המלצות מפה לאוזן – עוזבים את המקלדת

תחום השיווק עבר לא מעט מהפכות בשנים האחרונות. ממטרה של להגיע למספר רב ככל הניתן של אנשים למטרת זיהוי האנשים הרלוונטיים בלבד ומהעברת מסרים לניהול שיחה. לאחרונה, מחקרים שנעשו הוכיחו כי עדיין הגורם החזק ביותר בשיווק יעיל הוא דווקא המגע הבין אישי, שיווק מפה לאוזן שעובר כאשר חבר אומר לחבר – "ואללה, תשמע – קניתי את *זה* וזה ממש טוב" או לחילופין – "שלא תעז להתקרב לחברה הזו!".


אינטראקציה באינטרנט לעומת אינטראקציה בין אישית


מחקרים שונים שנעשו בזמן האחרון מצביעים על כך שהאינטראקציה ברשתות החברתיות אינה דומה, בגוון העסקי, לאינטראקציה בין אישית. אם אינטראקציה בין אישית לרוב נובעת מפרץ רגשות או התלהבות, הרי שאינטראקציה ברשתות החברתיות נובעת לעיתים קרובות בהרבה מ"שופוני".


אם אדם קיבל שירות רע בחברה, או שקנה מוצר שהוא אינו מרוצה ממנו – הסיכוי כי חברים רבים שלו ישמעו על כך הוא רב, ואלו יעבירו לאחרים. סיכוי נוסף קיים גם להעברת המלצה על מוצרים ושירותים מהם מתלהבים.


ברשתות החברתיות המצב הוא שונה. הסיכוי כי אדם יספר על מוצר שקנה והיה מרוצה ממנו קטן, אלא אם כן המוצר מציג את הרוכש אותו באור חיובי – בין אם מדובר במוצר יוקרתי או שמדובר במוצר ייחודי העוזר לבדל לא רק את המוצר אלא גם את האדם המדבר עליו.


למי מאמינים?


נקודה נוספת שעלתה במחקרים היא כי הצרכנים היום הם הרבה יותר סקפטיים. כפי שמתואר בכתבה זו, פרסומת ואפילו מאמר באתר החברה נתפס כמקור מידע לא אמין. המלצה של אדם זר באינטרנט נתפסת כאמינה לעומת שני אלו. ההמלצה שהצרכן יאמין לה ביותר היא המלצה מפי חבר.


מה בעצם אפשר לעשות כדי לקדם שיווק מפה לאוזן?


הדבר המרכזי והחשוב ביותר הנדרש כדי להתחיל לשווק מפה לאוזן הוא לתת שירות ומוצר טוב. לקוח שיצא בהרגשה טובה, הוא שגריר פה לאוזן טוב בהרבה מכל ידוען או סלב, שאמינותו ממילא נתפסת כפחותה.


אחת השאלות העולות היא מה חשוב יותר – כמות או איכות? אין על כך תשובה חד משמעית. איכות ובעיקר ייחודיות מבדלות את המוצר ומהוות טריגר לשיחה בלתי אמצעית שיכולה מאד לקדם את המוצר או שירות. יחד עם זאת, רצוי שגם תהיה כמות שיחות מתאימה, בעיקר בקרב האנשים הרלוונטיים, כדי שהנושא יתפוס.


כדי לשווק מפה לאוזן יש לערב אנשים מרכזיים שיש להם השפעה על דעת הקהל – בין אם מדובר באנשים ברשת או בחברה. אפשר לתת דוגמיות לאנשים שמהווים צומת חברתית ברשת או מחוצה לה, לזרוע שמועה או סיפור הקשור במוצר או בשירות.


סיפור טוב הוא כזה שהסיפור בו הוא העיקר, והמותג בו מוזכר כבדרך אגב. צרכנים היום רגישים להדגשת המוצרים ויודעים לזהות פרסומות, גם סמויות.


נושא נוסף שהצרכן הנוכחי רגיש לו הוא בדיקה טרם קנייה באינטרנט. בבדיקה הוא יערוך חיפוש בגוגל על המוצר וינסה לקרוא חוות דעת של גולשים בפורומים, בלוגים, אתרי השוואת מחירים ועוד.


נושא השיווק נראה עושה היום תפנית וחוזר לנקודת ההתחלה – משירות טוב ומוצר ייחודי, המקום שממנו הכל התחיל, הוא עבר דרך מעוזות השופוני, פנייה לסלבס ומודעות מנצנצות והיום הוא עושה את דרכו חזרה לנקודת האפס בה השירות הטוב והמוצר הייחודי חוזרים להיות הנושאים המרכזיים שסביבם השיווק יעלה או ייפול.

אולי יעניין אותך

קירות משרד
efrat1
tzela1
keyboard-gbbd767c8c_12801
business-people-g135b6d4b3_12801

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

סדרת תחליפי הדגים של אינסטד צילום פיוצ'ר פוד גרופ
unnamed
__יעל שלביה לזר פור יו צילום מור סטודיו (2) - עותק