למה אנחנו לא פועלים יותר למען פתרון משבר האקלים?

מדוע אנחנו לא עושים יותר נוכח משבר האקלים? התשובות בפלטפורמות החברתיות.

ניתוח השיח הגלובלי ברשתות בנושא משבר האקלים מגלה ציפיות גבוהות מן הסקטור העסקי למציאת פתרונות, בעוד שהסקפטיות בנוגע ל"גרינווש" תאגידי שולטת.

 

דאסו סיסטמס, Capgemini  ו- Bloom פרסמו את המחקר הראשון בסידרת המחקרים שלהן תחת הכותרת "אינטיליגנציה חברתית לפעולה אקלימית", המנתחת את הסיבות לכך, שלא ננקטות פעולות אמיתיות כדי להתמודד עם משבר האקלים למרות הסימנים ההולכים וגוברים.

לפי מחקר זה, שנערך בחודשים פברואר-אוקטובר 2022, החסם המרכזי הוא ספקנות צרכנים שנוצרת כתוצאה מ"גרינווש". בתקופה זו נרשמה עלייה גם בחרדה אקולוגית ובתסכול על רקע היעדר מידע אמין ורלוונטי, שינחה פעולה אקלימית.

 

המחקר המשותף מנסה להבין את המכשולים בפני פעולה אקלימית וכיצד אנשים יכולים להתגבר עליהם כדי לצמצם את השפעת ההתחממות הגלובלית. לשם כך, Bloom, פלטפורמת בינה מלאכותית שמנתחת רשתות חברתיות, ניתחה את השיח הגלובלי בנושא האקלים, ובמיוחד את המכשולים לפעולה אקלימית, תוך שימוש במטריצת התייחסות (Reference Matrix). במשך 8 חודשים, יותר מ-330 מיליון אנשים התבטאו בנושא בלהט. למרות שהספקנות בנוגע למשבר האקלים נחשבת תופעה שולית (שבנוסף, מייצרת הד לא פרופורציונלי, במיוחד בארצות הברית), הוויכוח נסוב על הדרך הטובה ביותר להתמודד איתה, וזאת בשנה שמתאפיינת בהחמרה בשיבושי מזג אויר עם מחירים דרמטיים בחיי אדם (גלי חום, בצורת, שריפות, שיטפונות, הוריקנים…).

 

להלן החסמים העיקריים לפעולה אקלימית כפי שעולה מן המחקר לפי סדר הבולטות:

  1. אופטימיות מנותקת של חברות ומוסדות לגבי הפרוגרסיביות הסביבתית שלהם, בין אם משמעותית ובין אם מינורית. בעוד שאת השפעה האמיתית של הפרוגרסיביות הזו, לרוב קשה למדוד, פרסום חיובי מופרז ונגוע באינטרס, שלפעמים גם עומד בניגוד לדעת המומחים (במקרה כזה ניתן להתייחס אליה כ"גרינווש"), יוצר דיסוננס שמוליד חוסר אמון ופוגע במוטיבציה לפעולה. צרכנים, במיוחד הצעירים שבהם, יודעים דבר או שניים בנושאים אלו ופיתחו רגישות מיוחדת. "אופטימיות מנותקת" נוגעת גם לאלה שסבורים, שטכנולוגיה היא הפתרון למצב החירום האקלימי עד כדי כך שאין צורך לפעול.
  2. היעדר מידע מהימן על פתרונות. אנשים, שמחפשים לפי  תומם את "המידע הנכון", משותקים ממידע סותר או מידע שגוי, המעורר חוסר אמון ותחושת חוסר אונים. במהלך שנת 2022 נרשמה עלייה במספר הפוסטים ובשיעור המעורבות בנושא זה, כולל רגשות שליליים עזים. בהקשר זה, מוסדות ורשויות כמו ה-IPCC, שפירסם את הדו"ח ה-6 שלו (דוח האקלים של האו"ם) באפריל 2022, נחשבים מהימנים, והציבור מצפה לפרסומים אלה.
  3. חשש שלצעדים אקלימיים יהיו השלכות חברתיות שליליות. מושג הצדק החברתי נמצא בלב שיח האקלים. בשנה שעומדת בסימן אינפלציה, יוקר המחיה הופך לנושא רלוונטי יותר ויותר בדיון על השינויים הדרסטיים הדרושים באורח החיים כדי להגביל את ההתחממות ל-1.5 מעלות צלזיוס (אנרגיה, תחבורה, מזון וכו'). קיים חשש שדווקא האוכלוסיות החלשות יותר יהיו הראשונות להיפגע.
  4. האצלת סמכויות. קיימת תפיסה, שפעילות אקלים היא משהו ש"מישהו אחר צריך לעשות. לאו דווקא אני". הדו"ח מראה, שעסקים נתפסים כמי שיכולים לפעול בצורה יעילה בטווח הארוך, לפני פעולות אינדיבידואליות והרבה לפני ממשלות. צרכנים סבורים כי הפעולות האינדיבידואליות הקטנות לא יכולות עוד להספיק, נוכח הדחיפות וההיקף של משבר האקלים של ימינו וכי לעסקים, הנתפסים כאחראים לחלק מהבעיה, ישנה היכולת להשפיע באופן נרחב ומהיר יותר מאשר ממשלות.
  5. ייאוש משינויי האקלים. אנשים מרגישים חסרי אונים מול השפעת שינויי האקלים, עד כדי חוסר מוטיבציה מוחלטת. חסם זה, שזוהה במספר גדל והולך של פוסטים ותגובות במהלך 2022, זוכה לנתוני המעורבות הגבוהים ביותר ולשיעור הגבוה ביותר של רגשות שליליים מבין כל החסמים שנחקרו.

