יחסי ציבור: כיצד לעשות זאת בעצמך?

יחסי ציבור הם מקצוע והתמחות , שבה לניסיון ולקשרים יש משמעות. עם זאת ישנם אנשים שאוהבים לעשות לבד. ישנם אנשים עם גישה מאוד טובה לבני-אדם וזהו בעצם כישרון טבעי וישנם בתי-עסק שרק מתחילים ואין להם הרבה פעילות שתצדיק פעילות יחסי ציבור ובכל זאת רוצים לעשות קצת רעש.



1. התנהגו כאנשי יחסי ציבור, שמרו על יחסים מאוד טובים עם הסביבה, הימנעו מרכילות והיו דיסקרטים בנוגע ללקוחות שלכם: אחרי הכל הפרסום הכי טוב לעסק הוא מפה לאוזן, וטוב שם טוב משמן טוב.


2. עצה שנייה: הקפידו על מוצרים ושרות מעולים: הכתבה הכי טובה בעיתון לא תוביל להצלחה, אם המוצר הבסיסי אינו איכותי. אנשים ינסו פעם אחת, יתאכזבו ויעזבו אתכם. קמפיין יחסי ציבור טוב משרת היטב מוצרים טובים. חשוב שתהיה לעסק מדיניות ברורה ומנומקת ואחידה בנושאי: הנחות, טיפול בתלונות וכולי . כל אלו חייבים לבוא לפני יחסי הציבור, משום שיחסי ציבור חושפים אתכם לטוב ולרע, וכדאי להיות מוכנים.


יצרו חדשות בעצמכם:


כדי שיכתבו על המוצר שלנו, צריך להיות סיפור וסיפור קשה ליצור כבר מהרגע הראשון שבו מוצר יוצא אל השוק. שהרי אנשים עוד לא השתמשו בו, לא ידועות עדיין תוצאות השימוש בו ואין לכאורה הרבה מה לספר.



במקרה זה כדי להשיג פרסום בעלי עסקים ואמנים מתפתים לעתים- לחשוף פרטים צהובים ועסיסיים. הנטייה לעשות זאת חזקה יותר בקרב אמנים/בעלי עסק שקיבלו כמה וכמה תשובות שליליות ומתחילים לאבד סבלנות. אלא, שאסור להתבלבל, דווקא אדם שאינו מוכר עדיין צריך להיזהר משנה זהירות מחשיפה ראשונית צהובה, שכן הרושם הראשוני הוא שנוטה להישאר, ועיתונאים תמיד מחפשים מידע ישן כדי לעבות כתבות.



הפתרון לכך היא לייצר תוכן מעניין – למוצר, למופע, לעסק. הפתרונות היצירתיים שונים מעסק לעסק בהתאם למטרות שלו וכאן איש יחסי ציבור טוב וישר ידע לעזור.


מעבר לתוכן – המוצר חייב להיות זמין לציבור כדי שיהיה בו עניין. ספר צריך להיות בחנויות, אלבום בחנויות התקליטים, מופע צריך להיות פתוח לקהל.



התחלה של עסק היא אם כך סיכון גדול וקשה במיוחד, מכיוון שצריך לפתח את המוצר ואז לשווק אותו ולדאוג שמייד יווצר ביקוש. איך עושים זאת מבלי לפשוט רגל?

מכיוון שאני מתמחה בתחום קידום אמנים, אתן דוגמא מתחום זה. אמן זקוק לקהל ויחסי ציבור הם כלי, שעוזר לו לבנות קהל. כדי לעניין את התקשורת, צריך לקיים מופעים פתוחים לקהל הרחב (במכירת כרטיסים) , אבל מי יבוא למופע אם אין קהל?

אז מה עושים?

העצה הראשונה היא לצאת עם המוצר כמה שיותר מהר, גם אם הוא מושלם ב 90% – הרי ללא בדיקתו מול קהל (או בידי צרכנים) , לא נדע מה לשפר. ההשקעה הראשונית היא במכירה לקהלים מוכרים, המשפחה והחברים בהחלט מתבקשים לתת תמיכה בשלב זה ולקנות כרטיסים למופע ברגע שאמן מוכר כרטיסים, ונמכר, כבר אפשר לעשות לו יחסי ציבור.

פעולה של יחסי ציבור יכולה להיות גם שליחה של מייל (למי שאישר לנו לדוור לו כמובן) ובו תיאור המוצר וחוויות של אנשים שהשתמשו בו. למעשה, יחסי ציבור הם הפיכה של דבר/מוצר/אדם למוכר בצורה חיובית.

אז מדוע אנשים חושבים שיחסי ציבור קשורים תמיד לפרסום בכלי התקשורת? כלי התקשורת מאפשרים הפצה הרבה יותר רחבה מזו שכל אחד מאיתנו מסוגל לעשות, אלא שאז הקשר בין האמן/אדם/מוצר מתווך על ידי עיתונאי שיש לו בדרך כלל דעה משלו. על דעה כידוע אפשר להשפיע ויחסי ציבור טובים יודעים ליצור דעת קהל טובה בקרב אנשים שונים ובעיקר בקרב הקהל המאוד מיוחד של אנשי התקשורת.


קשרי עיתונות
קשרי עיתונות הם בעצם מסע שכנוע של הציבור אשר עובר דרך סוכני ביניים: עיתונאים. אנשי יחסי ציבור הם אנשים שהתמחו בין השאר בהעברת מסרים לסוכני ביניים אלו. כל עסק יכול לרכוש רשימות עיתונאים ולהתחיל לתקשר איתם, או לייעד מישהו במשרד למטרה זו. אפשר להתקשר לרדיו להתעניין מי האנשים המתאימים, לחפש באינטרנט, למצוא את האנשים שיעניין אותם המסר שלכם


להלן כמה טיפים לכל המעוניין לעשות יחסי ציבור בעצמו:



1. הכר את קהל היעד שלך: עיתונאים.


עיתונאים אינם הלקוחות שלך ולכן הפנייה אליהם היא אחרת מזו של מכתב שיווקי הפונה לצרכנים פוטנציאלים. הגישה שלהם לרוב ביקורתית יותר. מסיבה זו מומלץ להשתמש בנתונים ועובדות בלבד ולהמעיט בסופרלטיבים.


2. לכאורה אנו צופים ב"חדשות" ואמצעי התקשורת אוהבים דברים חדשים. מניסיוני למדתי שהמוכר הוא האהוב ושלמידע רצוי שיהיו עוגנים מוכרים. אני למשל, מקדמת תרבות, מופעים וקונצרטים. אם אמן חדש ליווה בעבר זמר מפורסם נתון זה נותן לו בולטות ועדיפות.


דברים מוכרים הם דברים שניתן לסמוך עליהם. חפשו את המוכר בתחום שלכם. אם אתם מוכרים מוצר – תשוו אותו למוצרים מוכרים (לאו דווקא לחברות). תוכלו לציין שמות של לקוחות שלכם שהם חברות מוכרות. זה יוצר אמינות אצל העיתונאי.



3. עם זאת בכל הודעה לעיתונות חייב להיות חידוש- החידוש יבוא בכותרת. התיאור צריך להיות מושך ומעניין, אך בנוי מעובדות. ושוב הימנעו מסופרלטיבים.



4. בכל הודעה לעיתונות חשבו: מה אתם רוצים לקדם, איזה תדמית אתם רוצים ליצור ובמקביל מהם הצרכים של העיתונאי ומה ייחשב מעניין בעיניו. עם זאת אני ממליצה שלא לנדב פרטים עסיסיים, שאינם קשורים, אשר עשויים לעורר עניין (למשל הקשיים, כישלונות, מחלות וצרות), ואשר לא יתרמו לתדמית או ליחסי ציבור טובים.



5. הקלו על העיתונאי: כתבו משפטים קצרים. התרכזו בפעולות ובנתונים. תארו את הנושא בצורה ברורה כך שלא יהיה מקום לשאלות.


6. הוסיפו תמיד בסוף את הדרך בה ניתן לצור עמכם קשר.

עוד עצה חשובה


אני מציעה להיות סבלניים ונחמדים תמיד. לא ללחוץ על עיתונאי- יש לו את הלחצים שלו: את העורך, את החיים האישיים, תנו לו להרגיש שהוא זה שמחליט על מה הוא כותב. התעניינו מה דעתו. התעניינו בו. לחץ חזק על עיתונאי יכול לגרום לכך, שבסוף הוא יבוא ויכתוב, אבל יהיה יותר ביקורתי. המטרה שלנו היא אייטמים טובים, גם אם ייקח יותר זמן להשיג אותם.



ולסיכום


לא מספר העמודים וגודל התמונה קובעים- אלא התדמית . כיום האינטרנט מאוד חשוב, רשתות חברתיות. בנו לעצמכם רשימת תפוצה של לקוחות ושל מתעניינים, צור קשרים חדשים כל הזמן. ייעדו אדם בעסק ליצירת קשרים ושיתופי פעולה – גם עם הסביבה, זה מאוד עוזר.



בהצלחה



*הכותבת הינה בעלת משרד אוצר תרבות המתמחה בקידום אמנים ומוסדות תרבות

אולי יעניין אותך

דרור-אורפז-קרדיט-משה-נייס
 מסך 2024-09-30 093238
dolphin logo
מחזור
friedman1
man-assembling-circuit-board-laptop07111

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח