כיצד לבצע בדק בית עצמאי של העסק לבדיקת מערך השיווק שלו ושיפורו?

פעמים רבות חוסר רווחים כספיים בעסק מוביל את בעל העסק לחשיבה כי הבעיה תמונה בשיווק העסק אל קהל הצרכנים. העסק "סובל" מחוסר בלקוחות, דבר המשפיע כמובן על הרווחים הכספיים והאשמה כולה מוטלת בשיווק הלקוי, לכאורה. חשיבה מסוג זה הינה כנמשל לאדם המגיע לרופא עם חום, אך חושב שהבעיה היא שפשוט חם לו. כשם שהחום הינו סימפטום המצביעה על כך שקיימת בעיה כל שהיא במקום אחר בגוף כך גם המחסור בלקוחות ורווחים מצבעים על קיומה של בעיה בחברה שיש לנבור במעמקי החברה ולנסות ולאתר את מקורה. הרבה פעמים העניין איננו קשור כלל וכלל בשיווק העסקי.



קיימות סיבות רבות מאוד שיכולות לגרום לעסק בכל גודל להיכשל. אמנם נכון שהבולט בדרך כלל הוא שאין עבודה ואין לקוחות דבר המשפיעה על רווחי העסק, אך יכולים להיות אזורים נוספים בעסק שעלולים להיות המקור לבעיה זו.



להלן מספר טיפים שיכולים לסייע ולעזור לבעל העסק לשפר את מערך השיווק שלו:



1. אנשי מכירות גרועים – בין אם אתם עסק בתחום קמעונאי או בתחום מסחרי, בין אם אתם מוכרים מדלת לדלת ובין אם מגיעים אליכם, אתם עדיין תלויים באנשי מכירות. איש מכירות לא מוכשר, שאינו יודע את תכונות או יתרונות המוצר או השירות שהוא מוכר, או לחלופין בעל חוסר נכונות למכור יסביר לכם כל הזמן שהבעיה היא בשיווק ושאם רק היו נכנסים קצת יותר לקוחות הכול כבר היה בסדר. כמובן שהבעיה האמיתית היא איש המכירות בעצמו! אחוזי ההצלחה משתנים מתחום לתחום, כמנהלים עליכם לבדוק מה אחוז הסגירה הממוצע או זה שבעבר היה נהוג, ובהמשך בדקו האם הבעיה נובעת מאנשי מכירות לא מוכשרים או חסרי נכונות.



2. אסטרטגיית מכירה – כאשר איש מכירות טוב אינו מצליח למכור יש לבדוק מה הגדירו לו למכור, מה המחיר של השירות הראשוני שמוצע ללקוח, האם הוא מוכר ללקוחות קיימים או חדשים, האם הוא מנסה למכור בטלפון או שהלקוח מגיע אחרי שראה פרסומת מסוימת שפיתחה בו רצון עז למוצר או לשירות. מכירות רבות נופלות פשוט בגלל אסטרטגיית מכירה לא נכונה, עסקים רבים מנסים מייד בהתחלה למכור את השירות העיקרי שלהם את השירות שמחזיק להם את העסק וזאת עוד לפני שהלקוח פיתח מידה קטנה של אמון בעסק שבו הוא נמצא, קשר עם לקוח הוא משהו שצריך לטפח בדיוק כמו זוגיות, אם אתם רוצים שהלקוח ירכוש מכם את המוצר היקר ביותר בנו איתו קשר ארוך טווח ובססו אמון, אולי המוצר שלכם הוא כזה שיש לחלק אותו לכמה חלקים שאחד ממשיך את השני אך כל אחד בזכות עצמו מספק תוצר בעל ערך עבור הלקוח ולמעשה הלקוח לבדו יתקדם למוצרים הבאים הגדולים והיקרים יותר וזאת בזכות שביעות הרצון שלו.



3. הצעת מחיר פשוטה וקלה להבנה – יש לנסח הצעות מחיר פשוטות, קלות וברורות להבנה. הצעת מחיר שמכילה יותר מדי משתנים ואפשרויות תזנח עבור הצעה יקרה יותר ופשוטה להבנה ולו בגלל שהלקוח לא יכול לדעת באמת כמה זה יעלה לו בסוף. דאגו לכתוב הצעות קלות וברורות להבנה, זכרו שהגדלות מכירה זה שלב שמגיע אחרי שהלקוח כבר הגיע לרכוש את המוצר, אל תנסו לרשום את כל הגדלות המכירה בהצעת המחיר בציפייה שהלקוח יגדיל לעצמו את המכירה.



4. אם הוא רוצה אותי הוא כבר ידע איך למצוא אותי אין זה מספיק לשלוח הצעת מחיר ולחכות שהלקוח יפנה אליכם בחזרה. יש ליזום שיחה נוספת עם הלקוח לוודא שקיבל את ההצעה ושזו מובנת וברורה לו ובאם יש צורך לענות על כל שאלה של הלקוח. עסקאות רבות נופלות רק בגלל חוסר מעקב. אנשים מטבעם נוטים ללכת על פתרונות קלים להשגה, נגישים, פשוטים ושאינם דורשים מאמץ רב. לא פעם עסקאות נסגרות רק מפני שבעל העסק דאג להתקשר שוב בעקביות רבה ובגלל שפשוט הוא היה שם בכדי לעזור ללקוח להחליט שהתשובה היא "כן", אותו לקוח סגר את העסקה גם אם לא ערך סקר שוק מקיף ומעמיק. עקביות של בעל העסק נותנת תחושה שמדובר בעסק מאורגן ורציני וגם אם הצעת המחיר יקרה במעט מהמתחרים, לקוחות רבים מוכנים לשלם קצת יותר בכדי לעבוד עם עסק שכזה.



לסיכום מומלץ לבדוק היטב היכן הבעיה בעסק, לפני שמגיעים למסקנות שיש בעיה בשיווק או בפרסום. אפשר לנסות ולעשות ZOOM OUT ולהסתכל על העסק מבחוץ או לפנות לבעל מקצוע בתחום שיבדוק ויאתר את הבעיה, על מנת לקבל פתרונות טובים ונכונים עבור העסק שלך.



*הכותב הינו מנכ"ל חברת Success מהמובילות בישראל לייעוץ עסקי WWW.TOSUCCESS.CO.IL

אולי יעניין אותך

''ד אביחי יהוסף
נקיון
 בגג

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח