כשקמפיין דומינוס פוגש מחאת עובדים

האמת היא שלא רציתי, התאפקתי. עשיתי לא מעט כדי להימנע מלכתוב על משבר הרשת של דומינוס פיצה ולו רק מהסיבה שכבר כתבתי על משבר שלהם בעבר. אבל, זה נמשך, זה מעניין והתחושה היא שיש שם החלטה אסטרטגית שלא להתמודד עם המשבר אלא לדלג מעליו, ואנשי המדיה צריכים לפעול תחת האילוץ הזה.



שיתוף הפעולה של דומינוס פיצה עם השף אסף גרניט הוא אחד המהלכים השיווקיים הראויים והמיוחדים שנראה כאן לאחרונה. עקרונית, דומינוס פיצה עושים עבודה שיווקית נפלאה משולבת בהרבה הומור וציניות, אבל משהו מהקלילות הזו אבד כשבמהלך הקמפיין הוגשה תביעה של שלושה עובדים לשעבר, בסיוע ההסתדרות החדשה.


התביעה העלתה טענות על תנאי ההעסקה של עובדים ופרסום דבר התביעה הביא לחשיפת סיפורים אישיים רבים של עובדים לשעבר, אשר נטעו את הרושם שמדובר בתופעה רחבה יותר מאשר שלושה מקרים נקודתיים. דומינוס פיצה הגיבה נקודתית לכלי התקשורת שעסקו בנושא אבל נמנעה מלעסוק בו ברשת. למעשה, היא בחרה בחלופת "עסקים כרגיל" והמשיכה במלוא כוח הגאנט את קמפיין הרשת המשותף שלה עם אסף גרניט.


ב-6 מילים: "המון מבצעים ולא רואים את העובדים"


אבל ברשת אין ואקום והאמונה ש"אם לא נתייחס אליהם הם יתייאשו" הכזיבה. פעילי העסקה ישירה, פעילי זכויות עובדים, עובדים לשעבר וגולשים רבים החלו לגלות עניין שלילי בקמפיין של דומינוס ולנצל אותו כדי לבקר את דומינוס. כל פוסט וכל פעילות שדומינוס יצרו בכישרון רב, הגיעו לידיים הלא נכונות ואפשר לומר שהקמפיין נחטף על ידי המתנגדים של הרשת, שמשתמשים בו לצורך מחאה על תנאי ההעסקה ברשת הפיצריות.


ייתכן שההחלטה להתעלם ולא לענות לטענות ברשת נובעת מהנחיה של היועצים המשפטיים או התקשורתיים וזאת בשל החשש שהתבטאות בנושא תפריע להליך המשפטי. ייתכן שמדובר בהחלטה של מנהלי השיווק לדבוק בקמפיין כדי להחזיר שליטה על השיח אבל בפועל, התחושה היא שדומינוס חוששת להתבטא בנושא. והמשמעות בעולם הפוסט אמת שבו אנחנו חיים, היא שהמסר "אנחנו עובדים לפי החוק" לא מצליח לתפוס וששלושת המקרים שעומדים למשפט (ועדיין לא הוכרעו, ייתכן מאוד שבית המשפט יקבל את העמדה של הרשת) מייצגים את היחס לכל העובדים.


איך זה קורה? הגולשים התבקשו לתאר פיצה ב-6 מילים? אין בעיה: "רשת שמכבדת את זכויות העובדים שלה", "ניצול ניצול ניצול ניצול ניצול ניצול", "המון מבצעים ולא רואים את העובדים", "די לניצול של עובדים צעירים בדומינוס" וכמובן: "שכבתי מדממת והם לא הזמינו אמבולנס", שזו כותרת אחת הכתבות שהתפרסמו באחרונה בנושא. ודומינוס? שתיקה. וזה לא שבמקרים אחרים דומינוס לא מרחיבים אינגייג'מנט ולא עונים לגולשים – הם עושים עבודה נהדרת – אבל בנושא הזה: שתיקה כהודאה.


איך מתמודדים עם גל כזה?


מה מותג כמו דומינוס צריך לעשת במצב כזה? דבר ראשון, לקבל החלטה האם להמשיך בקמפיין או לא. הורדת הקמפיין, תצמצם את הביקורת אבל תפגע במהלך השיווקי (שגם כך נפגע). החלטתם להמשיך? אין שום בעיה, תעשו A/B testing של תגובות הגולשים. אם אתם רואים שמודעות הקמפיינים שלכם הופכות להיות הרמה להנחתה עבור המתנגדים לכם, עבור אלו שמוחים נגדכם, תחזרו לשולחן התכנון ותשנו את הנוסח. תפעילו מישהו שתפקידו להיות פרקליטו של השטן כדי שיחשוב ויצפה מראש את התגובות וכך תוכלו להיערך להן.


והכי חשוב, תעלו למעלה, תדפקו על שולחן ותעבירו מסר: אנחנו חוטפים, הדימוי שלנו נפגע ואנו עלולים בסופו של דבר להיתפש כחברה נצלנית. לכן, צריך להחליט האם אנחנו ממשיכים לספק למתנגדים שלנו במה או שאנחנו מתחילים לענות לטענות. אבל כדי לעשות זאת, על המותג לדעת להפריד בין שלושת המקרים שמצויים בדיון משפטי לבין כלל העובדים שלו ולאפשר למנהלי המדיה שלו גבולות גזרה לשיח.


ייתכן ומדובר באותם 20, 30 גולשים בהגזמה, אבל הם משתלטים על התוכן ומוציאים את החשק לאוהדים האחרים להשתתף בפעילות. מעבר לכך, פייסבוק חושף להם את התוכן כדי להציג מעורבות גבוהה יותר וגורם לכך שעד שלא תהיה תגובה, הביקורת: "תתחילו להשקיע בעובדים ולא בפרסומות", תהיה חזקה יותר מכל מהלך ברשת.


* הפוסט פורסם במקור בבלוג "המשבריסט" על ידי אסף שמואלי, מומחה להתמודדות עם שיימינג ומשברי רשת



אולי יעניין אותך

 דיגיטלי
sandi-bar(3)
da1
yostore1
yael7

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח