מאמר השבוע (2): Flow (זרימה) חוויית הגלישה האולטימטיבית


מנהלי אתרים רבים משקיעים מאמץ רב ביצירת חוויית גלישה, חוויית חיפוש וקניה באינטרנט אשר ישאירו את הלקוח זמן רב יותר באתר, ישפרו את שביעות רצונו, יקדמו כוונת קניה באתר ויקדמו את הנאמנות של הלקוח לאתר.


מהי אותה חוויית קניה באינטרנט ? ובמה היא שונה מחוויית הקניה של הצרכן בחנות הרגילה? דומה שחוויית הקניה בקניון מובנת לנו יותר מאשר אותה חוויית קניה מדוברת באינטרנט. שכן חוויית הקניה בחנות הפיזית קשורה לשוטטות עם חברים וחברות, נגיעה במוצרים, הרחת ריחות התייעצות עם המוכרים ועם לקוחות אחרים ומלווה במעין תחושה של כניסה לעולם אחר, שונה, פחות לוחץ ויותר רגוע.



אם כך מה יש בקניה באינטרנט אשר מייצר את חוויית הקניה של הלקוח?


על מנת לענות על שאלה זו עלינו לעמוד על ההבדל המרכזי שבין סביבת הקניה הקיימת בחנות הפיזית ובין זו הקיימת באינטרנט ולבחון את תרומתו והשפעתו על חוויית הקניה. הבדל זה נמצא בשיעור הגבוה של תחושת האינטראקטיביות הקיימת בסביבת הקניה באינטרנט ואשר נובעת ממאפייני הטכנולוגיה הקיימים באינטרנט ומאופן הצגת המידע. מתברר כי לתכונת האינטראקטיביות המוגדרת בצורתה הפשוטה כיכולת לייצר דיאלוג עם המחשב כאילו היה בן אדם , השפעה מכרעת על חוויית הגולש. האינטראקטיביות מקדמת אצל הצרכן תחושת שליטה על המידע, מגדילה את מעורבותו בהליך חיפוש המידע, מגבירה את הנאתו ומקדמת תחושה של שהייה בתוך המרחב הווירטואלי. חוויות אלו אף מקדמות תחושה של זרימה בתוך העולם הווירטואלי אשר בהגיעם עם מעורבות גדולה של הצרכן במשימת הקניה חווה הצרכן חוויה בשם Flow. חוויה זו עומדת במרכזה של גישה שיווקית הבוחנת את התנהגות הצרכן בהתייחס לתפקידו של המדיום האינטראקטיבי.



משמעות ה Flow בעולם השיווק


שאלה מעניינת העולה מהצגת חוויית ה Flow היא מהי החשיבות שלה לגבי התנהגות הגולש ? ובמה זה משפיע על השיקולים של מנהלי השיווק ומעצבי אתרים?


חוויית ה Flow בהקשר השיווקי משפיעה מאוד על התנהגות הצרכן. התברר כי אנשים החווים Flow מגלים פתיחות ונכונות רבה יותר להתנסות בדברים חדשים. כך סביר כי צרכנים החווים Flow במהלך גלישה יהיו פתוחים יותר להתנסות במוצרים חדשים וקשובים יותר להצעות אשר מופיעות באתר. בנוסף הליך ה Flow מלווה בהנאה גבוהה של הגולש דבר אשר יתרום לשביעות רצון גבוהה יותר מהאתר, להגברת הנאמנות ולכוונת קניה גבוהה יותר גם בעתיד.



בשעה שמנהלי האתרים תרים אחר הדרכים להעצים את חוויית הגולש הרי שבהבנת חוויית ה Flow וגורמיה יש משום בשורה ומתן כיוון בקביעת דרכי הפעולה הנדרשים למעצבי האתרים. מכיוון שאחד הפרמטרים לקידום חוויית ה Flow הינו מידת האינטראקטיביות של האתר הרי שיש ביכולתם של מנהלי אתרים לקדם את חווית הגלישה תוך ויסות וניהול הקישורים הקיימים באתר להבטחת מידת אינטראקטיביות גבוהה וככזו לתרום ולקדם את חווית ה Flow.