 

"במאבק בשינויי האקלים, שני מרכיבים יעשו את ההבדל: מדידה מדעית מדויקת, ושיתוף פעולה ודיאלוג בין כל המעורבים. יכולות המדידה המדעיות, הסימולציה והבנת הכדור שלנו התקדמו בשנים האחרונות, מה שמאפשר יותר ויותר סימולציות והשערות מדויקות הודות ל-AI. יחד עם זאת, עלינו לחזק את היכולות שלנו להקשיב לכל הגורמים המעורבים, כולל האזרחים כך שכל אחד יוכל לתרום, מהמקום שלו, לשינוי הדרוש", אמרה פיליפין דה ט'סרקלס, Chief Officer לקיימות, דאסו סיסטמס. "על מנת לצלוח את תמורות המאה ה-21, נצטרך לשמור ולחזק את הקשר בין מדע, אזרחים, עסקים ומוסדות ציבוריים. בעידן של פלטפורמות, אנחנו יכולים לרתום בחכמה יכולות חדשות של שיתוף פעולה, התבוננות ותקשורת, כמו מדיה חברתית, כדי להבין עמדות ולהתגבר על החסמים לפעולה אקלימית. הבנה זו תאפשר לתעשיות להשתמש בדמיון הקולקטיבי כדי להוביל חדשנות אחרת". 

 

"דעת הקהל מבוססת על ידע נרחב לגבי הפעולה האקלימית הדרושה והבנה של ההיקף שבו היא צריכה להתרחש", מוסיפה סיריל גרסיה, ראש שירותי קיימות גלובליים ואחריות תאגידית ב-Capgemini וחברת הבורד של הקבוצה. "המחקר שלנו מראה שעסקים נמצאים בקו החזית, לא רק בדרישה להתאים את המודלים העסקיים שלהם לכלכלה בת קיימא יותר, אלא גם להיות ברורים ושקופים יותר לגבי ההשפעה של פעולותיהם. ברור, שכיום אין באמתחתם את הכלים לעמוד בדרישות אלה. האתגר עבורם יהיה כעת לעבוד בשיתוף פעולה הדוק יותר עם השותפים והלקוחות שלהם כדי להשיב את האמון ולהניע את כל בעלי העניין לכלכלה דלת פחמן".

 

המחקר של Bloom מגלה כי המסע לפיתוח בר-קיימא אינו חסין מפני מידע מוטה והשפעה מטעה. היעדר טיעונים חזקים מוביל לספק, חשדנות וייאוש אל מול ההתחיבויות של חברות או ממשלות. זה חיוני למותגים לבנות נרטיב חדש ותקיף יותר", מסכם ברונו ברטון, מייסד ומנכ"ל Bloom.

אולי יעניין אותך

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 דירה להשכיר הדמייה
אסטרטגיה שיווקית
 LAGO - חתונת מיכאל וחן - צילום גיא סידי (844)
BOSS חליפה 6589 שח + עניבה 659שח צילום באדיבות המותג (1)
 דגם 4200 צילום באדיבות ניופאן

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח