לא מספיק שיש לכם ידע טכני ומידע להעביר
בכדי להקים קורס אינטרנטי מוצלח. בכדי להגדיל את הסיכויים להצלחת הקורס באופן
משמעותי ולמקסם את ההשפעה שלו על התלמידים הפוטנציאליים- כדאי ורצוי לבנות את
הקורס לפי שלבים פשוטים וברורים אך מדויקים.
לעיתים כמות המידע הקיימת והרצון להעביר את המידע גובר על ההבנה של מה ניתן
להעביר בקורס דרך האינטרנט מה שבסופו של דבר גורם לאיבוד הקהל במקום להגדלה שלו.
השלבים של יצירת קורס אינטרנטי אמנם נראים פשוטים למדי וברורים מאליו אך תתפלאו
לגלות שדווקא בגלל סיבות אלה אנשי מקצוע רבים לא פועלים לפיהם- מוציאים קורס
אינטרנטי ומתפלאים מדוע לא הצליח.
השלב הראשון-הגדרת קהל היעד.
הגדירו את הצרכים של התלמידים שלכם ובהתאם
לכך את מטרת הקורס. סביר להניח שיש לכם לא מעט ידע בתור אנשי מקצוע שאתם ממש רוצים
להעביר הלאה אבל תשאלו את עצמכם- מי הוא קהל היעד של הקורס ומה הם הצרכים של אותו
קהל יעד לפני שאתם מתיישבים לבנות את הקורס. לאחר שיש לכם קהל יעד מפולח ואתם
יודעים מה הוא מחפש וצריך תוכלו לנפות מהמידע והידע שלכם את מה שלא רלוונטי לקורס
ולמקד את מטרת הקורס בהתאם לקהל היעד.
השלב השני- יצירת תוכן ממוקד.
ברגע שהמידע מועבר בצורה נגישה ומעניינת
ובעיקר ברורה וממוקדת- ניתן להעביר בקורס כל נושא שהוא. החוכמה היא להשתמש
בדוגמאות מעולם התוכן של התלמידים שישתתפו בקורס והצגת תרחישים אמיתיים ורלוונטיים
בכדי להעביר ולהבהיר נקודות חשובות. ככל שתשכילו להשתמש בעולם התוכן של רוכשי
הקורס ככה החומר יוכל לעבור בצורה ברורה וממוקדת יותר מה שימקסם וייעל את השפעת
הקורס ואת התוצאות שלו.
איך תדעו מה מעניין את קהל היעד שלכם
ובאילו נושאים להתמקד?
הדרך הבסיסית והפשוטה ביותר היא לערוך סקר
בין רוכשי הקורס הפוטנציאליים ולשאול אותם- מה הייתם רוצים לדעת על….? או להציג
נושא ולבדוק עניין. השאלות הנפוצות של הקהל הן אלה שתצטרכו לענות עליהן בקורס.
התייחסו לכל מידע שאתם מקבלים שכן הוא יסייע לכם לייצר את הקורס הנכון ולהעביר את
המסר השיווקי המתאים במהלכו. הדרך השנייה היא קבוצת חשיבה שמורכבת מתלמידים פוטנציאליים, קבוצה שבה
יוצרים מפת חשיבה. במרכז המפה יש נושא שמועבר בקורס ובהתאם זורקים רעיונות לאוויר
ורושמים את כל הנושאים והשאלות שעולות סביב אותו נושא- שלכם ושל קהל היעד וכך
מתחיל להתקבל מבנה לקורס.
השלב השלישי- בחירת פורמט מתאים
ברגע שיש לכם קהל יעד מדויק ונושא לקורס
אתם צריכים להחליט כיצד המסרים שלכם יעברו בצורה הטובה ביותר. בשלב זה יש צורך
לשלב בין היכולות שלכם ונקודות החוזקה שלכם לצרכים ורצונות של קהל היעד- אודיו,
וידיו, טקסט או שילוב שלהם ביחד- צילומי מסך עם הקראה, נתונים כתובים בלבד- כל אלה
צריכים להיות מועברים בצורה מקצועית והטובה ביותר בהתאם ליכולת שלכם ולקהל היעד.
אין מה להעביר קורס מצולם אם אתם לא טובים בלדבר מול מצלמה ואין מה לטרוח ולהכין
קורס כתוב אם קהל היעד שלכם הוא קהל שבעיקר ופה בווידיאו.
השלב הרביעי- בניית תבנית מוגדרת
אין צורך להמציא את הגלגל לאורך הקורס ואין
צורך לחשוב בכל פעם על דרך אחרת להעביר את המידע במהלך השיעור הספציפי או במהלך
הקורס הכללי. מומלץ לבנות תבניות מוגדרות לשיעורים ובנות את הקורס לפיהן. בתוך
התבניות המוגדרות של הקורס הכניסו הנעה לפעולה בשיטות שונות שיניעו את תלמידי
הקורס לצרוך ממכם קורסים נוספים או את השירותים שלכם. כמו כן הוסיפו אינטרקציה עם
התלמידים במהלך השיעור- תנו להם משימות, עודדו אותם לשאול שאלות- פעולות שתהפוכנה
את הקורס לפעילות דו סטרית שהתלמידים מעוניינים להמשיך ולקחת בה חלק.
השלב החמישי- ניטור ביצועים
השלב הזה מתרחש לאחר שמספר תלמידים סיימו
את הקורס או לפחות חלק ממנו וזאת בכדי ללמוד הלאה. חשוב לנטר את הביצועים של
התלמידים במהלך הקורס ובסופו, למדוד ולהשוות לקורסים אחרים עם הזמן וגם לבדוק איפה
היו נקודות בעיתיות שחזרו על עצמן, וכך תדעו מה לשפר בקורסים הבאים. מומלץ לבצע
סקר שביעות רצון ממוקד עם שאלות מכוונות בסיום כל קורס בכדי ללמוד ישירות מקהל
היעד.
* אסף אפשטיין הוא מוביל קורסים דיגיטלים ואוטמציות לעסקים.