המצליחן… והכישלונות שבדרך

כולנו מכירים אותם, לא? ה"מצליחנים" האלה שהכל בא להם בקלות, אלה המגיעים להצלחות מדהימות מבלי להזיע יותר מדי; הולך להם לחבר'ה האלה, כאילו "נולדו" לזה. רק נוגעים במשהו וישר מגיעות ההצלחות. וואללה, כמה שהיינו נותנים להיות קצת כמו…. מספיק פנטזיה, יש פה הרבה מיתוס ומעט מציאות…העולם מסתבר עובד אחרת, גם לגבי האשליה האופטית הזו…



אגדת הכדור-סל מייקל ג'ורדן אמר פעם: "בקריירה שלי פספסתי יותר מ 6,000 סלים, הפסדתי כמעט 300 משחקים, 26 פעמים נתנו לי הזדמנות לקלוע את הסל שהיה מביא את ההצלחה, אילו רק הייתי קולע—ונכשלתי. נכשלתי פעם אחר פעם בחיי, וזאת הסיבה שאני מצליח". תומס אדיסון, הגאון שחיבר את האנושות לחשמל, תיאר את" סוד" הצלחתו בפשטות מרשימה: " ניסיתי כמה אלפי דברים שלא עבדו".



ומה לדעתכם משותף לשלושת דמויות הענק האלה מההיסטוריה המודרנית שלנו: אלברט איינשטיין, ווינסטון צ'רציל ,וסטיבן שפילברג???…ניחשתם?… ובכן, אם בחרתם בכישלון בבית-ספר יצאתם עם תשובה נכונה. שלושתם בקושי גמרו את לימודי בית-הספר ומוריהם המליצו להם למצוא דרך פחות תובענית בחיים מאשר לימודים.



כן רבותי, מרבית המחקרים שנעשו על "מי הם המצליחנים" מצביע על תופעה מאוד מעניינת: המצליחנים לעיתים קרובות הם גם אלופים בתחום אחר- קוראים לזה "כשלון". מסתבר שהאדם המצליח מפתח יכולת להסתכל על הכישלונות שלו בצורה אחרת. הוא מפתח את היכולת וההרגל לראות בכל "כישלון" שיעור נוסף, "הדרכה בזמן אמת", עוד קרש קפיצה למטרה הבאה. בקיצור, המצליחן יודע שלהתייחסות שלו לכישלון יש השפעה ועוצמה רבה בדרך להצלחה, ושבכל כישלון נמצא הזרע להצלחה הבאה. אין למידה ממשית שאיננה נוגעת בעולם של ניסוי וטעייה, והלמידה העמוקה ביותר נובעת, כנראה, בעיקר מהטעייה!!



שאל כל אשף מכירות בעל ניסיון- בהנחה שידבר אתך בפתיחות ובכנות- ומן הסתם תמצא אחד שרכש לעצמו יכולת לפעול כאשר אומרים לו "לא". אצלם ה"ההתנגדות" של הלקוח היא רק ההתחלה.


If you are not big enough to lose, you are not big enough to win (Walter Reuther)



בכל תהליך של אימון, הכשרה, יזמות, בנייה או תחרות ,ישנו תמיד אלמנט אחד שיושב בתוכנו, מוכן "לקפוץ" עלינו ברגע שרק יראה "פתח בגדר". לשדון הזה קוראים "הפחד מהכישלון". הפחד הזה הוא הרי טבעי מצד אחד, ונרכש ומתחזק אצלנו ככל שאנו סופגים את החינוך של הסביבה, המשפחה, והבית-ספר, בין היתר. הפחד מהכישלון יכול להתגבר אפילו על החזקים שבינינו, ובכך מעוז כוחו. אוי ואבוי לנו אם ניתן לו לשתק אותנו! הוא נכנס להרגלי חיים בקלות רבה, ולמעשה מתנהג כמעין "וירוס" המאיים לשכפל את עצמו רק איפה שיוכל לפרוץ לתאי החשיבה, התכנון והביצוע אשר בראשנו. המצליחן יודע שהפחד מהכישלון יכול להפיל אותו ארצה במינימום זמן ומאמץ, ולכן הוא מפתח יכולת לשים אותו "במקום". אנשים שמצליחים יודעים את כוח הלמידה שטמון בכישלון. המצליחן שלם עם העובדה שבדרך להצלחתו יצטרך לבקר אי- אילו פעמים ב"אי-הצלחה"- וזה אתגר שלו!


