להישאר תחרותיים: הטמעה אסטרטגית של בינה מלאכותית בתעשיה

מאת: אלי בויקיס, מנהל פעילות דאסו סיסטמס בישראל

 

בינה מלאכותית אינה מושג חדש בעולם התעשיה. AI "מסתובב" למעלה מעשור אבל רק לאחרונה רואים את המחוייבות לטכנולוגיה הזו מתגברת ומתחילה להשפיע על הסקטור.

לפי הפורום הכלכלי העולמי, יותר מ-50% מהיצרנים צפויים לאמץ בינה מלאכותית עד 2025, מה שמדגים את השפעתה הגוברת ויכולתה של טכנולוגיה זו לשפר יעילות, איכות וגמישות בסקטור התעשיה.

בפיתוח מוצר, טכנולוגיות כמו למידת מכונה ובינה מלאכותית יצירתית כבר נוכחות וכבר מובילות חדשנות. לדוגמה, אוטומציה של משימות רפטטיביות מאפשרת למהנדסים להתמקד בהיבטים יצירתיים וחדשניים יותר של המוצר. בנוסף, בינה מלאכותית מגדירה מחדש תהליכי תפעול וניהול בריצפת הייצור, ומניעה עידן חדש של יעילות ודיוק בייצור על ידי שיפור הפרודוקטיביות ואיכות המוצר הסופי.

בנוסף, הבינה המלאכותית מגדירה מחדש את תהליכי הניהול והתפעול של רצפת הייצור ומביאה בשורה חדשה של יעילות ודיוק ומשפרת גם את הפרודוקטיביות וגם את האיכות של המוצר הסופי.

טרנספורמציה של התהליכים התעשייתיים

משלב התכנון ועד שלב הייצור, הבינה המלאכותית נמצאת היום בכל התהליכים התעשייתיים. החל משרשרת האספקה, חברות יכולות לאסוף ולנתח נתונים בזמן אמת כדי לקבל החלטות מושכלות לגבי ניהול מלאי. תעשיית הרכב היא אחד המגזרים המובילים את היישום הזה, למשל חברת רנו, שהטמיעה מערכות בינה מלאכותית לניטור תהליכי הייצור שלה והתאמת אסטרטגיות אספקה, הצליחה להפחית עלויות ולשפר את עמידותה בפני אירועים בלתי צפויים לאורך שרשרת האספקה שלה.

הבינה המלאכותית, שמאפשרת ניתוח של נפחים גדולים של מידע, וחיזוי 90% מהטעויות הפוטנציאליות, חוללה מהפכה גם בשיפור האיכות וניהול מחזור חיי המוצר.

תחום ניהול מחזור החיים של המוצר מפיק תועלת רבה מ-AI בזכות האפשרות לשימוש חוזר והעברה של עיצובים ותהליכים ממוצרים קיימים למוצרים חדשים. מינוף הידע שהצטבר ממודלים קודמים, מאפשר לחברות להאיץ את הפיתוח של מוצרים חדשים, להפחית עלויות ולשפר את איכות המוצר הסופי.

אוטומציה של משימות רפטטיביות כמו עיצוב מוצר או התמודדות עם עומסים כבדים בסביבת הייצור – היא ללא ספק אחד היישומים המבטיחים של בינה מלאכותית עבור התעשיה.

בשילוב עם טכנולוגיות כמו האינטרנט של הדברים (IoT) וחיישני בקר לוגי מתוכנת (PLC), ניתן לשפר את הדיוק של תחזוקה חזויה, וכתוצאה מכך לייעל את התפעול ולהפחית "דאונטיים". ההערכה היא כי אוטומציה של עבודה פיזית עשויה להגדיל את הפרודוקטיביות הכוללת ב-0.8% עד 1.4% מדי שנה, בעוד שתחזוקה חזויה תומכת בינה מלאכותית יכולה להפחית את עלויות התחזוקה ב-10-40% ואת הדאון טיים הכולל ב-20-50%.

בנוסף ליתרונות התפעוליים, ל-AI יש פוטנציאל גדול להניע חדשנות וקיימות בתעשייה. אוטומציה של תהליכים ושיפור יעילות יכולים לעזור לתעשייה להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלה ולפתח מוצרים בני קיימא יותר. היכולת לנתח נתונים בזמן אמת מקלה על קבלת החלטות אסטרטגיות, ומאפשרת לחברות להתאים עצמן במהירות לתנאי שוק משתנים.

 

הזדמנויות בשפע… וגם אתגרים.

היתרונות העצומים של בינה מלאכותית ברורים, אך ההטמעה של טכנולוגיה זו בתעשיה מציפה אתגרים שיש לתת עליהם את הדעת. למשל, הצורך בכמויות גדולות של נתונים באיכות גבוהה כדי לאמן אלגוריתמים של בינה מלאכותית. לא לכל חברה יש זרם גדול מספיק של דאטה וישנן חברות, שיתקשו באינטגרציה של נתונים ממקורות שונים. איכות הנתונים ושלמותם הם קריטיים, שכן כל הטיה או שגיאה עלולים להוביל להחלטות שגויות ויקרות.

 

אתגר משמעותי נוסף, הוא מורכבות המודלים של בינה מלאכותית. 

ככל שטכנולוגיות AI מתקדמות יותר, הן גם קשות יותר להבנה ולניהול. כדי לאמת ולתקף את התוצאות של מודלי בינה מלאכותית, חברות נדרשות לפתח מתודולוגיות חדשות. תהליך זה דורש הבנה עמוקה של אלגוריתמים ושל נתונים, כמו גם תשתית מתאימה שתוכל להתמודד עם מה שדורשת בינה מלאכותית.

אתגר נוסף הוא האינטגרציה של בינה מלאכותית עם תהליכים קיימים. חברות רבות עדיין משתמשות במערכות ובתהליכים שאינם מתאימים לטכנולוגיות AI חדשות. אינטגרציה של AI מצריכה שינוי יסודי של מערכות קיימות ובמקרים רבים השקעה משמעותית בתשתית טכנולוגית. זה כולל לא רק חומרה ותוכנה, אלא גם הדרכה ופיתוח מיומנויות בקרב עובדים לעבודה יעילה עם AI.

מנוף לצמיחה בת קיימא
עבור חברות תעשייתיות, המפתח להצלחה טמון באינטגרציה של AI כחלק מאסטרטגיה, בכל האספקטים של העשיה. אלה שיצליחו, יזכו ליתרון תחרותי בשוק שהופך להיות יותר ויותר דיגיטלי ודינמי. בסופו של דבר, AI אינו רק כלי לשיפור היעילות התפעולית; זהו מנוף לשינוי וצמיחה בת קיימא. ההערכה היא שהזדמנויות הצמיחה של בינה מלאכותית ורובוטיקה בייצור עשויות להגיע ל-168 מיליארד אירו, ברחבי העולם, עד שנת 2027. מהפכת ה-AI בתעשייה רק מתחילה, והאפשרויות נראות בלתי מוגבלות עבור מי שיהיה מוכן להוביל את השינוי.

אולי יעניין אותך

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 דירה להשכיר הדמייה
אסטרטגיה שיווקית
 LAGO - חתונת מיכאל וחן - צילום גיא סידי (844)
BOSS חליפה 6589 שח + עניבה 659שח צילום באדיבות המותג (1)
 דגם 4200 צילום באדיבות ניופאן

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח