החברות במשק הישראלי מוציאות 2 מיליארד ₪ בשנה על שירותי ניקיון. כך עולה מבדיקה שערכה חברת "פתרונות אפקטיביים" מקבוצת ESG בקרב כ-800 עסקים מהבדיקה שקיימה החברה המתמחה בייעוץ לחסכון בעלויות עולה כי כ-23% מהחברות במשק משלמות עבור שירותי הניקיון חיוב גבוה מזה שעליו התחייבו. מהבדיקה עולה עוד כי היקף הנזק הנגרם לחברות כתוצאה מחיובי היתר עומד על כ-15% מהעלות הכוללת אותו מוציאות החברות על שירותי ניקיון.
בתחום ניקיון המשרדים והעסקים בארץ קיימות שתי שיטות תמחור מקובלות: עלות של שעת עבודה + חומרי ניקוי, לעומת עלות גלובאלית על פי מ"ר, כאשר כל חברה צריכה לעשות את שיקוליה אודות כדאיות הבחירה בכל שיטה. מהבדיקה שערכה חברת פתרונות אפקטיביים עולה כי רוב העסקים בארץ מעסיקים קבלני חוץ לנושא הניקיון, זאת גם במטרה להימנע מהעסקת עובדים באופן קבוע, ובמטרה להימנע ממצב של העדר כוח אדם עקב היעדרות מחלה, מילואים וכד'. רוב ההסכמים בענף הניקיון הינם גלובאליים ואמורים להסתמך על מבנה שעות עבודה נדרש ומפרט ניקיון מבוקש. יחד עם זאת, מהבדיקה שנערכה בקרב כ-800 חברות עולה כי במקרים רבים איכות עבודת הניקיון בפועל לא נאכפת ושעות העבודה המוצהרות גבוהות בהרבה משעות העבודה המושקעות בפועל.
בפתרונות אפקטיביים אומרים כי כרבע מהעסקים במשק משלמים תשלומי יתר על עבודת הניקיון בעיקר בשל גביה עבור שעות עבודה נוספות מעבר למפרט, עלויות גבוהות מדי ושימוש לא מושכל במוצרי נייר, דיווח שעות עבודה לעומת ביצוע שעות עבודה בפועל ועוד.
לדברי אבי פרץ, מנכ"ל חברת "פתרונות אפקטיביים", ההפסד הגדול של החברות במשק נובע בעיקר מחוסר האפשרות לבצע מעקב שוטף אחר כל ההסכמים עליהם הן חותמות עם נותני שירותי הניקיון.
"למעלה מ- 23% מהעסקים משלמים חיוב גבוה מאשר החיוב שהיו צריכים לשלם בפועל וזאת במידה והיו עורכים מפרט והסכם התקשרות מוגדר" אומר פרץ. לדבריו, למרות שהחברות הגדולות מעסיקות מפקח ניקיון מטעמן, או מטעם חברת הניקיון, העדר סנקציות או קנסות במקרה של אי עמידה בתנאי ההסכם גורמים לרמת שירות ירודה ולתשלום חודשי שעם הזמן הולך וגדל.
על מנת למנוע מצבים של חיוב סרק, פרץ ממליץ לשים דגש על מפרט מסודר הכולל פירוט של כל המשימות ברמה היומית, שבועית, חודשית, רבעונית ושנתית. זאת תוך אפיון נכון של דרישות הלקוח לעומת שמתקבל פעולות הניקיון המבוצעות בפועל.