“While one person hesitates because he feels inferior, the other is busy making mistakes and becoming superior” (Henry C. Link)



במסורת אומנויות הלחימה היפנית- ה" בו-דו" – שמים דגש על תרגול ואימון הלוחם שנקרא "keiko"- תרגול ואימון המיועד לחזק את האדם מבפנים. כוח פנימי שנפגש ומתאחד עם כוח פיזי להביא את הניצחון.. "תיפול 7 פעמים- תקום 8", הוא פתגם יפני עתיק שמדבר בעד עצמו.



ומה אנחנו, אנשים מהשורה, תושבי ישראל ולא יפן המסורתית, יכולים לקחת לחיינו, לחזק את עצמנו בנושא כשלון וניצחון? עוד לא נכתב "ספר מתכונים" בנושא, היות וכל אדם חי את החוויה האישית שלו, כולל ההצלחות והכישלונות שעברו עליו. אך, בכל זאת, נדמה לי שמספר טיפים כן יכולים להטיב עמנו:



1. אין כשלון- יש רק משוב! ככל שנסגל את עצמנו לראות כל דבר שקורה כבעל "משמעות" לקראת הדבר הבא שאותו בכוונתנו לעשות, "הכישלון" מאבד את כוחו לנטרל את מוחנו ואת מעשנו. אימוץ תפיסת ה"קרש קפיצה עם הפנים קדימה" מעניק לנו עוצמה רבה, יחס חיובי, ופועל להפחית מאיום ה"סטרס" בחיי היום-יום.



2. הכישלון הוא לא אישי- אלא בתוצאות- כישלון מתייחס לתוצאה, התנהגות ולא "לבן-אדם". אנו חייבים לראות את הכישלון כמו שהוא- בתוצאה של פעילותנו- לא כהצהרה, חלילה, על ערכנו או יכולתנו כבני-אדם! חשוב להבין את ההבדל בין הנקודות האלה במבטנו על עצמנו ועל מטרותינו!



3. תעשה את זה שונה נו, אז לא הצלחת במשימה…זה מה שקרה, זאת כבר חלק מההיסטוריה- כבר "מת"…מה אתה מוכן לעשות שונה בפעם הבא שאולי כן יביא את ההצלחה?



4. תחזור למגרש – אם אתה לא על המגרש, אתה לא במשחק. פשוט מאוד. תחזור כמה שיותר מהר למקום שהיית…ותמשיך משם, עם הידע וההסתכלות החדשים שיש בידך.



5. מבנה תומך – כבני אדם באמת לא נועדנו לעשות את כל זה לבד. "תסתדר לבד" זה עוד מיתוס שכדאי לשבור למעננו ולמען הצלחתנו, לטובת "טובים השניים מהאחד" (קהלת). קח לך מאמן, תבקש מידיד להזכיר לך מידי שבוע על מה שהתחייבת, תחפש אדם שקרוב לך שיקשיב לקושי וישקף את מה שהוא רואה. ייתכן מאוד שהוא יראה את זה קצת אחרת ממך…



אז פעם הבאה שתראה את ה"הוא" שכל-כך קל לו בכל דבר, שההישג מגיע בהינד עפעף, תעצרו ותחשבו רגע. תחשבו ותדמיינו כמה כישלונות ייתכן ועברו בחייו בכדי להגיע לאן שהגיע. תחשבו קצת על מייקל ג'ורדן…ותחזרו למגרש.



* רוני דוניץ הוא מאמן אישי ועסקי Business & Life Coach, מאמן קבוצות ויחידים בפיתוח ומעברי קריירה, עסקים, ניהול והגשמה עצמית

אולי יעניין אותך

 סניף פתח תקווה מיקי שמו צילום יחצ (2)
color-chart-g8bec9df5e_12801
cincopa
yossi-cohen9
129-find-designers
hila1

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

-השד - האגודה למלחמה בסרטן
125224_NAT_NZסקצרס נשים מחיר 279
דרור-אורפז-קרדיט-משה-נייס