* גדעון ויניצקי, מנכ"ל E-FLOW, הנו יועץ לארגונים וחברות בתחום התנהגות צרכנים ומסחר האלקטרוני באינטרנט ומרצה לתקשורת שיווקית באינטרנט. בימים אלו מסיים ויניצקי את לימודי הדוקטורט בשיווק במסגרת האוניברסיטה העברית. gidi@eflow.co.il

אולי יעניין אותך

website1
dorit-singer1
F0_0316_0200_DROR
template-1599667_640
crush
desktop-accessibility-preferences-1294499_640

שתפו את הכתבה

הכתבות החמות

BOSE - מחיר מומלץ לצרכן - 1490שח צילום באדיבות המותג (1)
 גלידה נינג'ה צילום יחצ
 ביבר הררי - למייל - צלמת לילך רז(5)
בכיר בחברה גדולה שעבר אירוע מוחי חמור יזכעובד בכיר בחברת גדולה נאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות אירוע מוחי קשה שפקד אותו. עקב האירוע החלה חברת הביטוח שביטחה אותו בביטוח אובדן כושר עבודה, להעביר לו תגמולים חודשיים גבוהים. אך כעבור תקופה, ומבלי שחל שיפור במצבו של הבכיר, קבעה חברת הביטוח כי הוא יכול לשוב לעבודתו, והפסיקה באחת את תשלום התגמולים. בצר לו, פנה הבכיר לעורכת הדין לירון ביבר-הררי ממשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, אשר הגישה תביעה נגד חברת הביטוח לביהמ"ש השלום בבת ים. על פי התביעה, התובע עבר אירוע מוחי שהותיר אותו עם מגבלות רפואיות משמעותיות. הוא סובל משיתוק חלקי בפנים, הפרעות בשמיעה ובראייה, כאבים והגבלות בתנועה, חוסר שיווי משקל, נפילות וקשיי דיבור, שפגעו ביכולתו לעבוד בתפקידו הקודם ולתקשר עם הסביבה. חרף המגבלות הקשות, חברת הביטוח הכירה באובדן כושר העבודה שלו רק במשך כשנה וחצי. לאחר מכן דחתה את תביעתו להמשך תשלום התגמולים, בטענה כי מצבו השתפר והוא מסוגל לחזור לעבודה. אל התביעה צורפה חוות דעת של מומחה ברפואה תעסוקתית, אשר בדק את התובע וקבע כי הוא אינו מסוגל לשוב לתפקידו הקודם וכי הוא סובל מאובדן כושר עבודה לצמיתות. לדברי עו"ד ביבר הררי, התנהלות חברת הביטוח מנוגדת לחוזה הביטוח ונעשתה שלא בתום לב. "התובע רכש כיסוי ביטוחי למקרה של אובדן כושר עבודה, וכעת, כשהוא זקוק לתגמולים המגיעים לו על פי הפוליסה, החברה מסרבת לשלם לו", ציינה. לאחר הגשת התביעה לבית משפט השלום בבת ים, הגיעו הצדדים להסכם פשרה. על פי ההסכם, ישולמו לתובע תגמולים בסך כ- 850 אלף שקלים, הכוללים פיצוי בגין אובדן כושר עבודה והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. כבוד השופטת אידית קליימן-בלק מבית משפט השלום בבת ים אישרה את ההסכם ונתנה לו תוקף של פסק דין. לדברי עו"ד לירון ביבר-הררי: "אני שמחה על הפשרה שהושגה בסופו של דבר, לאחר שנאלצנו להגיש תביעה נגד חברת הביטוח. הפיצוי לו יזכה מרשי ודאי יסייע לו בהתמודדות עם המגבלות הקשות שנגרמו לו בעקבות האירוע המוחי בו לקה. מקרה זה מדגיש את החשיבות העליונה של העמידה על זכויות המבוטחים מול חברות הביטוח, במיוחד כאשר אלה בוחרות להתנער מחובותיהן". עו"ד לירון ביבר-הררי https://www.biber-law.co.il / עוסקת בתביעות סיעוד וביטוח, ומייצגת מבוטחים מול חברות הביטוח השונות. היא שותפה במשרד עורכי הדין ביבר לקואה חייקין הררי, העוסק בתביעות ביטוח, נזקי גוף ודיני עבודה.ה בפיצויי עתק לאחר מאבק ארוך מול חברת הביטוח