ב- 22 באוקטובר ייגשו אזרחי ישראל לקלפיות כדי להצביע ולקבוע מי יאייש את אחד התפקידים המשפיעים ביותר על חייהם – ראש העיר או המועצה. בעל התפקיד חולש על תקציבים ומקבל החלטות המשפיעות ישירות על חיי היום יום של כל תושב – כולל חינוך, ביטחון, דת, תחבורה, איכות סביבה ועוד. לתושבים צריכה להיות כל מוטיבציה להשפיע על קביעת ראש המועצה.
אך רק חלק קטן מהתושבים מעורב בחיי הקהילה ומשפיעים באופן שוטף, ורובם מחכים להזדמנות להצביע פעם ב- 5 שנים. אך כיום האפשרות להשפיע מעט יותר פתוחה עבור קהלים גדולים יותר: מתן תרומות. היכולת להשפיע בצורה זו צריכה לקרוץ לקהל הרחב, ומועמדים מצדם צריכים לעודד את פעילות התרומות.
גיוס תרומות באינטרנט במסגרת פעילות פוליטית מאפשר כיום לכל אזרח להשפיע לפי יכולתו, וגם באמצעות סכומים קטנים להגביר משמעותית את התמיכה במועמד המועדף עליו.
לפי נתוני אתר ישראל תורמת, ב- 2012 תרמו דרך האתר כ-52 אלף תורמים שתרמו לכ-1,100 עמותות. מדובר בגידול של 66.5% בהיקף התרומות ובכמות התורמים. 12.5 מיליון שקל נאספו באינטרנט. זאת, לעומת תרומות בהיקף 7.5 מיליון שקל ב-2011. מדובר על גובה תרומה ממוצע של 220 ש"ח.
מועמדים ברשויות המקומיות מבינים כיום את הפוטנציאל הזה של תרומות באינטרנט. הם יודעים שתרומות מהציבור הרחב יכולות לשנות את הקמפיין שלהם מקצה לקצה, גם אם מדובר על תרומות קטנות – כאשר הקמפיין צובר תאוצה הסכומים הקטנים נצברים לסכומים גדולים שיכולים לממן פעילות נרחבת, ולספק ייתרון אסטרטגי.
להלן מספר נקודות חשובות שיכולות לסייע לגייס תרומות:
– את פעילות ההתרמה יש לקיים בכל מקום – באתר האינטרנט, בפעילות שטח, בחוגי בית. הטכנולוגיה מאפשרת כיום סליקה בטוחה בכל מקום באמצעות סמארטפונים, טאבלטים או מחשב נייד.
– מומלץ לתכנן את אתר המועמד מראש כך שיבליט את אפשרויות התרומה
– מומלץ להציג בעמוד האינטרנט את הסכומים הנצברים ואף להציג (לאחר אישור) שמות של תורמים. כאשר אדם רואה שאחרים תרמו, קל לו יותר לתרום.
– הצבת יעד לסך התרומות מסייע לעודד אנשים לתרום, ולראות לנגד עיניהם יעד ברור ובר השגה. את ההצלחה של קביעת היעד רואים באתרי גיוס כסף מההמון שפורחים בשנה האחרונה.
– כדאי לקשר בין התרומה לבין התוצאות הסופיות שהמועמד מבטיח להביא ( לדוגמא: "תרמו למען חינוך טוב יותר", "תרמו למען הצלת הגינה" וכו').
– מומלץ להבהיר לתומכים למה ישמשו התרומות – ככל שאנשים יודעים יותר פרטים כך קל להם יותר לתרום למטרה
– בטיחות: מוניטין של נבחר הוא הנכס הכי חשוב עבורו. יש לעשות הכל כדי למנוע דליפה של פרטי האשראי של התורמים, ולבצע סליקה על פי תקן PCI המבטיח הגנה חזקה.
– נצלו את מעמד הסליקה כדי לצרף את התורם ל"מועדון הלקוחות" של המועמד. לאחר יש לשלוח דואר אלקטרוני עם אמירת תודה, הצעה לסייע בתחומים נוספים, והזמנה לשתף את התרומה עם חברים ברשתות חברתיות.
הכותב הוא מנהל תפעול בחברת פלאקארד, המספקת פתרונות סליקת אשראי מאובטחים לארגונים בכל הגדלים