במזווה והחל להבין כי זמן הוא שווה ערך לכסף. השינויים בהתנהגות הצרכנית הביאו לנגיסה משמעותית בסל הקניות ברשתות הגדולות לטובת החנויות השכונתיות והשאלה הגדולה מי מהשווקים ימצמץ ראשון?


לפני כ-5 שנים, הרגלי הקנייה של משקי הבית, היו בין קנייה אחת גדולה לשלוש בחודש בחנות מזון גדולה. הקניות הללו אפשרו למלא את המזווה הן במזון והן במוצרי ניקיון וכדומה. במקביל, משקי הבית ביצעו השלמות בין 8 ל-11 פעמים בחודש – במינימרקטים קטנים, כמו גם במאפיות, ירקנים שכונתיים ועוד. היקף סל הקניות בחנויות אלו היה קטן יחסית בגלל עלות המוצרים הגבוהה ביחס לשוק.


בשנים האחרונות חל מפנה בהרגלי הצריכה. הלקוח כבר לא חושש ממחסור ורוכש פחות או יותר לפי תכנית השימוש במוצר ולא כדי לאגור. לעומת זאת מספר הפעמים שבהן הוא עורך את הקניות בחודש לא השתנה. כתוצאה מכך, חלק גדול מסל הקניות ברשתות עבר לחנויות הקטנות.


העלייה בהיקף סל הקניות בחנויות הקטנות גדל בגלל שתי סיבות עיקריות. האחת, מטעמי נוחות – זמן קנייה קצר יותר, נסיעה קצרה וחניה נגישה. הצרכן הישראלי הבין 'שזמן זה כסף' והעדיף לשלם יותר במכולת השכונתית הקרובה מאשר לנסוע לזו המרוחקת. הסיבה השנייה, אנשים נפתחו לטרנד תכניות הבישול ותחרויות האוכל. הצרכן היום משקיע בבישוליו ומעדיף לקנות מחנויות קטנות שמתמחות במוצרים הספציפיים שדרושים לו.


סל הקנייה בסופרמרקטים הגדולים נמצא בממוצע בירידה וזאת למרות אפקט הסגירה של מגה, שנתן מרווח נשימה למתחרים. לכן, היום יש צמיחה גדולה מאוד של חנויות אקספרס קרובות לבית ו/או חנויות בוטיק מתמחות. חלק מהקמעונאים טומנים את ראשם בחול ומסתמכים בעיקר על המכירה המקוונת. הם לא מבינים שטעות קטנה באון ליין מבריחה לקוחות לטובת הקצב השכונתי וכדומה.


חשוב להבין כי הדור הנוכחי שגדל ללא פחד של מחסור חי את הרגע ופחות נאמן למותגים מסורתיים. יתירה מזאת, מחקרים מראים כי הדור הצעיר מתכנן את הארוחה שלו כ-20 דק' לפני שמתחיל לאכול. בנוסף, מדובר בדור שמזמין אוכל מוכן ורוכש מוצרים ספציפיים לארוחה ייעודית.


המבוגרים שגדלו בדור האגירה, עדיין מקפידים למלא את המזווה כדי שלא ייחסר. הם עדיין חוששים שאם יגיעו במפתיע אורחים לא יהיה להם מה להציע על השולחן. האוגרים הם גם אלו שבדרך כלל קונים במבצעים אך יחד עם זאת מדובר בהתנהגות צרכנית שהולכת ודועכת עם הזמן.


כדי להמשיך ולהתקיים יאלצו החנויות הקטנות להציע את מרכולתם באינטרנט ולצור אלטרנטיבה ראויה לרשתות הגדולות. לחילופין, הקמעונאים יידרשו לגשר על נוחות הקנייה בסופר השכונתי ע"י שיציעו לצרכן חווית קניה ייחודית. כבר היום ניתן למצוא בהרבה סופרים גדולים באירופה מתחמי טעימות ומתחמי אוכל מהיר, מה שהופך את קניית שאר המוצרים לחווייתית. בעל עסק נבון יהיה חייב להבחין בשינוי המגמה וללכת לקראתה כי אם לא, המגמה עשויה לעקוף אותו.


הכותב הוא מומחה לשיווק קמעונאי ומנכ"ל חברת בי-סמרט מקבוצת 'בוכוולטר'

אולי יעניין אותך

 זהבי במילואים - צילום פרטי (1)
-ברכה-בעלים-שותף-חברת-MOXIE-צילום-גיל-זבלודובסקי
 נהיגה
 שמול - מנכל חברת שניר
 של 06

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח