העין התרגלה להרבה יותר

מחקר שנעשה לאחרונה ע"י חברת Point of Purchase העלה כי למעלה מ- 70% מהחלטות הקניה נעשות בחנויות, נתון הצובע באור חזק את נושא הפרסום בנקודת המכירה. מחקר ישראלי של ה"גל החדש" שהתפרסם בפורטל השיווק Allmarketing מחזק נקודה זו: לאחר תצפיות שהעלו כי 50% מבני הנוער מגיעים לקיוסקים כאשר לא החליט מראש מה הם רוצים לקנות, וכי הם מבצעים את החלטת הרכישה ללא אינטראקציה עם המוכר, ניתן להעריך כי דפוסי הקניה של מבוגרים אינם שונים בהרבה. המסקנה היא כי הלקוחות ניתנים להשפעה בנקודת המכירה, וכל מה שצריך הוא ללכוד את תשומת ליבם, ולהעביר אליהם מסר חיובי על מוצר מסוים. השאלה המתבקשת היא, כיצד לעשות זאת ?



דרך אחת, היא להעמיד עמדת קד"מ או מוכר בסביבת המוצר או בחנות, ללכוד את המסתובבים והמתלבטים, להעביר אליהם את המסר הנדרש, ולקוות כי השליח נשא חן בעיני הלקוח והמסר נקלט. הבעיה בשיטת הקד"מ או המוכר האקטיבי היא שיטת ה"דחיפה". זה אינו סוד שלקוחות רבים מעדיפים להיעזב לנפשם, ואסטרטגיית מכירה אקטיבית יכולה להביא לאפקט הפוך מהמצופה. הדרך הנפוצה היא למתג את סביבת המכירה בשלטים וצבעי המותג והמוצר, או למקם את המוצר בדרכו של הלקוח המתלבט. אמנם יש כאן השפעה פסיכולוגית על הלקוח וחדירה לתת המודע בעיקר אם מדובר במותג חזק, אך היא לוקה בשני חסרונות עיקריים. הראשון, לא ניתן להעביר מסר באמצעים אלו, הם מוגבלים לסיסמאות וצבעים. החיסרון השני נובע מכך שהעין של הלקוחות מותקפת מכל עבר במסרים פרסומיים – בעת גלישה באינטרנט, הליכה ברחוב, צפייה בטלוויזיה, ישיבה בבית הקפה, קריאה בעיתון, ובכל מקום אליו העין מופנית.



כתבה רחבה שהתפרסמה באקונומיסט, תחת הכותרת "לפרסם בסניפים – כי שם נמצא הכסף", עסקה במסכי ענק המשדרים פרסומות בסניפים וציינה כי הם הטרנד החם הבא של עולם הפרסום, וכפתרון לבעיות הקיימות בשיטות אחרות. מסכי הענק זוכים להצלחה גדולה, בזכות התגובה המותנית של העין האנושית למסך המרצד. ייתכן כי קשה לנו להשתחרר מהמשיכה לדברים בוהקים, או כי אנו מותנים התנהגותית לכך שמסך הוא ספק של בידור ואינפורמציה, וכי חשוב לתת לו את תשומת הלב. בסקר שנעשה ע"י חברת CoolSign בקרב 1500 קונים בקניון אחד עלה כי הסיכוי לזכור פרסום של מבצע שהופיע בחנות מסוימת גדול פי 1.56 (כ- 40%) מאשר בשיטת פרסום אחרת. לאחרונה הקימה רשת וולמארט רשת מסכי טלוויזיה המשדרת ב- 2500 סניפים תכנים ופרסומות, כשאחד היתרונות שנוצרו לוולמארט הוא היכולת להחליף את התוכן המוצג בעלות נמוכה ביחס לעלות של החלפת שלטים פיסיים.



על מנת להגיע לאפקטיביות בפרסום בנקודת המכירה באמצעות מסכים יש להתחשב בשלושה גורמים שיווקיים עיקריים: המיקום, התוכן והתזמון.



המיקום – חייב להיות כזה שיתפוס את עין הלקוח, והוא כולל גם את צורת ההצבה. לדוגמא, בחנות בגדים נוכל להציב מסך במדף, ממש ליד הבגד המוצג במסך, כך גם בסופר או בקיוסק, נציב את המסך בקו המבט ביחד עם המוצר המשווק. המיקום גם כולל את איכות וגודל המסך, ככל שמדובר באיזור מכירה עמוס ביותר פרטים, כך יש צורך במסך גדול יותר שיבלוט בסביבה.


הדוגמא הטובה לכך היא מסכי החוצות שעיני הנהגים לא יכולים להתחמק מהם.



התוכן – חייב להיות מותאם לנקודת המכירה ולצרכן. ככל שהתוכן יותאם בצורה טובה יותר כך ההמרה למכירות בפועל תגדל. יכולת להציג מבצעים עדכניים בזמן אמת יכולה לתת דחיפה חזקה למוצר. באופן דומה, ניתן להפעיל מסכי מגע, היוצרים גם פרסום אטרקטיבי וגם מספקים פעילות אינטראקטיבית עם הלקוח, ומאפשרים לספק מידע מותאם אישית ואף לקבל מידע.



התזמון – חשוב לתכנן כיצד ניתן לתפוס את הלקוח בזמן בו הוא פנוי לקבלת מסרים: בעת המתנה בתור או השתהות מול מדף הקניות.



נקודות המכירה מהוות את ההזדמנות הטובה ביותר להשפיע על החלטת הקנייה, ומבחינת איכות הפרסום בנקודות אלה, בחנויות רבות קיים שטח רב לפעולה, וגם בחנויות הגדולות ניתן ליצור מצגים ופרסומות אינטראקטיביים. שיימשכו את עין הלקוח ויגדילו את המכירות.



הכותב הינו מנכ"ל PrimeView, משווקת של פתרונות תצוגה מתקדמים למגזר העסקי והפרטי.


אולי יעניין אותך

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 דירה להשכיר הדמייה
אסטרטגיה שיווקית
 LAGO - חתונת מיכאל וחן - צילום גיא סידי (844)
BOSS חליפה 6589 שח + עניבה 659שח צילום באדיבות המותג (1)
 דגם 4200 צילום באדיבות ניופאן

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח