יחצנ"י ישראל – התאגדו!

טקס הענקת פרס "האריה השואג", שנערך על ידי איגוד יחסי הציבור לקמפיין המצטיין של השנה, היה אמור להיות יום חג לענף. אולם, בפועל, השאגה הייתה חלקית בלבד. בטקס, שהתקיים לאחרונה זו השנה השנייה ברציפות, בלטו בהיעדרם כמה ממשרדי יחסי הציבור הגדולים והבולטים בענף, דוגמת רני רהב, שלמור-שרף ורימון-כהן, שמטבע הדברים, היו מעורבים בכמה מהקמפיינים התקשורתיים המובילים בשנה שחלפה. הסיבות להחרמת האירוע על ידי אותם משרדים הן שונות, חלקן אף כיכבו בכותרות מדורי הפרסום והשיווק בעיתונים, אך אין זה משנה את העובדה כי בסופו של יום אין כיום בישראל איגוד אחד חזק המייצג את כלל משרדי יחסי הציבור בישראל. מציאות זו בולטת אף יותר על רקע מה שקורה בתחום המקביל, הפרסום. למרות התחרות העזה, המאבקים שעולים לא פעם לטונים צורמים והיריבות האישית, כל משרדי הפרסום מקפידים לשלוח את עבודותיהם הבולטות לתחרות "קקטוס הזהב" וזכייה באחת הקטיגוריות היא בבחינת תעודת יוקרה למשרד הזוכה. כמו כן, נציגי האיגוד נאבקים לקידום האינטרסים של הענף בכללותו מול הרגולטור או מגבשים קוד אתי משותף ומחייב לענף.



אז נכון שהמושג "איגוד מקצועי" מעלה קונוטציות שליליות של כוחניות ומנגנונים מיושנים שכבר אבד עליהם הכלח, אולם למרות זאת אי אפשר להתעלם מכך שעל אף מגרעותיו הרבים איגוד מקצועי מהווה עדיין מרכיב חיוני לכל ענף בשוק. מעבר לשמירה על האינטרסים והזכויות של חבריו, איגוד מקצועי דואג, בין היתר, להבטיח כי העוסקים בענף יעמדו בסטנדרטים מקצועיים בסיסיים, יוודא ויאכוף את השמירה על כללי האתיקה המקצועית, יקפיד על הכשרה נאותה למבקשים להתקבל לשורותיו ויתאים את הענף לשינויים המתחוללים במציאות החברתית והעסקית. הדברים נכונים לגבי רוב המקצועות במשק – מבעלי מוסכים, רופאים, עורכי הדין, רואי החשבון ופרסומאים. אולם מה לגבי יחסי הציבור?



יחסי הציבור זוכים בשנים האחרונות להכרה הולכת וגדלה כמרכיב חיוני בכל ארגון עסקי, במקביל להתפתחות המואצת של התקשורת ועליית עוצמתה בעיקר מאז שנות ה –90'. לא צריך לערוך סקר כדי לקבוע כי רובם המכריע של הארגונים העסקיים נעזרים כיום באופן שוטף בייעוץ של גורם מקצועי – חיצוני או פנימי – לקביעת המדיניות ואסטרטגיית החברה ואחריות על העברת מסריה מול אמצעי התקשורת. לכן, ניהול יחסי הציבור הוא הרבה מעבר להפצת הודעות לעיתונות או שרבוב שם המנכ"ל למדורי הרכילות אלא מדובר בתחום הדורש חשיבה אסטרטגית מעמיקה, הבנה עסקית של השוק בו פועל הלקוח, האתגרים מולם הוא מתמודד ותכנון מסודר ומעמיק תוך מתן מענה להתפתחות מצבי משבר תקשורתיים. למרבה האירוניה, נדמה כי האמרה "הסנדלר הולך יחף" אינה יכולה להיות מתאימה יותר לתיאור מעמד יחסי הציבור. כמי שדווקא מופקד על בניית דימוי ומוניטין, דבק לתחום תדמית שלילית של "יחצ"נים". אמנם השינוי במעמד יחסי הציבור הביא עימו גם שיפור בנושא זה אולם הדרך היא עדיין ארוכה.



כמו כן, העלייה בביקוש לאנשי יחסי ציבור יצרה פריחה אדירה של מספר משרדי יחסי הציבור. מעבר למשרדים הגדולים והמוכרים, פועלים כיום ברחבי הארץ עשרות רבות של משרדים – בסדר גודל כזה או אחר – אשר מספקים שירותי יחסי ציבור. אולם הגידול המספרי לא הביא גם לתנופה ברמת ההתמקצעות והתמחות של העוסקים, או המתיימרים לעסוק בו.



דווקא על רקע מציאות זו, איגוד חזק ליחסי ציבור הוא מתבקש ונחוץ. רק גוף אשר תחת כנפיו יפעלו כל הגורמים החזקים והגדולים בענף יכול לקדם את יחסי הציבור- ולהשפיע. האיגוד יכול להעלות את רף הסטנדרטים של אנשי יחסי הציבור ולבסס נורמות עבודה מסודרות, יביא להבנה ושיתוף פעולה מקצועי טוב ושקוף יותר עם העיתונאים והעורכים, ידאג לשיפור הקשר מול המוסדות האקדמיים ויפעל לגיבוש מסלולי הכשרה למתעדים לעסוק בתחום, ובדומה לארה"ב, גם יעמיק את המחקר והתיאוריה. אולי אפילו ירתום את אנשיו בצורה טובה יותר למען מטרות לאומיות המשרתות את כלל הציבור, כמו, למשל, החדרת המודעות למלחמה בתאונות הדרכים.



גם תחרות "האריה השואג" הוא מפעל נכון שיש לטפח ולהמשיך בו, אולם הצלחתו מותנית בראש ובראשונה בהשתתפות מלאה של כל משרדי יחסי הציבור. השנה הוגשו לתחרות 29 עבודות לשיפוט בלבד – מדד שכמובן אינו משקף מהימנה את הפעילות בשנה החולפת (זאת, יש להדגיש, מבלי להפחית בערכו של הקמפיין הזוכה בתחרות – משרדו של עמירם פליישר על טיפולו בהשקת מותג פלאפון החדש). תחרות זו מעודדת לעבודה מקצועית ויצירתית, משפרת את המוניטין של הענף ומעניקה במה להוקיר את המשרדים שפעלו ברמה מקצועית גבוהה.



כיום פועלים כמה אנשי יחסי הציבור בולטים אשר על חשבון זמנם ומרצם משקיעים בארגון אירועים ויוזמות שונות במסגרת האיגוד ויש לברך על כך. יחד עם זאת, יש להתגבר על היריבות ולגשר על המחלוקות וב"צו פיוס" מיוחד, על בעלי המשרדים השונים לחבור יחד לטובת כלל הענף. אם בפרסום זה עובד אין סיבה מדוע זה לא יעבוד גם ביחסי הציבור.



הכותב משמש כיועץ תקשורת ויחסי ציבור במשרד אולמדיה.


gil@allmedia.co.il

אולי יעניין אותך

 סתיו מנכל בלנדר ישראל צילום סיון פרג'
 משרדי
 פרטנר
 רייבנבך צילום דקלה הוסטיק (9)
allmarketing262
allmarketing284

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח