כיצד לשלב את תקציב יחסי הציבור בתמהיל השיווקי?

מבין כל ערוצי השיווק, יחסי ציבור הוא אולי הערוץ הכי פחות פופולארי. הוא כמו "כבשה שחורה" במשפחה טובה. לא משנה עד כמה בעלי עסקים יכירו בעוצמה של יחסי ציבור, כאשר הם מבחינים בתוצאות החיוביות אצל עסקים אחרים, כשזה מגיע לעסק שלהם וכשזה מגיע לחלק את העוגה התקציבית הפרטית – סביר להניח שלא תמצאו יחסי ציבור בתמהיל שלהם.



זה יכול להיות כתוצאה מכמה סיבות:



1. יחסי ציבור הם פעולה שיווקית איטית ועקיפה.


2. הם מעוררים כמעט מיידית אסוציאציה של חדשות צהובות, כמו: מי נראה באיזה מקום, עם מי, ומה היה צבע החולצה… – אכן, לא רציני ולא חיוני לאנשי עסקים.


3. זה נראה כמו "עסקי אוויר" בלתי מוחשיים, לא ממשיים. חותמים על חוזה עם משרד יחסי ציבור, משלמים תשלום חודשי ולא בטוח מה מקבלים בתמורה. רק לשם השוואה, בתחום של קידום אתרים ללקוח מאוד קל למדוד את התוצאות, והן מאוד מוחשיות. אם לפני חודשיים העסק שלו היה מדורג במקום ה-100 בגוגל ועכשיו הוא במקום ה-40, זה ברור מה הוא קיבל כתוצאה מהשירות. אבל איך אפשר למדוד את התוצאות של יחסי ציבור?


4. קיים נוהג רווח בתחום יחסי הציבור, שעובדים על בסיס תשלום חודשי קבוע ולא מתחייבים לתוצאות – מתכון בטוח לאכזבות.



על רקע כל זה אפשר להבין את התגובה הנרתעת של אנשים רבים: "יחסי ציבור? בשבילי? לא תודה!". לפעמים קשה ללקוחות להסביר למה. הם רק יודעים שזה לא בא בחשבון ועל כך חבל, מפני שזה ויתור ענק על שירות שיכול לקדם את העסק ובגדול.


ליחסי ציבור יש יתרונות רבים: יש להם את הכוח להוציא עסק מאלמוניות, לקדם מכירות, להעמיק מסרים שיווקיים, לתת לעסקים יתרון תחרותי, לתמוך במיצוב ובידול, שלא לדבר על כך שפרסום תכנים של יחסי ציבור בערוצי התקשורת (כאשר זה נעשה היטב) נותן לעסק שטח פרסום משכנע יותר מכל מודעה פרסומית. אם כך, זה היה יכול להיות ממש אידיאלי אם לקוחות היו יכולים לצפות מראש "מה יצא לי מזה?" ולדעת מה הפעולות שיבוצעו בשמם וגם למדוד תוצאות.


הנה דרך לעשות את זה בצעד אחד פשוט – נסחו חוזה מפורט עם משרד יחסי הציבור. החוזה צריך לכלול רשימה של כל הפעילויות שמשרד יחסי הציבור מתחייב לבצע (ממש ברמה של פרטי פרטים).


קבלו מספר דוגמאות:


1. כדוגמא אחת לכך, משרד יחסי הציבור צריך לבצע סריקה קבועה של ידיעות באינטרנט.המשרד מחויב ליידע את הלקוח בין אם מדובר בפרסומים שליליים או חיוביים, ולגבש את הפעולה המתבקשת.


2. דוגמא נוספת תהיה התחייבות לייצר עבור הלקוח תכנים – דבר שמשרדי יח"צ רבים לא ששים להתחייב אליו. על פי רוב הדרישה היא, שהלקוח יספק תכנים וזה מאט את כל קצב הפעילות, מפני שבמקרים רבים הלקוח פשוט אינו ערוך לכך (חסרות לו מיומנויות כתיבה או שעות עבודה פנויות). משרד יחסי הציבור עשוי לטעון, שאינו בקיא בתחומי ההתמחות של הלקוח כדרך להסביר מדוע הלקוח הוא זה שצריך לספק תכנים – אולם זוהי מכשלה, שקל להתגבר עליה ותהליך הלימוד של התחום החדש יוצר אמינות ואמון בין משרד יחסי הציבור לבין הלקוח המשלם. היות ויחסי ציבור הם שירות ארוך טווח, ניתן ומומלץ להגדיר את תהליך הלימוד כחלק מהתמורה הכספית.


3. החוזה צריך לכלול יעדים לפעולה. שניתן לעמוד בהם. דוגמא לכך תהיה "להוציא מדי חודש שתי ידיעות לעיתונות". זהו יעד מדיד, שהלקוח יכול לעקוב אחריו ולהעריך את ההשקעה שנעשתה.



בעוד שמספר הידיעות שנשלחו לעיתונות לא מהוות מדד אחיד וקבוע לכמות או איכות הידיעות שיתפרסמו בפועל, ההתמדה משתלמת. ההתמדה והסבלנות משתלמים ובגדול. על כל כמות של ידיעות בעיתונות הכללית אנחנו מקבלים חשיפה בעיתונות המובילה. אני מחזיק בדעה שאילו לא היינו מוציאים כמות כזו גדולה של ידיעות, לא היינו מתברגים לעיתונות המובילה כלל.



לסיכום, ככל שמשרד יחסי הציבור מתנהל באופן עסקי יותר, כך הוא יהיה מוכן להתחייב בחוזה ליותר סעיפים שמפרטים יותר פעילויות ותוצאות. אם יש מדדים לפעילות, ואם יש הסכמה עם הלקוח לגבי מה יחשב להצלחה – זה אמור לפתור חלק גדול מההסתייגויות הנפוצות כלפי יחסי-ציבור.



* הכותבת: ענת פרסמן – אשת יחסי ציבור ב"פרומו", חברה לניהול פרויקטים בשיווק, מקבוצת קומליין.

אולי יעניין אותך

דרור-אורפז-קרדיט-משה-נייס
 מסך 2024-09-30 093238
dolphin logo
מחזור
friedman1
man-assembling-circuit-board-laptop07111

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח