לעבוד במשרה של 8 או 9 שעות יומיות, זה דבר קשה. אתה מבזבז שנים בתפקיד שסביר להניח כי אינך אוהב, כדי לטפס למעלה במעלה הסולם הארגוני בחברה, שיש להניח כי גם היא, אינה בדיוק משוגעת עליך. אתה חושב שאתה עובד קשה מדי. אתה מתעב את חודש העבודה בן ה 190 או 200 השעות, שקרוב לוודאי שהוא קרוב יותר ל 220 או ל 240 שעות, שלא לדבר על אותם שבועות או חודשים שבהם יש לך איזה שהוא פרויקט לסיים עם לוחות זמנים לא אפשריים. אתה משער שיש דרך טובה יותר באיזה שהוא מקום ושאתה הורג את עצמך עבור מישהו אחר שקוטף את הקופונים ואת הרווח על הגב שלך. לכן אתה חושב שאם אתה עובד כל כך קשה וכל כך הרבה, שהיה כדאי יותר שתעבוד עבור עצמך ותקצור את הפירות של עבודתך בעצמך.
אז אתה צודק. בערך….
להיות יזם, או בעל עסק, זוהי בחירה שמביאה אותך לעבוד אולי 300 או 340 שעות בחודש עבור עצמך, כדי להימנע מאותם שעות חודשיות שאתה עובד עבור חברה של מישהו אחר…. כל זה נכון אם אתה בשלב הקמת העסק שלך וזה גם השלב בו התובנה שאתה טובע לאט, לאט, תחלחל כך שתבין שאתה צריך לשנות משהו.
אל תחשוב שאתה לבד. זה תהליך שכל יזם או כל בעל עסק חדש, עובר אותו. מניסיוני בעבודה עם יזמים, המשהו שצריך להשתנות הוא כמה דברים אבל בראש ובראשונה אתה צריך לשבור כמה הרגלים שלך כדי ליהנות בסופו של דבר מההצלחה. שינויים כאלה יביאו לתוצאות מדהימות בניהול של העסק שלך ובאפקטיביות שלך כבעלים וכמנהל שלו.
אז הנה חלק מאותם רמזים:
למד להבנות את הפעילויות העסקיות שלך.
בהיותך יזם ובמיוחד יזם שהוא הצגה של אדם אחד, יש לך כל כך הרבה תפקידים ומשימות, שבקלות רבה אתה נכנע לעומס או נותן למשימות לנהל אותך. ברור שזו לא האשמה שלך. זו גם לא בושה להודות, בראש ובראשונה בפני עצמך, שאתה צריך לשנות דברים או אפילו לקבל עזרה מבחוץ, כדי שהמשימות הנכונות תבוצענה. אל תשכח אף פעם את כלל הפארטו ש 20 אחוז ממה שאתה עושה תורמים ל 80 אחוז מההצלחה או מהמכירות או מהרווחים של המיזם או העסק שלך ולכן עליך להתמקד קודם כל במשימות אלה. מעבר לכל העיסוקים שלך כמנהל וכבעלים, יש לך גם תהליכי קבלת החלטות שאתה צריך לנהל ולבצע. הוספת ההחלטות האלה על גבי התפקידים האחרים שלך, יכולה להכריע את הכף ואף לשבור אותך. ההחלטות שלך קשורות גם לחיי היום יום של העסק וגם לגבי היבטים של אסטרטגיה כאשר תמיד ברקע נושף לך בעורף התקציב והחיסכון בהוצאות. ההחלטות האלה מתמשכות לאורך כל תהליך הייצור, השיווק, המכירה, קידום המוצרים שלך, ניהול העסק, ועוד.
כלומר, מכל אלה תסיק שיש לך צורך לבנות תהליכי קבלת החלטות מובנים וליצור מערכת מובנה שכוללת את הפעילויות החשובות והמשימות העיקריות התורמות ביותר להישגים שלך.
שנה את הדרך בה אתה מתייחס לפריון
גם יזמים קטנים ואפילו בעלי עסקים שעובדים מהבית, נאבקים על מנת להשיג פריון בעסקם. במונח פריון אני מתכוון לתוצאות מיידיות. זה נובע מכל מיני סיבות שלא ניכנס אליהן כאן (חלקן פסיכולוגיות וחלקן כספיות), אבל בשורה התחתונה, אתה חייב לראות את התהליך הזה קורה ולעצור אותו. אל תהיה אחד מהאנשים האלה.
אתה חייב למצוא דרכים לעבוד בפקחות ולא לעבוד קשה יותר.
להקטין את עומס העבודה שלך מהכמות הלא הגיונית שצוינה למעלה, לכמות סבירה, היא לא משימה קלה. לחזור לכמות הגיונית של שעות עבודה בחודש, יכול להיות מטרה עבורך – מטרה שסביר כי תהיה גבוה בסדרי העדיפויות שלך, אם אתה מרגיש תשוש מעומס העבודה הנוכחי שלך. החדשות המשמחות בעניין זה, שללא קשר לתחום העסוק של העסק שלך, הטיפים כאן, רלבנטיים עבורך.
אז מהן הדרכים הטובות להוריד את העומס וליעל את הפעילות שלך?
הגבל את עצמך: זה אולי נשמע לא אינטואיטיבי ואולי אפילו לא נכון. אתה רוצה לעשות הרבה, לחלום בגדול – זוהי הגישה הקונבנציונאלית. הבעיה היחידה היא שהגישה הזו לא עובדת. בדיוק באותה מידה שתעמיס על הצלחת שלך באיזה שהוא אירוע, כמות אדירה של מזון – שלא תוכל לאכול, למה שהעומס שלך יהיה שונה? אתה לא צריך לעשות הכל עכשיו! – אתה לא תוכל לעשות זאת!
הגבל את היעדים או המטרות שלך ל 5! לבחור את חמשת היעדים החשובים ביותר עבורך, יעזור לך להשיג את מה שאתה רוצה ולסדר את ההתנהלות שלך בעיקר אצלך בראש. העובדה שתבחר את היעדים האלה, תעזור לך גם לסדר את סדרי העדיפויות שלך. תחשוב על כלל הפארטו שהוזכר למעלה. מה מתוך המשימות שלך יתרום הכי הרבה לתוצאות או למכירות או להישגים של העסק שלך ותתמקד בהן בראש ובראשונה. כמו בכל תהליך אסטרטגי, הגדרת חמשת היעדים האלה תעזור לך לעשות DRILL DOWN ולקבוע מתוכם את היעדים החודשיים, השבועיים ואפילו היומיים שלך – שיאפשרו השגת חמשת המטרות האלה.
הגבל את האסטרטגיות שאתה מנסה: גילית יישום חדש, או שיטת שיווק חדשה או אמצעי אחר כל שהוא שאתה חושב שמתאים לך? בדוק בראש ובראשונה עם ה"גאדג'ט": החדש הזה, משתלב ותורם לחמשת המטרות שהוזכרו. אם לא, תייק אותו לשימוש בשלב מאוחר יותר ואל תעסוק בו כרגע. אתה לא יכול להשתלט על כל הדברים החדשים שצצים כל הזמן וגם אין לך מה להרגיש איזו שהיא אשמה שאתה לא יודע הכל על הדברים החדשים. אחרי הכל המטרה שלך היא לקדם את העסק שלך ולא להכיר את הטכנולוגיות או הצעצועים החדשים. תמצא שלרוב הכלים הכי טובים שאתה צריך להשתמש בהם הם נייר ועיפרון.
הפסק לרוץ קדימה ללא תכנית מוגדרת: ברור לי כי אתה עסוק, אחרי הכל אתה צריך לדאוג לעסק. אבל לעולם אל תהיה עסוק יותר מדי בשביל לחשוב ולתכנן. בין אם אתה מתכנן את צורת העבודה או את האסטרטגיה או כל דבר אחר בעסק. במילים אחרות: "סוף מעשה במחשבה תחילה". בשביל להתקדם קדימה, עצור, חשוב ואחר כך התקדם ולא להפך. עליך לראות כל הזמן את התמונה הגדולה בעיקר דרך המשקפיים של חמשת המטרות העיקריות שלך. אל תגיב לאירועים בלבד. דבוק בתכנית שלך ובצע אותה בדבקות. חלמת על משהו חדש או משהו שיתרום לעסק, בדוק אותו לעומת המטרות והיה גמיש מספיק לבחון אותן כל הזמן. אף פעם לא מאוחר לחלום. אם אתה חושב על רעיון כל שהוא, העלה אותו על נייר או על כל תוכנה כמו XMIND ומפה את המחשבות שלך. לעולם אל תגביל את עצמך בחלומות, במחשבות על מה שיגידו אנשים אחרים על הרעיון שלך. אם אתה עושה זאת פשוט שכח מהרעיון. מנגד, היה ריאליסטי ודע מה היתרונות ומה החסרונות שלך ומהיכן עליך לקבל עזרה בכל תהליך ולתהליך.
עשה גם את הדברים ה"משעממים": שלושת הדברים שכמעט כל עסק צריך לשפר הם הלקוחות, המצב הפיננסי והמידע הזמין. אל תיקח את הלקוחות שלך כמובנים מאליהם ובאותה מידה אל תתייחס לצד הפיננסי ולמידע הכללי של הארגון שלך כמשעממים או קשים. אל תניח גם כי את שני הנושאים האלה אתה יכול להניח בצד. עסקים קמים ונופלים על תזרים ועל ניהול פיננסי נכון ועל חוסר במידע. כל השלושה האלה חשובים ביותר להצלחה ולצמיחה שלך העסק שלך.
למה?
הלקוחות חשובים לעסק שלך מסבות ברורות. הם הבסיס שעליו נשען כל עסק. תקדיש זמן להבנה מיהם, היכן הם נמצאים, מה דרוש להם ומה כואב להם, מה הם אוהבים, ואיך תוכל לספק להם את מה שהם צריכים בתחום שלך, בצורה הטובה ביותר. רק כך תוכל לתת ללקוחות שלך את המוצר או השירות הטובים ביותר שלך. לעולם אל תשכח את הכלל הבא: עולה פי 6 עד פי 10 להשיג לקוח חדש לעומת מכירה ללקוח קיים ולכן עליך להקדיש מספיק זמן הן ללקוחות חדשים והן ללקוחות קיימים.
הצד הפיננסי של העסק שלך, חשובים מאחר והם הלחם והחמאה שלך. אם אתה לא מרוויח בעסק אתה לא מנהל עסק. דע איך לחשב את המרווחים שלך, התמחיר הנכון, את נקודת האיזון שלך, העלויות וכל שאר מרכיבי התמחיר. זה לא מסובך ואם אינך מתמצא בתחומים אלה קח עזרה חיצונית.
אתה לא צריך להיות מנתח מידע כדי להבין את החשיבות של המידע בעסק שלך. כל מה שעליך לעשות זה למדוד ולאסוף נתונים על ההוצאות שלך, על זמני הייצור, וכל מידע זמין רלוונטי אחר על השוק והמתחרים למשל. אם המידע מצוי מתחת ליד שלך, יש לך בעצם את כל מה שאתה צריך כדי לבדוק את עצמך.
אשמח לשמוע הערות ל:amiorr@orrmor.co.il
על המחבר: עמי אור הוא בוגר תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת הריוט ווט מאדינבורו. ב 30 השנים האחרונות עסק בעשייה בתחומים מגוונים כתעשייה, מסחר, היי טק, מזון ועוד בתפקידים שונים כמנכ"ל, סמנכ"ל שיווק, מכירות ופתוח עסקי.