2003 היתה שנת ההתעוררות וההתמקצעות בענף השיווק והפרסום באינטרנט. עיון בדוח סיכום שנת 2003 של איגוד הפרסום באינטרנט (www.iab.net) מלמד שהכסף בפרסום באינטרנט לא נמצא בבאנרים, גם לא ב- Pop up ובטח שלא בדואר האלקטרוני. הכסף נמצא (לא קשה לנחש) – במנועי החיפוש.
מנועי החיפוש הם דרך נקייה ואלגנטית לפרסם לקהלי היעד בלי שהם בכלל יודעים שהם נחשפים לפרסומת. מפרסמים שהתייאשו משיעורי ההקלקה הזעומים על הבאנרים ומהאנטגוניזם שמעוררים הדואר האלקטרוני והכלים האחרים מבינים שהמפתח לשיווק חכם באינטרנט הוא מנוע החיפוש. קצת נתונים כדי לסבר את האוזן:
עוגת הפרסום באינטרנט, או: מי אכל את הבאנר שלי? עד שנת 2003 היו הבאנרים כלי הפרסום הדומיננטי (ואולי גם השנוא) ביותר באינטרנט. אם בשנת 2002 תפסה ההוצאה על פרסום בבאנרים נתח של 29% מכלל עוגת הפרסום באינטרנט, בשנת 2003 (שנת המהפכה כבר אמרנו?) הצטמצמו הבאנרים לנתח של 21%, ומנועי החיפוש התרחבו מביס קטן של 15% ב-2002 לפרוסה עבה של 35% ב-2003. נתונים אלו מחייבים את המשווקים לגבש טקטיקות לשיווק במנועי החיפוש כדי למקסם את הפוטנציאל של הכלי, ולאחרונה פונים אלי יותר ויותר לקוחות לסייע להם בתחום השיווק במנועי חיפוש.
קל לחפש, קשה לפרסם מנועי החיפוש אמנם חרתו על דגלם את הפשטות והידידותיות – ראו למשל את המנוע החדש של www.msn.com שמזכיר "קצת" את Google (www.google.com), אבל להיות מדורג בהם במקום גבוה זה בכלל לא פשוט. – יש לבחור מילות מפתח מתאימות – יש לשלם על כל מילה וכל דירוג – לכל אתר מודל תמחור אחר (Google מתמחר לפי דירוג ואחוז הקלקה, ואילו Yahoo מקיים מכרז) – וחשוב לנסח מילות תיאור לאתר
המיקום כן קובע, אבל לא תמיד משתלם הנחת הבסיס של המפרסמים היא שמיקום גבוה במנוע החיפוש מבטיח פופולאריות ויתרון יחסי. מחקר חדש של Atlas DMT מאשש הנחה זו, אבל מוכיח שמיקום גבוה לא תמיד משתלם כלכלית.
ב-Google לדוגמה, אתר המדורג ראשון מקבל תנועה גדולה בכ-40% מאתר המדורג שני, ולכן במקרים רבים כדאי לשלם ל-Google יותר כדי לקבל את המקום הראשון. אבל ב Yahoo-(המשתמש במנוע Overture שבבעלותו) התנועה שמקבל המדורג מספר אחד גדולה רק ב-20% מהמדורג שני, ולכן לא תמיד משתלם לשלם.
מסקנות המחקר מלמדות שהמפרסמים מוכנים לשלם כסף רב על מיקום גבוה במנועי החיפוש, אבל סוד ההצלחה בשיווק באמצעות מנועי חיפוש הוא איזון בין הדירוג במנוע, עלותו ונפח הפרסום.
ומי שהצליח לשרוד ולקרוא את המאמר עד סופו, להלן לינקים למנועי חיפוש חדשניים המלמדים על עתיד הענף. – מנועי חיפוש גרפיים: Mudsicplasma (www.musicplasma.com) Grokker (www.grokker.com) ו-Kartoo (www.kartoo.com). – מנועי חיפוש פרסונליים וחברתיים: Eurekster (www.eurekster.com), Friendster (www.friendster.com). – מנועי חיפוש באשכולות: Vivisimo (www.vivisimo.com). – מנועי חיפוש כוללים – המציעים שילוב של חיפוש מידע באינטרנט ובמחשב האישי (תמונות, מוזיקה, מסמכים, דואר אלקטרוני ועוד).
* מיכל כהן-גילת הינה יועצת ומרצה לשיווק ולאינטרנט – cohenmichali@yahoo.com |
|