כל אחד יכול לחוות משבר תקשורתי – מנעו אותו מראש

במובנים רבים, מזכירות הרשתות החברתיות הגדולות, בנקודת ההתפתחות הנוכחית שלהן, את האגורה של יוון העתיקה – מקום כינוס אספת העם של הפוליס, כיכר השוק, המקום אליו באים לראות ולהיראות, לשמוע ולהישמע. האגורה היוונית, כמו כל מקום התקבצות חברתית, הייתה מאופיינת בחברים בעלי כוח, עושר ומדון, גיבורים, מובילי דעת קהל, אנשי ציבור ופשוטי העם, שהגיבו בתשואות או בבוז למשמע החדשות בפוליס היוונית. אמיתות, בדיות, שמועות – הכל היה באגורה. רכיל להמונים שהמליך גיבורים חדשים והוריד אחרים מכבודם ונכסיהם, במקרה הטוב.


מסיבות אלה, נתבע מושג השגור עד היום בתחומי הפסיכולוגיה – "אגורפוביה", פחד ממקומות פתוחים. הסיכון שבחשיפה הציבורית והחשש להיקלע למבוכה חברתית במקום ציבורי הומה אדם, גרמה לאנשים רבים, כבר אז, בתקופת יוון העתיקה, להניע רגליהם מכיכר העיר ולהחליפה בדרכים הצדדיות.


האגורה של המאה ה-21 היא אגורה דיגיטלית, התופסת את מקומה בין קירות הפייסבוק וציוצי הטוויטר. כמו אז, גם היום, האגורה האינטרנטית מהווה את כיכר השוק, מרכז העיר, היכן שבאים לראות ולהיראות, לשמוע ולהישמע. גם היא מתאפיינת בחברים בעלי כוח, מובילי דעת קהל, אנשי ציבור ואזרחים רגילים, המגיבים בתשואות או בבוז למשמע החדשות בפוליס האינטרנטי. גם באגורה האינטרנטית יש אמיתות, בדיות, שמועות – רכיל להמונים שממליך גיבורים חדשים ומוריד אחרים מכבודם ונכסיהם, במקרה הטוב.


והאגורפוביה? האם היא קיימת גם במתכונתה הדיגיטלית של האגורה?


בהחלט כן. בעלי חברות ועסקים, אזרחים מן המניין או מובילי דעת קהל ואנשי ציבור, המשקיעים בעסקיהם, תדמיתם ושמם הטוב, חשופים לביקורת חברתית אדירה באגורה החדשה. מספיק סטאטוס, תמונה או סרטון אחד, בדוי, שקרי, שאין בינו לבין האמת דבר, וכבר אותו אדם, בעל חברה, ארגון או עסק, נפגע בתדמיתו, כבודו וכיסו ועליו לשוב לביתו כפוי ראש, עד יעבור זעם. לא מזמן, לצערנו, ראינו איך פוסט אחד יכול לגרום לטרגדיה נוראית. סיפורו של אריאל רוניס, מנהל ברשות האוכלוסין, ששם קץ לחייו כי לא יכול היה לשאת את המחשבה שאנשים יאשימו אותו בגזענות, טלטל את המדינה. רוניס לא עשה דבר, וגם אם לא היה הכי "שירותי" לאותה מתלוננת, הוא ככל הנראה לא חטא באישומים שהפוסט שכתבה ייחסו לו. בכל מקרה, רוניס היה חלק מהאגורה והוא הלך חשוף במרכזה. ככזה, כמו כל אדם, הוא היה נתון לביקורת ההמון.


אם הדרכים הצדדיות כבר לא מהוות אופציה בעולם החדש, כיצד, כבעל עסק או איש ציבור, תוכל לשמור על שמך הטוב ולהתמודד עם החשש להפוך לדרייפוס החדש? כיצד תדע לזהות את המשבר התקשורתי, חברתי, אינטרנטי הבא וכיצד יש לנהוג על מנת למנוע אותו, עוד לפני שהתחיל?


היה זמין לשיח עם הציבור שלך – עשה בדיוק את ההיפך מהליכה "בדרכים הצדדיות" של העיר. לך במרכז ותהיה זמין לפניות ולרחשי הציבור – פתח עמוד פייסבוק עסקי, תציג את עצמך, את שירותיך ואפשר ללקוחותיך לשאול שאלות, לטעון טענות, להעיר הערות, ואתה? ספק להם תשובות.
אין זה אומר שכל תשובה שתינתן ללקוח צריכה להביא לשביעות רצונו המלאה, אבל אם טענה או שאלה חוזרת על עצמה פעמים רבות, משהו צריך להשתנות. כך, תוכל להקדים תרופה למכה ולענות תשובה עוד לפני שנשאלה שאלה. כשאין תלונות, אין חשש.



נטר מידע – ניטור מידע הוא דבר קריטי. התוכן באינטרנט בנוגע למותג ולשם שלך ברשת, ויותר חשוב מכך – דעת הקהל לגביו, עלול להשתנות כל הזמן. מספיק גימיק ויראלי אחד, שעלול להלבין את פניך, וכל הרשת יכולה לגעוש לתקופה ארוכה מאוד. על כן אמץ את גישת ה- PROACTIVE – נטר את המידע עליך, סרוק את התעבורה ברשת לפי נושאים, ביטויים מוגדרים השלכות והיקשים על המותג שלך. כך, תוכל לזהות ולהגיב לגלים קלים של תגובות שליליות ברשת החברתית, לפני שהם הופכים לגלי צנואמי תקשורתי מסוכן.



תן לדובר ולמחלקת השיווק לעשות את מה שהיא יודעת הכי טוב – בעיקר בגופים גדולים, הדובר או מחלקת השיווק חייבים להיות בקשר צמוד עם כל מחלקות הארגון בנוגע לדברים שיוצאים החוצה, גם מול מחלקת ההנהלה הגבוהה. גם במקרים בהם הכוונה טובה, חוסר תשומת לב קלה עלולה להביא ליותר נזקים מתועלות.



אם, כדוגמא פשוטה ביותר, עובד בחברת הגלידות הידועה גלידה "הכי-טובה" העלה תמונה שלו בפייסבוק מעניק גלידת שני כדורים, וניל ושוקו פצפוצים, ללקוח כשמעליה הכותרת – "נתתי לאלי מתל אביב גלידת שני כדורים, וניל ופצפוצים, בחמישה שקלים!".
על פניו, נהדר!



כולם בפייסבוק של אותו עובד ידעו כי הוא מוכר גלידת שני כדורים, וניל ושוקולד פצפוצים, בחמישה שקלים ויבואו לקנות גלידה בסניף הקרוב לביתם. אבל אתמול הגיע 'אלי' אחר לסניף גלידה "הכי-טובה"…אלי ..נאמר.. מעפולה. גם הוא קנה גלידת שני כדורים, וניל ושוקו פצפוצים, רק שהוא שילם שבעה שקלים. מה יחשוב? שבגלל שהוא לא מקורב למוכר הגלידה, או בגלל שהוריו עלו ממדינה מסוימת, או בגלל שהוא מעיר מסוימת או שרחמנא ליצלן, שיטת 'מצליח' עבדה עליו נהדר והוא, שלא נדע, פראייר? מה יחשוב? מה יגיד לחבריו?



אם רק מחלקת השיווק הייתה יודעת, היא הייתה כמובן מחמיאה על היוזמה הנהדרת של מוכר הגלידה, אך לבטח הייתה מבקשת ממנו להוסיף לכותרת התמונה שתי מילים: "נתתי לאלי מתל אביב גלידה ממבצעי היום – שני כדורים, וניל ושוקו פצפוצים, בחמישה שקלים".



כאמור, ולסיכום התנהלות נכונה ברשת האינטרנט יכולה למנוע נזק רב – לך, לעסק שלך, לתדמית שלך. איך מונעים משבר תקשורתי לפני שהתחיל? בקצרה?



שלוש דרכים:


כשמדברים איתך – תהיה פנוי לרחשי הציבור בכל פלטפורמה שהמאה ה-21 מנגישה לך. בכך תיזום שיח של הציבור איתך ותהיה חשוף לתלונות והערות שעלולות לגדול ולהתפתח.


כשמדברים עליך – אל תעצום עיניים. אומנם, לא תמיד זה אפשרי במאה אחוזים, אבל חשוב לנסות ולנטר מידע ותוכן באינטרנט בנוגע למותג ולשם שלך. תהיה מודע לסערה העלולה להכות בעירך ותחליט אם ואיך תגיב לפני שזה מתפתח למימדים גדולים.


כשאתה מדבר – דבר לעניין! דע מה אתה מוציא מפה, מי מטעמך מוציא מהפה וכמה מוציא מהפה. ותזכור לא תמיד חשוב "מה" שאומרים, אלא "איך" אומרים.


מטרת מאמר זה להעיר ולהאיר! דע לך שהיום, אתה תמיד במרכז העיר.



* יניב לביא הוא יועץ תקשורת במחלקה העסקית בחברתבן חורין אלכסנדרוביץ

אולי יעניין אותך

דרור-אורפז-קרדיט-משה-נייס
 מסך 2024-09-30 093238
dolphin logo
מחזור
friedman1
man-assembling-circuit-board-laptop07111

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח