יחסי ציבור בעמותות – לא מילה גסה

בעולם העסקי פעילות שיווקית היא דבר מובן מאליו. כל חברה יודעת שעליה
להשקיע בשיווק על מנת לגדול ולהרוויח. ומה לגבי העולם החברתי? האם ארגונים ללא
מטרות רווח, שאינם מוכרים מוצרים או שירותים, צריכים להשקיע זמן ומשאבים בבניית
מותג ובשיווק הארגון?


כל ארגון חברתי קם על מנת להשפיע, לממש חזון או רעיון. לכל ארגון
אג'נדה שהוא רוצה לקדם. באופן טבעי, ארגונים משקיעים המון משאבים בעשייה החברתית
שלהם, ושיווק מבחינתם, זה סוג של מילה גסה שמקומה במגזר העסקי.


על אף שהנטייה בעולם החברתי היא להתרחק משיווק, מסתבר שפעילות שיווקית
יכולה להגביר באופן דרמטי את היכולת של
ארגונים חברתיים לפעול ולייצר השפעה. בדיוק כמו שפעילות זו משפיעה על שורת הרווח
של ארגונים עסקיים.


ארגונים חברתיים בעלי מותג חזק יגייסו יותר משאבים, ישפיעו יותר על
מדיניות הממשלה, ישפיעו על תפיסות העולם של הציבור הרחב וייצרו שינויים תודעתיים.
עמותה שתעשה שיווק מוצלח היא עמותה שתייצר שינוי חברתי יותר משמעותי! מכאן,
שפעילות שיווקית איננה נעשית "על הדרך" כי חייבים או כי אין ברירה, אלא משום
שהיא מקדמת את האג'נדה החברתית של הארגון.

כדי שהתוכנית השיווקית של העמותה תצליח להביא יותר משאבים, יותר
מודעות ויותר כסף, היא צריכה להכיל אלמנטים רבים ומגוונים. אחד האלמנטים החשובים
בתכנית השיווק הוא פעילות יחסי הציבור.


בכוחה של פעילות יחסי הציבור, אם היא נעשית באופן מקצועי, לייצר
מודעות לתופעה חברתית, לשנות את תדמית הארגון, להפעיל לחץ ציבורי על הממשלה ועוד .


תהא המטרה אשר תהא, יחסי ציבור משרתים את מטרות הארגון על ידי חשיפת
מסרים באמצעי התקשורת השונים. כאשר תוכן, עליו חתום הארגון, מתפרסם בכלי התקשורת
(כתבות, ראיונות, טורים מקצועיים וכו'), עולה המודעות למותג, מתחזק המיצוב של
הארגון כמקור סמכות, עולה המוניטין מול קהלי היעד ונוצר שינוי תודעתי שאף מוביל
לפעולה.


עבור עמותות הנשענות על גיוס משאבים, הערך של יחסי ציבור הוא משמעותי
במיוחד. על הארגון להוכיח לתורמים של העמותה, או לתורמים פוטנציאליים שיש תמורה
לתרומתם. התמורה עבור התורמים מתבטאת בהישגים של הארגון, או במילים אחרות, בהישגים
של כספי התרומות שלהם. פעילות יחסי ציבור היא דרך אפקטיבית מאוד לחשוף בפני תורמים
את הישגי הארגון, וכך לגרום לתורמים קטנים להגדיל את תרומתם ולתורמים חד פעמיים
לתרום שוב.


לא רק תוכן היח"צ משפיע על תפיסות התורמים, אלא עצם החשיפה
התקשורתית מאותתת לתורמים כי לפעילות העמותה יש חשיבות חברתית וציבורית והדהוד גם
מצד התקשורת.

כאמור, כל עמותה צריכה לפעול בכמה ערוצים שיווקיים כדי לייצר מותג חזק
ולהשפיע על דעת הקהל. יחסי ציבור, בניגוד לערוצי שיווק אחרים, הם פעילות חינמית.
במערכת היחסים בין איש יחסי הציבור וכלי התקשורת, התקשורת נהנית מתוכן איכותי
שהארגון מספק לה והארגון נהנה מפרסום בחינם. לכן יחסי ציבור הינם ערוץ משתלם. פרט
לעלות של משרד יחסי הציבור, המדיה עצמה ניתנת ללא עלות.


לסיכום, כל עמותה שרוצה לייצר אימפקט חברתי צריכה לאמץ מספר פעולות
שיווקיות. אלו יסייעו בידה לגייס יותר משאבים, להשפיע על תפיסות עולם, לייצר לחץ
על קובעי המדיניות ולקדם את פעילות העמותה.


רננה אביאל היא מומחית לאסטרטגיה,
מיתוג ושיווק
בארגונים ללא
מטרות רווח

ניר לקס הוא
יועץ תקשורת, בעלי המשרד
ניר לקס
תקשורת
ויחסי ציבור

אולי יעניין אותך

דרור-אורפז-קרדיט-משה-נייס
 מסך 2024-09-30 093238
dolphin logo
מחזור
friedman1
man-assembling-circuit-board-laptop07111

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח