כיצד למנף משאבים קיימים בשירות השיווק?

עד כמה אנחנו יעילים בהתייחס לשימוש / ניצול אפקטיבי של משאבי הארגון? שאלה זו מקבלת משמעות רבה עוד יותר כאשר מדובר בארגונים גדולים, בהם כל מחלקה פועלת בפני עצמה ואין מספיק סנכרון וסינרגיה בין המחלקות השונות.



האם המשאבים הקיימים בארגון (הון אנושי, טכנולוגיות, תקציבים, חומרי גלם, ידע, רעיונות ועוד) מנוהלים ומנוצלים נכון?



במאמר זה נסקור את חשיבות השימוש הנכון במשאבים הקיימים תוך הדגשת ההשפעה שיש לכך על הצלחה שיווקית, מבלי להתייחס לאספקטים ארגוניים ועסקיים אחרים.



אחת הגדולות של ניהול מוצלח היא היכולת לראות את הארגון לרוחבו ולזהות בכל רגע נתון את הדרך הטובה ביותר לשימוש מושכל במשאבים הקיימים לשם מקסום התפוקות.



כדי להמחיש את הנושא ניתן דוגמא לארגון שעובדיו פזורים באתרי לקוח. עובדים אלו חשופים למידע ולצרכים המשתנים באתר הלקוח ויכולים לתרום למחלקת השיווק של חברתם ולכן חשוב שיחושו חיבור לארגון העומד מאחוריהם. משאב מסוג זה (בעל מידע, קשרים וכיוצא בזה) במקרים רבים אינו מנוצל היטב או שאינו מנוצל כלל.



במהלך היומיום מתנהלים עיסוקים שונים במחלקות שונות בו זמנית ולא תמיד יודעים לעשות את החיבור והאינטגרציה ביניהם.


ישנם עובדים שאינם מודעים להחלטות ולנהלים שיכולים לייעל להם את העבודה או לתקציבים מאושרים שיכולים לסייע להם בקידום פרויקט זה או אחר. התנהלות ופיתוחים בשתי מחלקות שונות שאינן מכירות זו בעבודה של זו או בידע נצבר שיכול לסייע אחת לשנייה כדי לפתח ולקדם את עבודתן או בכלל להעלות רעיונות יצירתיים שיקדמו את שיווק המוצר תוך שימוש במשאבים הקיימים.



חשוב להיות מודעים ליכולות ולמשאבים שהארגון מציע, לנסות לאתר את הדרך הנכונה והיצירתית שתייעל ואולי אף תחסוך בתקציב השיווק ותוכל לסייע בקידום המוצר ואולי אף בפיתוח מוצר חדשני יותר.



מי מכם מכיר את סיפור המצאת הווקמן בעקבות דילמה שיווקית אליה נקלעה חברת סוני בשלהי שנות ה 70. במחלקה אחת פיתחו מהנדסים טייפ נייד קומפקטי, אך נוצרה להם בעיה , כיצד ניתן יהיה לשמוע ברחוב. המהנדסים במחלקה היו בדילמה ו"נתקעו" עם מוצר שיש איתו בעיה פונקציונאלית למשתמש ולא ניתן יהיה לשווקו לשוק. הם שיתפו בדילמה את יו"ר סוני דאז מסארו איבוקה, מסארו אבוקה הכיר בפיתוח במחלקה אחרת של אוזניות שמע קטנות וקלות משקל ומייד מצא את החיבור בין שני הפיתוחים של שתי המחלקות. כך הומצא ה"ווקמן" שלימים נעשה לאחד הפיתוחים החשובים בהיסטוריה.



זהו אחד מתוך סיפורים רבים שחלקם מגיעים לפתרון וחלקם אובדים בתוך כל העשייה. מידע שאינו זורם וידע נצבר שאינו מנוצל ואף לעיתים נעלם.



חשוב למצוא את הדרך למקסם את התועלת המתקבלת מהשימוש בתשומות הקיימות. הון אנושי שנחשף למידע בעל ערך שאינו מוצא את דרכו "לאוזניים" הנכונות , אירועים עסקיים והשקות מוצר שאינן מוצאות את הדרך לתודעתם של מוצרים אחרים שבו בזמן נמצאים בפיתוח או בתכנון יציאה לשוק. מנהל שיווק בעל ראיה מערכתית ידע לזהות את החיבור בין המשאבים הקיימים כדי למקסם את הפעילות השיווקית והעסקית של הארגון ותוצאותיה.



גורם מרכזי לבעיה הינו חוסר תקשורת ותקשור לקוי של מידע פנים ארגוני. שיתוף עובדי החברה בהצלחות החברה, במטרות החברה לשנה הקרובה והחיבור שלהם לדרך להשגת מטרות אלו עשויים לשפר מצבים אלו. מיתוג פנים ארגוני ותחושת שייכות של העובד לארגון תוך הכרה במשמעות תפקידו וחלקו בהצלחת הארגון כולו, מייצרים אמפטיה וחיבור עם הארגון שמביאים לכדי מינוף המשאב האנושי בכל הרמות.



רעיון נוסף יכול להיות באמצעות פיתוח אמצעים טכנולוגיים (כדוגמת שימוש ב- Web 2.0 ( ליצירת תקשורת פנים ארגונית שתציף את הקשיים מעל פני השטח , זרימת מידע בין עובדים מביאה לידי שיתוף ותרומה הדדית. בשיטה זו קיים חסרון שמידע יכול לזלוג החוצה וצריך לוודא את נושא אבטחת המידע בשימוש בפלטפורמה שכזו.



ארגונים גדולים וקטנים צריכים למצות כמה שניתן את המשאבים הפנימיים הקיימים על מנת למקסם את התועלת המופקת מהם ומעבודתם, להוזיל תקורות ולהעצים אפקטיביות והצלחות.



* הכותבת הינה בעלים ומנכ"ל של חברת רפאל הפקות המתמחה בהפקה של סרטים ואינטראקטיב למטרות פרסום ושיווק. www.refaelpro.co.il לתגובות : Ofira@refaelpro.co.il

אולי יעניין אותך

קירות משרד
efrat1
tzela1
keyboard-gbbd767c8c_12801
business-people-g135b6d4b3_12801

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

SEO
פרסום בפייסבוק
סקר שביעות רצון