"מנהלים מצפים בדרך כלל מיועץ יחסי הציבור שלהם להיות 'קוסם' בעל יכולת להכניס למדיה כמעט כל ידיעה בכל זמן נתון. תפיסה שכזו מהווה בסיס לחוסר שביעות הרצון של מנהלים מיחסי הציבור וגורמת לרוב החיכוכים בין יועצי יחסי הציבור לעיתונאים", דברים אלו אמר היום יוסף בראל, מנכ"ל חברת אינטגרל ומרצה בכיר בביה"ס למנהל עסקים במסלול האקדמי של המכללה למינהל במסגרת הרצאה בנושא "היערכות העוסקים בתקשורת שיווקית, פרסום ויחסי ציבור במסשבר הנוכחי". ההרצאה נערכה בכנס המקצועי השנתי של האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ודוברות שנערך היום במלון דן כרמל בחיפה.
"בין אנשי יחסי הציבור והעיתונאים יש לא פעם מתח, היעדר אמון ויריבות", הוסיף בראל ואמר כי "מצב זה הינו פועל יוצא של עבודה המכוונת להשיג נראות והכנסה אגרסיבית של חומרים למדיה מתוך רצון לרצות את מנהלי הפירמות".
בראל הוסיף ואמר: "קמפיין יחסי ציבור זול יותר ומהיר הרבה יותר מקמפיין מסורתי. המשבר הנוכחי הוא ההזדמנות ליחסי הציבור כי פונקצית יחסי הציבור מופעלת בדרך כלל על בסיס מטרות טקטיות ולא על בסיס יעדים של הטווח הארוך. בנוסף, עבודה נכונה ברשתות החברתיות והבלוגים המובילים עשויה להשפיע באופן דרמטי על אמון הצרכנים בחברה ובמותגים. בעידן בו הצרכנים מבצעים את פעולות הצריכה בשיקול דעת יכול קמפיין יח"צ נבון להשפיע על תוצאות של מנועי החיפוש באינטרנט".
"השינויים החזויים בהתנהגויות הצריכה מחייבות את הפירמות להיערך לביצוע סידרת התאמות בפעילות השוטפת ומעבר מפעילות מבוססות תפיסת Pull לפעילות מבוססת Push", ציין בראל והוסיף: "במשבר הנוכחי צפוי כי היקף הפרסום יקטן והתקציבים יתפלגו בערוצי פרסום שונים תוך התאמה למאפייני הצריכה החדשים ולהתנהגויות הצרכנים החדשות. בקידום מכירות צפוי גידול משמעותי ומיידי בתחום הקד"מ אשר מאופיין באפשרות השפעה חיובית ובאופן מיידי על המכירות".
"אני מניח שארגונים רבים יורידו מחירים בעיתות משבר על מנת לזכות בלקוחות בטווח הקצר, אך אני סבור שזו אסטרטגיה שאינה נכונה. מחיר נמוך גורר כמעט בהכרח לפגיעה מותג, אי יכולת להעלות את המחיר למעלה בחזרה, בעיות פיננסיות ובטווח הבינוני הוא פוגע ביציבות העסקית של הפירמות", ציין בראל.